Håll dina nyårslöften

Personliga coachen Stefan Pettersson ger dig verktygen som ändrar dina vanor – för alltid.

Hitta rätt motivation >> Motivation kan bara komma inifrån, inte genom omgivningen. Varför vill du gå ner 10 kg? Andra kan hjälpa dig att bli motiverad men är det någonting du verkligen vill så behövs ingen motivation eller anledning, du behöver bara hitta det du gillar att göra som tar dig dit.

Vägen är målet >> Om belöningen är målet kommer du att falla tillbaka i gamla vanor så snart du blivit belönad. Se istället till att vägen till belöningen är målet, till exempel att gå ut och gå varje morgon. Istället för att fråga dig själv "vad behöver jag göra för att gå ner i vikt?" så fråga "vad gillar jag eller vill jag göra som gör att jag går ner i vikt?"

Utgå från nuläget >> Glöm det som har varit, fråga dig själv var du är nu i relation till målet. Vad är nästa steg? Kanske att snöra på sig skorna. Tänk alltid steg för steg och skapa delmål. Om du ska springa ett marathon springer du ju bara en mil. Fast flera gånger. Ge dig själv belöningar och kickar efter vägen, annars hoppar du snart på ett annat spår.

Ändra dina tankemönster >> Lycka skapar vi genom tankar – och det är gratis. Lär dig att måla upp bilder och inre dialoger som är positiva. Tänk aldrig "Jag får inte bli nervös…", då blir du automatiskt nervös. Tänk istället "Jag kan göra detta med självförtroende".

Umgås med positiva människor >> Alla framgångsrika personer har en grupp bakom sig. Se till att din omgivning hjälper dig att nå dina mål, och låt dig inte påverkas av andras begränsningar.

Bygg Mig AB >> För att du ska kunna nå dina mål och må bra måste alla avdelningar i ditt liv fungera, precis som i ett företag. Skapa ett dödsbäddsmål! Det ger dig distans till jobbstressen. Planera in familj, träning och allt annat som är viktigt för dig i kalendern. Var minst lika noga med att hålla dessa tider som du är med möten på jobbet.