Cheap Mondays designer Frida Hofslagare och Carl Malmgren tillsammans med creative director och chefsdesigner Ann-Sofie Back.

Cheap Monday höst/vinter 2013

Konstgjord grunge och röda jeans – vi bad Cheap Monday berätta om kommande höst och vinterkollektion.

Berätta om vad ni precis visade på catwalken!

Frida Hofslagare: Kollektionen kallar vi "artificial grunge", vi tycker grunge är intressant då vår generation har levt under den perioden och för att det var den sista riktiga ungdomsrörelsen. Anledningen till att vi kallar den konstgjord är för att det bygger på grunge som vi minns det och inte som det faktiskt var. 

Vi ser mycket grungeinspirationer i modet nu, vad är det nya ni tillfört looken?

Frida Hofslagare: Looken här är mycket mer kontrollerad, ett exempel är de threadbare-slitna jeansen där vi slitit dem efter ett prickmönster istället för något slumpmässigt. Vår tolkning är med andra ord mer kontrollerad och genomarbetat, en paradox om man ser till grunge-rörelsens ideologi.

Vad är den viktigaste nyheten?

Carl Malmgren: Jag tycker att de röda jeansen är viktigast. Vi vill ju alltid ha en lite "hemgjord" touch på plaggen och de har vi skapat för att verka hemfärgade. Vi har även bra sweatshirttryck.

Vem är den ni helst vill se bära kläderna?

Ann-Sofie Back: Det är främst en tonårskille men jag kan också tänka mig att det finns killar upp i 20-årsåldern som bär detta också. Någon som är stark och självsäker som vågar bära upp kläderna på ett lekfullt eget sätt. Även om vi blir glada av att kändisar som Rihanna bär våra plagg är det inget som slår känslan när någon i ens närhet bär kläderna opåkallat.