• Textstorlek A A
  • Hem
  • >
  • Manual
  • >
  • KING Style Guide: Så knyter...

KING Style Guide: Så knyter du din slips

Slipsen– den självklara symbolen för dig som vill göra ett gott intryck och signalera medvetenhet och stil – och det vill du. Först ut i nya KING Style Guide är därför den ultimata guiden till hur du knyter din slips. Se och lär!

AV Redaktionen 15:35 / 17 / September / 2013

Att knyta en slips kan vara lättare sagt en gjort och även den snyggaste slipsen kan förlora sin pondus med en taffligt hanterad knut. För att du  dig ska känna dig stadig på hand när du knyter din slips har King därför tagit fram den enda slipsknut-guiden du behöver. Filmen visar på ett tydligt sätt, steg för steg, hur du knyter din slips med oklanderlig perfektion.

Om du inte hänger med första gången, pausa och titta igen. Följ även med i så-knyter-du-en-slips-manualen som finns i numrerad punktform under filmen.

 

King Style Guide lär dig: Den klassiskt eleganta four in hand-knuten

 

1: En slips passar bäst till en skjorta med så kallad cutawaykrage. Tänk även på symmetrin mellan kragens längd och slipsens bredd. Med andra ord längre kragsnibbar, bredare slips och vice versa.  

2: Ställ dig vid spegeln och lägg slipsen om halsen. Justera slipsen så att den högra, bredare änden hänger cirka 20 centimeter längre ner än den smalare.

3: Slå den bredare (längre) änden runt den smalare och linda den ett helt varv strax nedanför skjortans översta knapp.

4: Dra den bredare änden upp via insidan på den stora ögla som nu bildads runt din hals.

5: För den bredare änden genom den betydligt mindre ögla som utgör själva knuten på slipsen. Justera ändarnas längd genom att hålla i den smalare änden och dra knuten närmare skjortans översta knapp.

6: Dra åt slipsknuten hårt och forma gärna en grop (en så kallad dimple) precis nedanför den nu åtdragna öglan.

 

Se även andra delar i KING Style Guide: 

Kostymens passform

Så matchar du kostymen på rätt sätt!

Så stryker du din skjorta

Så knyter du flugan och viker näsduken

 

Alla kläder i filmen finns på Brothers hemsida eller i Brothers butiker.

20 kommentarer | Skriv kommentar

Detta innehåll är skapat av Kings besökare

  • Rapportera #1 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Erik Postat: 2013-09-17 16:24

    Wannabe Mr Porter...

  • Rapportera #2 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Musse Postat: 2013-09-17 16:49

    Misslyckad knut. Bakdelen av slipsen blir för lång. Knyt om "King"!

  • Rapportera #3 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    greger Postat: 2013-09-17 16:53

    @Musse Jag skulle knappast kalla knuten för misslyckad, riktigt fin dimple.

  • Rapportera #4 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Nicke Postat: 2013-09-17 17:00

    Bra initiativ!

  • Rapportera #5 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Mr Crown Postat: 2013-09-17 17:12

    @Musse Det är nog lite av en smaksak. Verkar som att många välklädda män föredrar det så. Eller vad säger Andreas Weinås? Oavsett, riktigt stilig film!

  • Rapportera #6 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    David Postat: 2013-09-17 19:46

    Vad är det för Nike-modell som visas i början av klippet? Herr Juhlins egna förmodar jag?

  • Rapportera #7 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Claes Juhlin Postat: 2013-09-17 21:18

    David: Stämmer! Nike SB Project BA i svart.

  • Rapportera #8 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    R Postat: 2013-09-18 09:57

    Varför har du t-shirt under skjortan. Trodde bara att det var gubbar och bönder som hade det.

  • Rapportera #9 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Claes Juhlin Postat: 2013-09-18 12:42

    R: Det finns ett enkelt svar på den frågan: Jag tänker under inga omständigheter figurera i bar överkropp i något jobb-sammanhang, någonsin.

  • Rapportera #10 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Karl Postat: 2013-09-18 17:41

    Nu är det bekräftat att Kings läsarkrets är sådana som inte ens kan knyta en slips.

  • Rapportera #11 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Magnus Postat: 2013-09-18 20:56

    Snygg skjorta! Vart är den ifrån Claes? Brothers?

  • Rapportera #12 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    fluff Postat: 2013-09-18 22:39

    Lite mycker Mr. Porter, men bra initiativ till trots!

  • Rapportera #13 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Fredrik Postat: 2013-09-19 10:12

    På vilket sätt är det bevisat Karl?

    Både GQ och Mr. Porter har gjort liknande filmer men det hindrar väl inte KING från att göra ett Svenskt alternativ? Sen kan man tycka vad man vill om att Brothers står bakom filmerna. Jag tycket det såg snyggt ut.

  • Rapportera #14 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    AC Postat: 2013-09-19 13:02

    Är det inte relevant att visa hur lång slipsen ska vara. Det är ju trots allt inte ovanligt att man ser fölk gå runt med slipsar som slutar vid naveln...

  • Rapportera #15 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    greger Postat: 2013-09-20 10:49

    @AC Ett par byxor skall bäras vid den naturliga midjan, i.e. vid naveln. Så jag ser inte varför det skulle vara faux pas?

  • Rapportera #16 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    melphys Postat: 2013-09-20 14:28

    Bra initiativ!

    http://www.y12.ro/

  • Rapportera #17 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Arvid Postat: 2013-09-22 11:05

    Och den givna frågan som ingen ställt ännu, vilken klocka?

  • Rapportera #18 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Fredrik Nilsson Postat: 2013-09-27 16:31

    Cutaway - för bönder, sportjournalister och bankmän.

  • Rapportera #19 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Wehrmacht Postat: 2013-09-27 17:49

    Måste få påpeka att kommentarerna är mycket underhållande! De är precis så kalla, dömande, självgoda och överlägsna som stereotypen och fördomarna man har av stiliga unga män.

  • Rapportera #20 Re: KING Style Guide: Så knyter du din slips
    Fullvuxen Postat: 2015-12-19 20:41

    Var hittar man slipsar för långa män? Är man långt över medellängd blir alla slipsar oavsett knut för korta!