• Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Crazy Pictures: ”Vi gick från att prata till att göra”

    I sju år har Crazy Pictures jobbat med sin crowdfundade thriller som skildrar ett Sverige under attack. Nu är filmen färdig, och premiären är runt hörnet. King har åkt till Norrköping för en rundvisning i studion och en pratstund om hur man lyckas som filmskapare.

    Crazy Pictures: ”Vi gick från att prata till att göra”
    Olle Tholén och Victor Danell är två av fem medlemmar i Crazy Pictures. Foto: Magnus Kvandal

    I en vacker tegelbyggnad i ett gammalt industriområde strax utanför Norrköpings centrum har filmkollektivet Crazy Pictures sedan några år tillbaka sitt högkvarter. Här disponerar de över tusen kvadratmeter golvyta som rymmer kontor, verkstad, musikstudio och all utrustning som behövs för att göra en actionfilm. De har en trycklyftstank som simulerar explosioner, en regnmaskin som kan blöta ned en hel fotbollsplan på en gång, manicker för att fjärrstyra bilar in i varandra, och mängder med kameror, riggar, och rekvisita. Det är en riktig filmfabrik.

    Crazy Pictures kallar sig för ett filmkollektiv, men är i själva verket ett produktionsbolag – grundat för ganska precis tio år sedan Olle Tholén, Rasmus Råsmark, Albin Pettersson, Victor Danell och Hannes Krantz, fem killar som då var i 19-20-årsåldern och precis hade tagit studenten. Albin Pettersson och Victor Danell växte upp utanför Mjölby och kallade sig för Crazy Pictures redan när de började spela in filmer tillsammans som nioåringar. Övriga medlemmar kommer från andra småorter i Sverige, men möttes i Norrköping när de skulle börja i gymnasiet.

    Filmkollektivet Crazy Pictures möttes i gymnasiet. Från vänster: Victor Danell, Rasmus Råsmark, Hannes Krantz, Olle Tholén och Albin Pettersson. Foto: Wepix

    – Vi började ganska litet. Vi försökte göra coola och bra grejer och blandade reklamfilm med egna projekt, säger Olle Tholén, som själv är från Vånga utanför Norrköping.
    Den 29-åriga medgrundaren står och håller i den officiella affischen till filmkollektivets långfilmsdebut "Den blomstertid nu kommer" – ett projekt som har tagit sju år att färdigställa, och som har biopremiär om bara en dryg vecka.
    – Det är häftigt när det går från att man svetsar en grej som ska göra en explosion till att det blir en färdig poster, säger han.

    Runt honom ligger kameror, stativ, lampor och verktyg spridda. En bit bort ligger en helikopter i miniatyr som användes för att filma en scen där en stridshelikopter kraschar genom en kyrka – en två sekunder lång sekvens som tog flera personer fem månader att färdigställa.

    – Det är en av utmaningarna med det här – att prioritera. Att kunna spara in på vissa saker, men samtidigt lägga orimliga summor pengar där vi tycker att det behövs, säger han.

    En av de dyrare sekvenserna i filmen är när en helikopter kraschlandar och forcerar en kyrka. Scenen tog flera personer fem månader att få till. Foto: Wepix

    De som har hört om Crazy Pictures förut har förmodligen sett deras filmer på Youtube. Det var där de slog igenom, omkring år 2010, med sin serie kortfilmer som publicerades under samlingsnamnet "Poesi för fiskar" och som var för plattformen ovanligt välproducerade 10-minutersklipp med skruvad humor och vild action. Innan de upptäckte Youtube visade de sina filmer på filmfestivaler och vann en del priser, men på Youtube kunde de nå en mycket större större publik – några av filmerna har nått ett par miljoner visningar. Och det har varit en förutsättning för att "Den blomstertid nu kommer" kunde bli till.

    När filmskaparna fick idén att göra en långfilm om ett katastrofdrabbat Sverige under attack av främmande makt gick de inte, som folk i branschen brukar göra, till Filminstitutet för att be om finansiering. I stället vände de sig direkt till tittarna och frågade dem om det var något de skulle vara intresserade av att se på bio – och betala för. Gensvaret var enormt. På under ett dygn hade de nått målet att samla in 300 000 kronor, och efter en vecka hade biosugna anhängare skänkt över 800 000 kronor. Efter det gick andra investerare in med pengar, liksom produktionsbolaget själva. Totalt har filmen haft en budget på 18,5 miljoner kronor.

    Längre in i lokalen, bortom verkstaden och de massiva golvytorna, finns filmfabrikens kontorsdel –  elegant men extremt funktionellt inrett med kontorsrum uppbyggda i plywood och glas och en stor, öppen rumsyta med soffor. På väggarna hänger affischerna till alla de kortfilmer de har producerat hittills.

    Det utlovas mycket action, expolosioner och krockade bilar. Foto: Wepix

    Det är lugnt på kontoret i dag. Det filmas ingenting just nu, i stället går alla resurser till att marknadsföra filmen som snart går upp på biograferna, så de som är här sitter på sina kontor och mailar och klipper ihop trailers. Ur ett av kontorsrummen kommer Victor Danell, en annan filmkollektivist, även han 29 år gammal, och sätter sig i soffan bredvid Olle Tholén. Fyra av fem medlemmar i Crazy Pictures är 29 år gamla. Gruppkemin i det gamla kompisgänget från gymnasiet har varit en förutsättning för att de ska lyckas, menar Olle Tholén.

    – Ingen av oss hade klarat det här själva. Man orkar inte vara ett lok jämt, speciellt inte i ett projekt så långt som Blomstertid, säger han.
    – När vi föreläser brukar vi tipsa om att man ska omge sig av människor som vill samma sak. Och man får inte vara för lika heller, man måste komplettera varandra, fortsätter han.

    Det unika i att ett gäng gymnasieungdomar från Norrköping har lyckats skapa ett kommersiellt fungerande produktionsbolag som tio år senare står med en färdig, två timmar lång biofilm verkar de inte reflektera så mycket över. Men nyckeln till framgången, berättar de, finns i gruppen och den "can do"-mentalitet som bor inom den.
    – För oss var det en viktig milstolpe att gå från att bara prata om vad vi ville göra till att faktiskt göra det, säger Olle Tholén. Det var så det gick till när de bestämde sig för att göra "Poesi för fiskar". Det var en chansning.
    – Vi bestämde att vi skulle gå ut och göra några filmer och kasta upp dem på nätet, och så fick vi se vad det blev. Annars hade vi kunnat sitta i tio år till och bara prata om vad vi ville göra, fortsätter han.

    Victor Danell håller med. 

    – Jag tror att det var just den inställningen som var nyckeln för oss. Vi gjorde det inte för att tillfredsställa en viss publik eller en viss kund, vi gjorde filmerna precis som vi ville ha dem. Vi hade ingen tanke på att de skulle spridas så mycket som de faktiskt gjorde, säger han.
    – Det är också något att ha i åtanke när man gör film, att göra dem för sig själv och inte för någon annan. Det måste komma med någon slags passion, man kan inte bara försöka vinna klick.

    Christoffer Nordenrot spelar huvudrollen "Alex". Foto: Wepix

    Till andra som drömmer om att göra film är tipset att tänka likadant.

    – En rolig sak är att inse är att tekniken inte är ett hinder längre, och man behöver inte gå på filmskola för att ha råd att göra film. Det är demokratiserat, och det finns egentligen inga ursäkter att inte bara ta sin mobiltelefon, som har en fantastisk kamera inbyggd, och bara gå ut och göra film. Och med plattformar som Youtube kan man nå ut till en jättepublik. Det är lite så vi har gjort också. Vi har haft en dröm och en vision och velat göra film. Så vi tog vår billiga systemkamera, gjorde en film och la upp den på Youtube. Det var där vi fick vår publik, och det har hjälpt oss göra det här projektet, säger Victor Danell.

    "Den blomstertid nu kommer" lanseras som en thriller där Sverige utsätts för en attack av främmande makt. Idén kom när gruppen satt runt ett bord och hörde Hesa Fredrik dra igång – och de frågade sig vad som skulle hända om det var på riktigt. Temat ligger mycket mer i tiden nu än när idén kläcktes. Sedan dess har Sverige, och många andra länder, utsatts terrorattcker på riktigt, och bara för någon vecka sedan fick alla svenska hushåll en broschyr från MSB med instruktioner om vad man ska göra om något händer. När Crazy Pictures bestämde sig för att göra filmen var det helt otänkbart att en sådan broschyr skulle skickas ut.
    – Verkligheten har, tyvärr, kommit i kapp lite. I dag känns det inte lika otänkbart att det skulle hända något, säger Olle Tholén.

    Men de är tydliga med att deras film är på inget sätt en kommentar till samtiden. Ambitionen är, och har hela tiden varit att göra en underhållande och spännande film.

     

    Häng med på besök i filmfabriken – se filmen nedan!

    Läs också:

  • Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!