10 saker du inte visste om hur en Porsche 918 Spyder byggs

Produktionen av Porsche 918 Spyder i Zuffenhausen hölls "hemlig" länge. Men nu finns en lång video som visar alla de läckra detaljerna och vi kan bjuda på tio fakta du inte visste om tillverkningen av denna superexklusiva sportbil.

10 saker du inte visste om hur en Porsche 918 Spyder byggs

The end of an era. Bilmodellen som Jay Leno, Jerry Seinfeldt och Zlatan lagt vantarna på tillverkas inte längre. En bil kostar från sex miljoner kronor.

För att tillverka den lilla exklusiva serien av Porsche 918 Spyder byggde man om den gamla lackeringsverkstaden i Zuffenhausen. 110 bilbyggare handplockades och fick speciell utbildning för att bygga de 918 exemplar som Porsche begränsat serien till.

Försäljningen avslutades under hösten 2014 och därefter fanns det inga fler bilar att beställa. 16 juni färdigställdes den sista Porsche 918 Spyder och kunde levereras till kund. Produktionen av de 918 bilarna tog 21 månader.

Av någon anledning hölls produktionen ganska hemlig. Den lilla specialfabriken visades bara upp för VIP-gäster och de kunder som ville besöka produktionen. Men på slutet av produktionen tilläts YouTube-sajten "Cars" att göra en video som visar hur tillverkningen gick till, se ovan. Nedan listar vi tio fakta om Porsche 918 Spyder som du nog inte visste.

Den 16 juni avslutades officiellt produktionen av den sista Porsche 918 Spyder.

1. Dyra delar 

Den stora motorkåpan i kolfiber till Porsche 918 Spyder är så komplicerad att tillverka att den kostar lika mycket som en komplett, lackerad kaross till Porsche Panamera.

2. Lättviktare 

Komplett med alla hjälpaggregat väger den 4,6-liter stora V8:an endast 140 kilo. Det är cirka 100 kilo mindre än en 911-motor. Litereffekten är 132 hk/liter, den starkaste sugmotorn Porsche någonsin byggt.

3. En om dagen

Det speciella lättviktspaketet "Weissach" innehåller så exklusiva delar att leverantörerna endast kan tillverka små serier. Det gör att bara sju bilar i veckan kan utrustas med Weissach-paketet.

4. Bultsnålt 

Hela motorpaketet med transmission och bakre hjälpram sitter bultad i "badkaret" (kolfibermonocoquen) med endast sex bultar. Titan, förstås.

5. Genomtänkt 

I den lilla specialfabriken finns inga pneumatiska luftverktyg. Alla verktyg är sladdlösa elmaskiner. Därmed sänks bullernivån och man slipper också hängande luftslangar som kan repa bilarna. 

6. Bensinfritt 

Till skillnad mot andra bilfabriker finns det ingen station där Porsche 918 Spyder tankas med bensin. Den körs på elmotor, tankas först utanför fabriken.

7. Kvalitet före kvantitet

Fabriken har bara ett skift. 15 arbetsstationer med en cykel vardera på 111 minuter behövs för att färdigställa en bil. Maximalt kan man bygga fyra Porsche 918 Spyder per arbetsdag.

8. Skyddat 

Alla bilar som utrustats med Weissach-paketet levereras folierade som standard för att skydda lacken under.

9. Stålsnålt

Bilar med Weissach-paketet har nästan inga detaljer i stål. Det mesta är gjort i titan, magnesium och kolfiber. Titanskruvarna är tio gånger dyrare än stålskruvar (som ändå inte är speciellt billiga från början då de har mycket hög kvalitetsgrad) men de väger 60 procent mindre.

10. Perfektion

All montering av läder i inredningen sker i specialfabriken och tar tre gånger mer tid än motsvarande arbete på en 911:a. Att tillverka ett solskydd tar 45 minuter.

 

 

Se filmen inifrån Porsches produktion här.

 

Läs också: Teslas nya funktion gör den till en drömbil