Undersökning: Här är bilderna på Instagram som folk hatar mest

Tränar du mycket? Bra. Lägger du ut bildbevis på det på Facebook och Instagram? Inte så bra. Här är bilderna du ska undvika om du inte vill bli hatad av dina Instagramföljare.

Undersökning: Här är bilderna på Instagram som folk hatar mest
Foto: Istock.

Sommar, sol och hela livet är perfekt. I alla fall på Instagram. Men det gäller att hålla mobilkameran någorlunda under kontroll, och inte publicera vad som helst på dina sociala medier, om du vill ha kvar dina följare vill säga. 

Enligt en ny Sifo-undersökning där 2 105 personer har tyckt till om Instagram och Facebook, så har man kommit fram till vilka bilder som väcker mest irritation i flödet. Bilden som toppar listan? Bilder på träning. Nästan varannan svensk (41%) gillar inte att se bilder på andra personers träning i sina flöden. 

Detta får du lägga av med direkt. Foto: Istock.

Fler än var tredje gillar inte heller att det dyker upp bilder på mat och fika, eller bilder på andras partners. Det är bara två procent som uppskattar bilder på andras partners på sociala medier. 

Undvik bilder på mat och fika, det gillar inte följarna. Foto: Istock.

Men vad går då hem på Instagram och Facebook? 

Fler än var tredje uppskattar en vacker naturbild, och 23 % tycker också om att se bilder på olika sevärdigheter. Semesterbilder överlag verkar alltså gå hem, då var femte svensk uppskattar det i sina flöden. 

Bilderna vi tilltalas minst av i sociala medier:

Bilder på andras träning: 41 %

Andras selfies: 34 %

Bilder på mat, fika, dryck: 28 %

Bilder på andras kollegor: 21 %

Bilder på andras barn: 18 %

…och bilderna vi tilltalas mest av i sociala medier:

Bilder på naturmiljö:35 %

Bilder på sevärdheter: 23 %

Semesterbilder: 20 %

Bilder på mina vänner: 16 %

Bilder på min familj (syskon, kusiner med flera): 14 %

Bilder på stadsmiljö: 11 %

Bilder på sport- eller nöjesevenemang/konserter: 10 %

* Undersökningen var gjord på uppdrag av Adobe för Exhibition Stockholm. 

Här kan du läsa om vad Kings chefredaktör Per Nilsson tycker de värsta misstagen är på Instagram