• Textstorlek A A
  • Hem
  • >
  • Nyheter
  • >
  • Världens lyxigaste snus

Världens lyxigaste snus

General Kardus Selection 2015 är världens mest exklusiva snus. Produkten är tillverkad av de finaste tobaksbladen från noggrant utvalda länder och förvaras i ett handgjort kärl av förgyllt tenn. Världens lyxigaste snus släpps i begränsad upplaga den 6 december. King har alla detaljer.

AV Rasmus Blom 10:30 / 01 / December / 2014

General Kardus Selection 2015 är Swedish Match mest exklusiva snus någonsin. Från valet av fröerna som gror till tobaksplantor, hur tobaken varsamt skärs till 0,72 millimeter och hur den färdiga produkten slutligen förpackas har man sökt kompromisslös kvalitet och perfektion i varje detalj. General Kardus Selection är Swedish Match sensoriska hyllning till sin 200-åriga historia.

För General Kardus Selection har enbart de finaste tobaksbladen använts. Tobaken är skuren istället för, som i vanliga fall, mald för att ge en unik koncentration och en smakupplevelse som är djupare och mer mångfacetterad. Smaken varar även längre än något annat snus som Swedish Match någonsin tillverkat på grund av den tidskrävande tillverkningsprocessen.

– Vi har valt ut de allra bästa skördarna från, vad vi anser vara, de främsta tobakssorterna i världen. Green River från Pennsylvania, One Sucker från Guatemala, Criollo från Argentina och Malawi Western från Indien. Två är soltorkade, två är lufttorkade. Utvalda för att möta varandra i en balanserad blandning av ren tobakssmak, säger Carl Egeberg, produktchef General.

Tobaksplantorna har skördats hela men endast de mittersta bladen används eftersom smaken är mer mogen och mättad där och samtidigt upplevs som mer fyllig utan att bli skarp. Efter skörden avlägsnas stjälk och nerv vilket ger en unik koncentration av ren tobak. Tobaken skärs till en precision på 0,72 mm och genom snittytan frigörs mer smak och fler nyanser än hos mald tobak. Smaken varar dessutom längre.

– Om man får chansen att uppleva en General Kardus Selection så tycker jag att man ska börja med att lukta på snuset. Leta efter en fruktig doft med ett inslag av muskot. Lägg sedan in prillan och känn en stark tobakssmak präglad av toner av torkad aprikos och russin. Vissa upplever även en smak av citron och nypon, säger Lars Öberg, produktutvecklare på Swedish Match.

– För att behålla kvalitetskänslan i produkten har vi valt att göra stora delar av tillverkningsprocessen för hand. Detta medför att vi endast producerar 4000 exemplar. Högsta tänkbara kvalitet och en sensorisk upplevelse som aldrig kunnat erbjudas förut har varit vårt mål. Vi är otroligt stolta över att nu kunna dela med oss av upplevelsen, avslutar Carl Egeberg.

General Kardus Selection 2015 i korthet:

- Den 6 december 2014 lanserar Swedish Match sitt mest exklusiva snus någonsin – General Kardus Selection 2015.

- Från den 28 november går General Kardus Selection 2015 att förbeställa i Swedish Match butik Svenskt Snus på Kungsgatan 3 i Stockholm samt på Svenskt Snus i Strömstad.

- Snuset finns tillgängligt på Svenskt Snus i Stockholm och i Strömstad från den 6 december.

- 95 utvalda återförsäljare runt om i landet kommer att sälja produkten från den 8 december.

- General Kardus Selection 2015 är förpackad i ett handgjort kärl av förgyllt tenn. I snuskärlet fortsätter snuset att mogna. Optimal smak uppnås efter ungefär åtta till tolv veckor, men snuset kan givetvis njutas långt därefter.

- General Kardus Selection kostar 799 kronor och tillverkas i den begränsade upplagan om 4000 exemplar.

29 kommentarer | Skriv kommentar

Detta innehåll är skapat av Kings besökare

  • Rapportera #1 Re: Världens lyxigaste snus
    mathilda Postat: 2014-12-01 16:01

    hej

  • Rapportera #2 Re: Världens lyxigaste snus
    halllöj Postat: 2014-12-01 17:40

    Citat:
    hej

  • Rapportera #3 Re: Världens lyxigaste snus
    Snusmumriken Postat: 2014-12-01 19:11

    Jag blir inte mer sugen att snusa bara för att det ser ut som ett doftljus från Byredo.

  • Rapportera #4 Re: Världens lyxigaste snus
    hallå Postat: 2014-12-01 20:04

    hejpa gutter

  • Rapportera #5 Re: Världens lyxigaste snus
    Hihi Postat: 2014-12-01 21:10

    jag älskar snus

  • Rapportera #6 Re: Världens lyxigaste snus
    Ann Postat: 2014-12-01 21:29

    Hur mycket är det i? :)

  • Rapportera #7 Re: Världens lyxigaste snus
    göteborg Postat: 2014-12-01 21:50

    Varför just i Stockholm? Finns la fan inga riktiga snusare där???

  • Rapportera #8 Re: Världens lyxigaste snus
    V Postat: 2014-12-01 23:53

    Och "la" är inte ett ord

  • Rapportera #9 Re: Världens lyxigaste snus
    Värmland Postat: 2014-12-02 01:27

    haha och de finns de i Göteborg? Nej här i skogarna kör vi på hemgjord baksnus! Billigast, bäst och manligast

  • Rapportera #10 Re: Världens lyxigaste snus
    Göteborg! Postat: 2014-12-02 07:45

    i Värmland bor det bara sossar och nej... Det är inte särskilt manligt din jävla byfåne. ;)
    Göteborg är och kommer alltid att vara snusets stad.

  • Rapportera #11 Re: Världens lyxigaste snus
    muchgang Postat: 2014-12-02 09:40

    faaaaaaaaan 799 kr fan va dörrrrrrrrtttttt

  • Rapportera #12 Re: Världens lyxigaste snus
    Fabian S Postat: 2014-12-02 11:30

    Kan man förhandsbeställa? :)

  • Rapportera #13 Re: Världens lyxigaste snus
    Malin Postat: 2014-12-02 12:08

    Var kan man se vilka de andra 95 återförsäljarna är????

  • Rapportera #14 Re: Världens lyxigaste snus
    N´Rolf Postat: 2014-12-02 17:26

    Mja, ser ut lite som marknadsföringen för WB-ost, lagrad ost i lyxförpackning. no big deal!

  • Rapportera #15 Re: Världens lyxigaste snus
    Varmkorv Postat: 2014-12-02 22:21

    Man köper den inte för smaken utan för att ställa på prydnadshyllan i ungkarlslyan, bredvid humidoren, Mackmyran, flugfiskesetet med de handbundna flugorna, Globalknivarna och allt annat trendjunk man köpt i sina enfaldiga försök att påskina en sofistikerad känsla för finess och kvalitet.

  • Rapportera #16 Re: Världens lyxigaste snus
    Ho Lee Schit Postat: 2014-12-03 19:13

    Tacka vet en dosa kronon och en bra porrfilm.

  • Rapportera #17 Re: Världens lyxigaste snus
    MannaMannen Postat: 2014-12-04 22:42

    Jävla gnällande här! Jag tror att sånt här är bra för snusets överlevnad i EU. Inte så konstigt att de vill förbjuda snus när det bara är värmlänningar obildade varvsarbetare från Götet som begagnar det! Visa att folk med smak och stil också kan snusa!

  • Rapportera #18 Re: Världens lyxigaste snus
    Marcus Postat: 2014-12-05 21:21

    kan man köpa en stock?

  • Rapportera #19 Re: Världens lyxigaste snus
    CW Postat: 2014-12-23 21:46

    Som vanligt, Stockholmare....... störst, bäst och vackrast..............

  • Rapportera #20 Re: Världens lyxigaste snus
    Carl Bilt Postat: 2015-01-25 14:55

    Hur många doser får man för 700:- ????

  • Rapportera #21 Re: Världens lyxigaste snus
    hejsan Postat: 2015-02-13 16:27

    Carl Bilt, du får noll dosor.

  • Rapportera #22 Re: Världens lyxigaste snus
    Matte Postat: 2015-04-23 19:43

    Någon som vill köpa? Har tre st till försäljning

  • Rapportera #23 Re: Världens lyxigaste snus
    Fabian Postat: 2015-05-14 20:59

    Köpte denna åt min kompis som fyllde år igår. Definitivt det godaste snuset jag någonsin testa. Trots att det är lös så håller den sig nästan lika kompakt i munnen som en portion. Man får dvs inte massa korn överallt i munnen. Smaken, doften och upplevelsen är något utöver det vanliga! ett måste testa, 5 av 5

  • Rapportera #24 Re: Världens lyxigaste snus
    Musmumriken Postat: 2015-08-13 19:19

    Det är ju ett rätt korkat namn på ett snus som förpackas i en tennburk. Kardus är papperssorten man förr använde till snus, tobak, krut, hagel och annat.

  • Rapportera #25 Re: Världens lyxigaste snus
    Hej Postat: 2015-12-10 05:13

    Frestande men dyr, den kostar som när man importerar Amerikanskt snus. Ju mer tobak snuset smakar desto finare faktiskt. Men jag tvivlar på att den toppar Amerikanska Skoal eller Copenhagen. Kanske provar.

  • Rapportera #26 Re: Världens lyxigaste snus
    David Postat: 2016-02-10 12:50

    Inget för fattiga lantisar som kör runt epa-traktorer. Detta är för de riktiga finsnusarna i Stockholm med cash.

  • Rapportera #27 Re: Världens lyxigaste snus
    Ismar Postat: 2016-02-29 13:08

    Hej Matte!
    Jag är intresserad av att köpa en dosa. Skriv till mig på facebook:

    /ismar.alibegovic.77

    / Ismar

  • Rapportera #28 Re: Världens lyxigaste snus
    fitta191 Postat: 2016-05-06 01:35

    var fan köper man skiten, fitt billigt ju!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AKUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Rapportera #29 Re: Världens lyxigaste snus
    NEGER OLOF Postat: 2016-05-06 01:37

    DETTA ÄR JU FÖRFAN BULLSHIT SNUS !!!!! BILLIGT SOM FAN ! KLEN HORA,