• Textstorlek A A
  • Hem
  • >
  • Manual
  • >
  • Börja och sluta rätt

Illustration: Oliver

Börja och sluta rätt

Värm upp och stretcha efter träningen

AV Redaktionen 20:24 / 26 / Oktober / 2011

Före
Uppvärmning är särskilt viktigt när du kör explosiv träning, för att du ska kunna springa på maxfart. Styrketräning kräver något kortare uppvärmning.
Jogging är det bästa alternativet som uppvärmning då det mjukar upp hela kroppen. Även att tänja är bra innan man kör igång med träningen, pendla och gunga då istället för att sträcka ut helt.

Efter
Stretcha och sträck alltid ut efter träning, det är som en förberedelse inför nästa pass. Varva även ner med att gå, jogga eller cykla långsamt så att blodet går runt. Att varva ner utan skor kan även vara bra för att stärka fötterna.
Massage efter träning är också bra för att lösa upp slaggprodukter som samlats.  

Aktiv vila
Det är alltid viktigt att gå ner i varv vilken träning man än håller på med, studier visar att man återhämtar sig bättre om man varvar ner i tio minuter efter träning.
Tar man en vilodag är det bättre att köra lågintensitetsträning och promenera än att inte göra något alls. Aktiv vila gör att man återhämtar sig bättre och man blir inte lika trött och seg.  

2 kommentarer | Skriv kommentar

Detta innehåll är skapat av Kings besökare

Skriv en kommentar

Namn
Meddelande

Snabblänkar

Kings världsunika märkesgalleri