• Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Henrik Huldschiner: "I framtiden kommer vi dricka oss höga"

    Kings krönikör Henrik Huldschiner om gräsliga framgångar.

    Henrik Huldschiner: "I framtiden kommer vi dricka oss höga"

    Det blev rubriker över hela världen när Teslagrundaren Elon Musk tog några bloss på en joint under en podcastintervju i början av hösten. Men som bekant är det sedan ett par år tillbaka fullt lagligt att röka på i Kalifornien, där intervjun gjordes. Och elbilar, marsresor och hypersnabba tåg i all ära: om Elon Musk verkligen vill ge sig in i en framtidsbransch är det faktiskt marijuana han ska satsa på.

    Cannabismarknaden är just nu den snabbast växande industrin i hela Nordamerika. Den auktoriserade försäljningen beräknades i fjol uppgå till 9,7 miljarder dollar, enligt Arcview Market Research, ett av de många undersökningsinstitut som just nu övertrumfar varandra i att förutspå hur mycket branschen kommer att växa de närmaste åren, i takt med att allt fler delstater och länder legaliserar drogen. Bland den myriad av cannabisföretag som ploppat upp som svampar ur jorden de senaste åren råder närmast Klondykestämning.

    Flera av dem har börsnoterats och aktiekurserna har gått i taket. Företagen erbjuder en bred portfölj av varor: frön, grödor, oljor, extrakt, kåda och till och med skönhetsprodukter baserade på cannabisplantans över 100 substanser, varav de två mest grundläggande är THC (som gör dig hög) och CBD (som anses ha läkande egenskaper).

    Den medicinska användningen – CBD föreskrivs till patienter som lider av alltifrån multipel skleros och alzheimers till illamående, kronisk smärta, reumatism, epilepsi, ångest, magont, adhd och aids – står än så länge för merparten av försäljningen. Men det är som berusningsmedel (det som kallas "recreational use" i USA) som den stora försäljningspotentialen bedöms ligga.

    Cannabisföretagen sticker inte under stol med att de har siktet inställt på den yngre befolkningen, den så kallade generation Z, som gjort sig kända för att rata öl och cigaretter. Detta har givetvis även de mäktiga alkoholbola gen uppmärksammat, och de gör nu sitt bästa för att haka på cannabiståget.

    Foto: Getty Images

    I augusti slantade öl- och spritkoncernen Constellation Brands, som bland annat äger Corona, upp 3,8 miljarder dollar för att bli storägare i den Kanadabaserade cannabisjätten Canopy Growth Company. Andra dryckes­giganter som Pernod Ricard, Heineken, Diageo (tillverkare av Guinness), Anheuser-Busch (Budweiser) och Coca-Cola uppges ligga i förhandlingar om liknande delägarskap eller samarbeten med cannabisproducenter.

    Steget är kortare än det kan tyckas. Att röka gräs är nämligen en döende trend, enligt en rapport från konsultjätten Deloitte. I framtiden kommer vi att dricka oss höga. Skiftet väntas inledas nästa år då THC-spetsade drycker får börja säljas på pionjärmarknaden Kanada, som i oktober blev det andra landet i världen (efter Uruguay) som låter alla sina vuxna medborgare bruka cannabis efter eget godtycke. (I USA har hittills ett tiotal delstater gett grönt ljus, medan det fortfarande är olagligt på federal nivå.) Som svensk, där vi uppfostrats med idén att marijuana är inkörsporten till tungt drogmissbruk, kan den här utvecklingen kanske te sig skrämmande.

    Personligen tror jag dock att Kanadas premiärminister Justin Trudeau (som själv sagt att han rökt gräs, inte bara i ungdomen utan även som premiärminister) tänker helt rätt: Hans förhoppning är att bli av med den olagliga droghandeln, få in stora skatteintäkter och skapa nya jobb i en tillväxtindustri. Däremot skulle jag inte råda Elon Musk eller någon annan att ge sig in på marknaden under rådande guldrush. Bara i fjol gick canna­bis­aktierna upp med 240 procent på börsen. Risken för baksmälla är uppenbar.

  • Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!