• Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Håkan Guldkula – vinnaren från Wall Street

    Håkan Guldkula är dalkarlen som blev börshaj på Wall Street på 80-talet, förlorade allt i en bankkrasch och byggde upp sin förmögenhet på nytt. I dag gör han skäl för sitt namn, med egna champagnemärket Guldkula. Under en båttur i Stockholm berättar han om ett liv fyllt av svindlande affärer.

    Håkan Guldkula – vinnaren från Wall Street
    Foto: Andreas Johansson

    Affärsmannen Håkan Guldkula har bostäder i New York, London, Marstrand och Vaxholm. I Stockholm har han däremot varken fast bostad eller kontor – men han har en båt, berättar han när vi diskuterar var vi ska ses för denna intervju.

    Det ska visa sig vara ett utmärkt val. Det är en av de sista riktigt varma sommardagarna när vi möts upp på Kungliga Motorbåtsklubben där hans båt Drexella, en italiensk skönhet på 38 fot av märket Apreamare, ligger förtöjd vid Djurgårdsbron i Stockholm.
    – Ibland bor jag här i båten när jag är i Stockholm på sommaren. Det är ju som att ha en liten etta på Strandvägen, säger han på klingande dalmål, och förklarar sedan att båten är döpt efter Drexel Burnham Lambert, den legendariska Wall Street-banken där Håkan Guldkula grundlade sin karriär under andra halvan av 80-talet.

    Medan vi gör Drexella redo för avfärd – vi har bestämt oss för ta sikte på en lunch ute på Fjäderholmarna – pratar vi om vad Håkan Guldkula gjort den gångna sommaren. Bland annat sågs han på en högoktanig middag tillsammans med entreprenören Isabella Löwengrip, den norske hotellkungen Petter Stordalen och Centerledaren Annie Lööf under Almedalsveckan i Visby. 

    – Jag ser alltid till att vara i Visby under Almedalsveckan. För mig som inte bor i Sverige utgör det ett utmärkt tillfälle att träffa affärskontakter och bygga nätverk. Det var till exempel i Almedalen för sex år sedan som jag lärde känna Isabella Löwengrip, och i fjol tog jag in henne som delägare i mitt champagnemärke, säger han.

    Håkan Guldkula var även på plats under tennisveckan i Båstad. Övriga sommaren har han spenderat i sina fritidshus i Marstand och Vaxholm samt på affärsresor till Tyskland och Champagnedistriktet.
    – Jag har inte satt min fot på Manhattan under hela sommaren, säger han. Men det är i The Big Apple som Håkan Guldkula framför allt hör hemma. Här bor han i en stor våning på det klassiska lyx­hotellet Plaza, med utsikt över Central Park och med modeskaparen Tommy Hilfiger som närmaste granne.
    – När jag kom till New York som 25-årig praktikant drömde jag om att bo på Plaza en natt. Så när delar av hotellet skulle göras om till privata lägenheter för tio år sedan slog jag till direkt. Det var lite av en dream come true för mig.

    Han slog till med råge, kan man säga – faktum är att han äger tre lägenheter i Plaza-fastigheten.
    – Det är inte bara den bästa adressen i New York, det är den bästa adressen på planeten. Så jag visste att det aldrig skulle bli en dålig affär, säger han.

    "Jag gillar affärer med många nollor."

    När den 25-årige Håkan kom till New York första gången hette han fortfarande Anderson i efternamn. Efternamnet Guldkula tog han sig i slutet av 1990-talet – enligt honom själv som ett sätt att hedra sin morfar, som var den första i släkten att söka lyckan över Atlanten.
    – Min morfar hade svårt att få jobb som ung i Ludvika, så han köpte en enkelbiljett till Amerika. När folk frågade vad han skulle göra svarade han: "I värsta fall får jag väl gräva efter guld." Det här var alltså 60 år efter guldruschen i USA, men folket hemma i Ludvika tyckte det var kul och började kalla honom Guldkula. Morfar gjorde sig en hacka genom affärer i USA, och när han kom tillbaka till Ludvika ett antal år senare hade han både tagit sig namnet Guldkula och köpt en sprillans ny bil, en amerikanare. Det var lite för mycket för folket i byn, ingenstans är ju jantelagen så stark som i Dalarna, så morfar gick tillbaka till sitt gamla namn, men ångrade sig sedan livet ut. Det var hans sista önskan att jag skulle heta Guldkula.

    Men det fanns också ett annat motiv till namnbytet. Namnet Guldkula står ut och har hjälpt honom bygga sitt personliga varumärke. När han startade sitt champagnemärke Guldkula Champagne för ett par år sedan var det ingen tvekan om vad det skulle heta.
    – Det är klart att det är ett tacksamt namn att ha, det ger en personlig touch. Story­telling är en viktig del när man bygger ett varumärke, säger han.

    Guldkula Champagne har ingen egen vingård eller vintillverkning, men förutom namnet har märket en annan unik tillgång som ingen annan champagneproducent har: champagnekännaren Richard Juhlin. Det är Richard Juhlin som valt ut viner från fyra mindre producenter och gjort sin egen blandning för att skapa Guldkula Champagne.

    Det har han gjort så bra att Guldkula Champagne vunnit guldmedalj på vin- och spritmässan WSWA i Las Vegas två år i rad.
    – Jag är ingen champagneexpert, jag är ekonom, men jag är bra på att knyta till mig duktigt folk. Och det finns ingen i världen som är bättre på champagne än Richard Juhlin. Han behandlas som en kung när vi är i Champagne, säger Håkan Guldkula.

    Han berättar att det kan bli både underhållande och pinsamt under deras gemensamma resor till Champagnedistriktet. Som den gången när de besökte ett av de mer kända champagnehusen och blev bjudna på en finare femrättersmiddag där det genomgående serverades champagne.

    Till huvudrätten plockades det fram en riktig raritet från källaren, en magnumbutelj som kostade flera hundra tusen kronor. Men när Ri­­chard Juhlin fick provsmaka sa att han att det var något fel med innehållet.
    – Stämningen blev tryckt och vice vd:n för champagnehuset, som var värd för middagen, provade också, men han sa att champagnen smakade precis som den skulle. 'Ta in en flaska till då, så kan vi jämföra", sa ­Ri­­chard. De här flaskorna kostar alltså en mindre förmögenhet, men de kunde ju inte säga nej till Richard, så de korkade upp en till magnumflaska och det visade ju sig att Richard hade helt rätt och vice vd:n fick be om ursäkt. Det är bara Richard som kan göra en sådan grej.

    Guldkula Champagne finns i fyra varianter, White, Black, Pink och Brut, varav den billigaste kostar 299 och den dyraste 499 kronor på Systembolaget.
    – Att vi kan ha så låga priser på kvalitetschampagne beror på att vi knappt har några marknadsföringskostnader. Vi lägger allt krut på bubblet, säger Håkan Guldkula.

    Han har tagit in ett 20-tal delägare i bolaget, förutom sociala medier-stjärnan Isabella Löwengrip även profiler som affärsmannen Roger Holtback och finans­nestorn Anders Wall, och tanken är att dessa kända namn ska hjälpa till att marknadsföra champagnen i sina nätverk.

    Än så länge är dock försäljningen blygsam. Det svenska bolaget Guldkula Champagne AB omsatte i fjol 2,2 miljoner kronor, och gjorde en förlust på 1,5 miljoner kronor.
    – De siffrorna gäller bara vår svenska försäljning. Under hösten räknar vi med att komma in i det ordinarie sortimentet på Systembolaget, vilket kommer att ge en ordentlig skjuts. Men Sverige är ändå bara vår testmarknad. Våra tänkta huvudmarknader är USA, England och Tyskland, och där är vi fortfarande i startfasen. Mitt mål är att vi ska vara ett av de tio största champagnemärkena i världen om åtta år.

    Oj, är det verkligen en rimlig målsättning? Då måste ni sälja över 30 miljoner flaskor om året.
    – Ja, det är inte orimligt. Jag gillar affärer med många nollor, det är det som får i gång mig. Och jag har gjort många sådana affärer genom åren.

    Håkan Guldkula växte upp i Ludvika, med en pappa som sålde försäkringar och en mamma som jobbade inom sjukvården. Han visste tidigt vad han ville göra i livet och hade bråttom att komma i gång med karriären.
    – Jag började handla med aktier som 14-åring och har klarat mig själv ekonomiskt sedan jag var 15 år. Jag läste in hela utbildningen på Handelshögskolan i Göteborg i expressfart, det tog mig två år i stället för fyra.

    Första jobbet var som trainee på Electrolux, sedan hamnade han på KappAhl som inköpsekonom, innan han 1984 såg en annons i Svenska Dagbladet om ett stipendium från Anders Walls stiftelse. Han sökte och fick stipendiet, som utgjordes av en praktikplats på Svensk-amerikanska handelskammaren i New York. Väl på plats tog Håkan Guldkula sikte på toppen.
    – I mitten av 1980-talet hette Wall Streets hetaste investmentbank Drexel Burnham Lambert. De tjänade dubbelt så mycket pengar som Goldman Sachs och betalade ut dubbelt så höga löner. Det var där alla ville jobba.

    På pappret hade han inte en chans att bli anställd på firman, som var en pionjär inom handel av så kallade skräpobligationer, en marknad som växte sig allt större under 80-talet.
    – Alla jag konkurrerade med om jobbet hade toppbetyg från elitskolor som Harvard. Det var inget jag kunde tävla emot. Men jag var den ende som varit damm­sugar­försäljare, och som jobbat som rese­ledare i Grekland utan att kunna språket.

    Det imponerande på delägarna. 26 år gammal kunde han titulera sig börs­mäklare på Wall Street. Vid den här tiden hade datorerna ännu inte gjort sitt inträde i börshandeln, så varje dag stod Håkan Guldkula på New York-börsens klassiska börsgolv och skrek ut köp- och säljorder.

    Den unge kaxige svensken steg snabbt i graderna: han förflyttades till Londonkontoret, utsågs till Nordenchef och var med och sydde ihop en mängd stora företagsaffärer. Håkan Guldkula var en av firmans guldkalvar – och blev belönad därefter. Som den gången en av grundarna slängde ett par bilnycklar i hans knä och sa: "Jag hörde att du fyller år, här är en liten present, keep up the good work." På gatan utanför stod en sprillans ny Jaguar. 

    – När jag var 29 blev jag partner på firman, den yngsta någonsin. Jag gick från att ha haft en otroligt bra månadslön till att tjäna mer pengar än jag någonsin kunnat drömma om.

    Håkan Guldkulas berättelser om de galna åren på Drexel Burnham Lambert låter som hämtade ur filmer som Wall Street och The Wolf of Wall Street – minus kokainsnortande och stipteasebarer. Och liksom i nämnda filmer slutade det med konkurs och chefer i bojor för Drexel Burnham Lambert.

    På toppen var Drexel Burnham Lambert den femte största investmentbanken i USA, med 11 000 anställda. Men firmans aggressiva framfart inom den egenskapade marknaden för skräpobligationer var omstridd, och med tiden fick man både den amerikanska finansinspektionen och åklagarmyndigheterna efter sig. Efter att flera regelbrott och olagliga insideraffärer uppdagats tvingades banken i konkurs i februari 1990.

    – På ett dygn försvann allt: mitt jobb, mina arbetskamrater, nästan hela min förmögenhet, säger Håkan Guldkula.

    30 år efter kraschen uppskattar ändå Håkan Guldkula allt det som åren på Drexel Burnham Lambert gav honom.
    – Det nätverk jag byggde upp där har jag haft nytta av i hela min karriär. Vi som jobbade på Drexel Burnham Lambert håller ihop än i dag. Och många av dem har blivit enormt framgångsrika, säger Håkan Guldkula.

    Han är fortfarande god vän med sin chef Michael Milken, som satt två år i fängelse efter kraschen men i dag är högst respekterad och driver en av USA:s mest framstående tankesmedjor, Milken Institute. En annan exkollega är Leon Black, grundare av riskkapitalbolaget Apollo och en av USA:s 100 rikaste. Men den i dag mäktigaste person som han mötte under åren på Wall Street var Donald Trump, USA:s nuvarande president som på den tiden var lokal fastighetspamp i New York.
    – Vi träffades flera gånger och tittade på en del affärer ihop, men det blev aldrig något konkret.

    – Jag minns honom som en självsäker kille med stor mun som gillade att stå i cent­rum. Han är ju likadan i dag som president. Jag är inget jättefan, men jag tror att han kommer att bli återvald 2020. Demokraterna har ju ingen bra motkandidat.

    Efter konkursen 1990 flyttade Håkan Guldkula hem till Sverige och fick jobb som utlandschef på Sparbankens fondbolag Robur. Men där blev han inte långvarig. Steget från de högtflygande affärerna på Wall Street till den då provinsiella svenska finansmarknaden blev för stort, och Håkan Guldkula sökte sig utomlands igen.

    Han hamnade på fondjätten Fidelity i London, där han jobbade i flera år. Men när hans chef, tysken Gerhard Huber, lämnade Fidelity för att starta internetbanken First E-bank 1999 så följde Håkan Guldkula med. När IT-febern nådde toppen år 2000 lade den spanska storbanken BBVA ett bud på First E-bank värt 24 miljarder kronor. Men innan affären hann slutföras sprack IT-bubblan, spanjorerna lyckades krångla sig ur köpet mot ett skadestånd på 3,5 miljarder kronor, och First E-bank såldes i stället till en tysk bank året efter för en mer modest summa.

    Det hindrade inte Håkan Guldkula och Gerhard Huber från att bli rejält rika på försäljningen. Sedan dess har Håkan Guldkula och Gerhard Huber fortsatt att göra affärer ihop. Deras största klipp – eller "homerun" som Håkan Guldkula kallar det – var en tidig investering i två amerikanska bioteknik­bolag, United Therapeutics och Obtech, som sedermera blev stora börssuccéer värda tiotals miljarder kronor.
    – Jag sålde mina sista aktier för åtta år sedan. Summerat är det den bästa affär jag gjort hittills i livet.

     

    Men allt som Håkan Guldkula tagit i har sannerligen inte blivit till guld. I slutet av 1990-talet blev han uppringd av ett par forskare från Chalmers som sökte pengar för en teknik de tagit fram för ursprungsmärkning i skogsindustrin. Håkan nappade och blev störste ägare i bolaget, men det gick aldrig att kommersialisera metoden. Efter att galna ko-sjukan florerat i Europa fick Håkan Guldkula idén att använda tekniken inom köttindustrin i stället.
    – Jag var först i världen med att registrera ett metodpatent för ursprungsmärkning av kött, säger han.

    Visionerna var högt ställda för hans bolag Trac Technology, som noterades på Aktietorget 2005. Men det blev en tråkig historia för aktieägarna.

    Aktiekursen rasade från 7:50 kronor till 1 krona, innan Håkan Guldkula fick nog och beslutade sig för att avnotera aktien 2012. En rad tvister mellan de större aktieägarna har omgärdat bolaget både under och efter tiden på börsen. Håkan Guldkula vill inte kommentera det som varit, men säger att han i dag har personlig kontroll över patenten.
    – Trac Technology får använda patenten, men det är jag som äger dem. Jag håller på att sälja patenträttigheterna nu och räknar med att ha en affär klar innan året är slut.

    Du har salufört den här metoden i över 15 år utan att få det att lyfta – vad är det som talar för att det ska funka nu?
    – Vi var alldeles för tidiga. I dag är det här en teknik som alla efterfrågar, man pratar ju om att man vill följa köttet "from farm to fork". Alltifrån stora matkedjor i världen till IT-bolag är intresserade av patenten. Håkan Guldkula kanske borde byta namn till Håkan Spåkula, för han säger sig ofta ligga före sin tid. 

    – 1998 startade jag ett företag som sålde elcyklar. Jag startade också Sveriges första internetfond under min tid på Robur. 

    Håkan Guldkula pratar gärna om alla sina affärer, men exakt vad de resulterat i, i kronor och ören, är han mer förtegen om. Hur stor hans förmögenhet är i dag vill han inte säga något alls om.

    – Jag har så jag klarar mig. Jag har skänkt bort mycket pengar till välgörenhet, bland annat är jag väldigt engagerad i att samla in pengar till cancerforskning efter att min mamma dog i cancer. Jag har också startat en egen stiftelse där jag stödjer unga entreprenörer, precis som jag fick stöd av min mentor Anders Wall en gång i tiden.
    Han och Anders Wall har behållit kontakten under alla år.
    – Vi brukar ses och äta middag ihop en gång var sjätte vecka ungefär. Anders har hunnit bli 87 år, men är fortfarande superpigg. Jag har mycket att tacka honom för.

    Efter en bättre lunch på Fjäderholmarna är vi tillbaka vid Djurgårdsbron på eftermiddagen.
    – Nu är det väl skumpadags? säger Håkan Guldkula och trollar fram ett par kylda buteljer Guldkula från Drexellas in­nandömen.

    Hur mycket champagne dricker du?
    – Det blir väl en flaska i veckan. Jag dricker knappt något annat än champagne. Jag tar hellre ett glas champagne än två glas vin. Förutom att det är mycket godare blir du heller aldrig bakis av champagne.

    Eeh, det har jag blivit många gånger.
    – Då får du välja bättre champagne. Ju bättre druvor champagnen är gjord av, desto mindre bakis blir du. Vi använder bara de bästa druvorna, grand cru och premier cru, för Guldkula champagne.

    Vilket är ditt favoritmärke vid sidan av ditt eget?
    – Krug är väldigt bra. Men deras champagne kostar ju runt en tusenlapp. Så dyrt ska det inte behöva vara.

    Håkan Guldkula gillar onekligen att sätta guldkant på tillvaron. 59 år gammal njuter han av livet mer än någonsin.
    – När jag fyllde 50 beslutade jag mig för att bara göra affärer med folk jag gillar och bara investera i roliga branscher. Och det finns inget roligare än att vara i champagnebranschen, säger Håkan Guldkula och korkar upp en ny flaska.

    Läs också:

  • Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!