Klädkedjor lanserar "One Bag Habit" – för miljöns skull

Initiativet One Bag Habit lanseras gemensamt av H&M, Lindex och KappAhl. Från och med 1 juni kommer de tre modekedjorna att börja ta betalt för sina påsar när man handlar i butikerna.

Klädkedjor lanserar "One Bag Habit" – för miljöns skull
Foto: Istock.

Det är H&M, KappAhl och Lindex som vill bidra till en minskad konsumtion av påsar och en ökad medvetenhet om påsars miljöpåverkan. Därför börjar nu de tre modekedjorna att ta betalt för sina påsar och skänker överskottet från denna försäljning till olika ändamål som stöttar en hållbar miljö.

Initiativet är ett svar på ett kommande EU-direktiv att minska förbrukningen av plastpåsar.

"Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet", säger de tre modekedjorna i ett gemensamt uttalande.

Påsarn är mycket energikrävande att tillverka, transportera och återvinna. Det tar 400 år för naturen att bryta ner en plastpåse. One Bag Habit vill bidra till att minska på påsanvändningen, och öka medvetenheten om dess miljöpåverkan.