• Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Rena rama Ralph – en livshistoria

    Ralph Lauren är mannen, myten, märket som har förkroppsligat den amerikanska drömmen i ett halvt sekel. King bjuder på en närmare titt på karriären för en av modebranschens mest inflytelserika och absolut rikaste designers.

    Rena rama Ralph – en livshistoria

    Ett halvt sekel har passerat sedan Ralph Lauren skapade det ikoniska varumärke som bär hans namn. Firandet har varit storslaget. I höstas höll Ralph Lauren hov i Central Park i hjärtat av New York med en stor modevisning som hyllade allt det som hans självbetitlade varumärke har kommit att bli synonymt med: Framgång, lyx och tradition.

    I visningen gick mer än 150 modeller från olika generationer, inklusive supermodeller som Kaia Gerber och Gigi Hadid, och inte minst vår svenska stjärnmodell Caroline Winberg som gick catwalken tillsammans med sin son. Bland gästerna återfanns några av Ralphs nära vänner, så som Hillary Clinton, Oprah Winfrey, Kanye West, Steven Spielberg och Robert De Niro. En bättre fest helt enkelt som ger en hyfsat tydlig bild av Ralph Laurens status.

    Ralph Lauren växte upp under enkla förhållanden i Bronx i New York. Han tog sina första steg i modebranschen genom att sälja slipsar till klasskamrater i skolan.

    Ralph Reuben Lifshitz föddes 1939 under blygsamma förhållanden i den ruffiga New York-stadsdelen Bronx. Hans föräldrar var judiska emigranter från Sovjetunionen i det som i dag är Vitryssland, och Ralph var yngst i en fyrhövdad syskonskara. Han älskade sin familj, men redan vid 16 års ålder bestämde han sig för att byta ut efternamnet Lifshitz.

    "Mitt tidigare efternamn innehöll ordet 'shit', vilket jag brukade få höra av mina klasskamrater i skolan. Det var ett svårt namn på det sättet. Av någon anledning gillade jag namnet Lauren så jag valde det"

    I 20-årsåldern började Ralph Lauren sälja hemmagjorda slipsar i skolan för 70 kronor styck. Det var också under den här tiden han träffade sitt livs kärlek Ricky. Paret gifte sig 1964 och är än i dag, tre barn och drygt 50 år senare, tillsammans och har blivit sinnebilden av den lyckliga amerikanska kärnfamiljen.

    Efter high school och två års militärtjänstgöring började Ralph gå kvällskurser på universitet där han fortsatte att sälja egensydda slipsar till kurskamrater. Sidoverksamheten upptog mer och mer tid och ledde honom snart av den akademiska banan. Istället fick han jobb som just slipsförsäljare på det legendariska herrvarumärket Brooks Brothers.

    Väl där började Ralph bli allt mer intresserad av egen design, han inspirerades av estetiken på Ivy League-universiteten och den så kallade preppylooken. Han gick till sina chefer på Brooks Brothers och bad att få utveckla sitt intresse och börja skissa på egna plagg för butiken, men den konservativa konfektionsbutiken gav honom blankt nej. Istället lyckades han övertala den anrika herrmodebutiken Beau Brummell som hade ett showroom i Empire State Building och det var där Ralph tog sina första staplande steg som designer och sålde sina första alster.

    Under 1960-talets andra hälft lanserade Ralph Lauren sin första herrkollektion under eget namn. Kollektionen döpte han till Polo, trots att han aldrig hade stått på en hästpoloplan förut.
    – Jag använde en polospelare som logotyp för att jag gillade sport, berättade han för Oprah. Och hästpolo är en väldigt elegant sport. Ralph Lauren blev en omedelbar snackis i New York och när det prestigefulla varuhuset Bloomingdale's på Lexington Avenue lade in en stor beställning var succén ett faktum.

    Det exklusiva varumärket som nu även började erbjudas för kvinnor tycktes sätta fingret på den amerikanska kulturen. 1972, efter att ha belönats med modepriset Coty Award, lanserade Ralph Lauren för första gången sin sedermera klassiska pikétröja med polospelaren över bröstet, The Polo Shirt.

    Samma år öppnade han sin första butik på Rodeo Drive i Beverly Hills. Från kust till kust lyftes nu den unge designern fram som ett skolboksexempel på The American Dream, föreställningen om att alla invånare i USA kan bli framgångsrika inom något, oavsett samhällsklass. Snart breddade Ralph Lauren sitt sortiment med denim och dofter och han lyckades därigenom sälja den amerikanska drömmen även internationellt.

    På 1980-talet köpte Ralph och Ricky Lauren tusentals hektar mark i Colorado vid foten av de snötäckta San Juan-bergen där de lät bygga sin berömda gård Double RL Ranch.

    Gården finns kvar i familjen Laurens ägo än i dag och det gör även otaliga bilder på Ralph sittande framför öppna spisar, ridande på hästar och inte minst stående framför av sin bilsamling. Om du inte redan kände till det så är Ralph Laurens garage något av ett museum i bilkännarkretsar, det inhyser bland annat en 1938 Bugatti, en 1958 Ferrari Testa Rossa och en 2010 Lamborghini Murcielago.

    1986 slog Ralph Lauren upp portarna till sin enorma flaggskeppsbutik på Madison Avenue i hemstaden New York. 1989 lanserades den första kollektionen tröjor med den amerikanska flaggan över bröstet. Och 1991 gjorde ett annat klassiskt Ralph Lauren-motiv entré på flera av varumärkets plagg: Den klassiska teddybjörnen.

    Originalbjörnen, en stoppad teddybjörn, gavs som en gåva till Ralph Lauren under företagets första år och sägs ha blivit så uppskattad att en ny björn klädd likt Ralph Lauren själv kom att skapas de följande åren. Ralph Lauren ville senare även att hans kunder skulle få ta del av björnarna och skapade kollektionen. Det var framför allt under 80- och 90-talen som varumärket slog igenom på bred front i Sverige och övriga Skandinavien.

    I dag är 79-årige Ralph Lauren en av de rikaste personerna i USA, den 91:e i ordningen för att vara exakt. Den amerikanska affärstidningen Forbes uppskattar att hans förmögenhet är värd 7,2 miljarder dollar.

  • Få kingmagazine.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!