Tekniknyheterna i Audi Q5 som gör suven till lyxbil

Audi Q5 är suven som tar tekniken från lyxbilarna till den superpopulära suvklassen. Här är ett axplock av de mest intressanta tekniknyheterna som går att få till Audi Q5.

Smarta instrument som anpassar sig efter körningen

Ett av de smartaste tillvalen du kan göra till Audi Q5 är de digitala instrumenten, som heter Audi virtual cockpit. De analoga instrumentrundlarna ersätts med en högupplöst 12,3-tumsskärm. Den har en upplösning på 1440x540 pixlar, där du som förare själv kan välja vilken information som ska visas.

Det bästa är att informationen dessutom kan ändras beroende på situation. Ett exempel är att navigationskartan kan bli större när du närmar dig en korsning där du ska svänga.

Infotainmentsystemet MMI med smart pekplatta

Nästan alla bilens funktioner styrs med hjälp av infotainmentsystemet. Audi MMI navigation plus har en ljusstark och slank 8,3-tumsskärm med en upplösning på 1024x480 pixlar.

Du kan styra systemet med den uppdaterade röststyrningen, som nu klarar ett mer vardagligt tal, eller det smarta och ergonomiskt utformade MMI-reglaget med en tryckkänslig pekplatta. Där kan du skriva in fritext eller "svepa" och "nypa" med fingrarna som du gör med en smartphone.

Pekplattan ger också feedback till föraren, både med ljud och ett diskret klick vid fingret.

På modeller med dubbelkopplingslådan S tronic eller automatlådan tiptronic är MMI-reglaget placerat nära instrumentpanelen och handen kan därför bekvämt vila på växelväljaren.

Head up-display visar viktigaste informationen

Det säkraste är att inte ta blicken från vägen. Det blir enklare med Audis head up-display, som kan visa den viktigaste informationen i färg direkt i synfältet i vindrutan. Här kan till exempel hastighet, navigationsinstruktioner och andra meddelanden visas.

Matrix LED-strålkastarna – snygga och säkra

De karaktäristiska strålkastarna ger inte bara en unik design utan också säkrare körning. De anpassas efter vägen och mötande bilar, och kan själva justeras för att inte blända andra bilister. På så sätt får du optimalt strålkastarljus.

Med Matrix LED-strålkastarna upplevs nattmörkret nästan som dagsljus utan att du behöver montera extraljus. Det här är också en extra trygghet för alla bilförare som har sämre mörkerseende.

Navigationssystemet som lär känna dig

Navigationssystemet i Audi Q5 är smart – och det blir smartare hela tiden. MMI navigation plus har nämligen en funktion som heter Personlig vägvisning som lär sig vilka sträckor och vart du kör till vardags. Systemet lär sig ditt beteende och kan till exempel föreslå vägvisning till jobbet när det lärt sig hur och när du brukar köra.

Den största fördelen är att systemet då kan hitta köer och trafikstockningar, och guida dig runt dem – utan att behöva knappa in jobbadressen i navigationssystemet.

Audi connect gör bilen uppkopplad

Livet blir enklare om du är uppkopplad, och så är det också med bilen. Audi connect innebär att du till exempel kan titta på destinationen med bilder från Google Earth redan innan du kommer fram, att du kan skicka sms eller mejl, boka servicetid eller ställa in rätt kupétemperatur innan du kommer fram till bilen.

Audi connect har ett eget sim-kort i bilen med stöd för riktigt snabb mobilanslutning med LTE. Det innebär att du kan surfa med hastigheter på upp till 100 Mbit/s – det räcker och blir över oavsett om du tittar på högupplöst Netflixfilm eller laddar ned tunga jobbfiler via bilens uppkoppling.

Ljudsystem från Bang & Olufsen

Kupén i Audi Q5 kan förvandlas till en konsertsal med hjälp av det imponerande ljudsystemet från Bang & Olufsen med 19 högtalare, 16-kanalsförstärkare, 5.1-ljud, belysta högtalare i dörrarna fram, naturtroget 3D-ljud och total uteffekt på 705 watt.

En smart detalj är att systemet hela tiden anpassar ljudbilden efter bakgrundsbruset i kupén.

Det ska heller inte finnas några hinder för att spela musiken du har med dig. Audi Q5 har stöd för både CD-skivor, SDXC-minneskort, musikstreaming via Bluetooth, 3,5-millimeters ljudkabel och USB.

Audi quattro ultra är smartare och snålare

Audi har varit synonymt med effektiv och säker fyrhjulsdrift i flera årtionden. Den senaste generationen quattro-system heter Ultra och aktiverar fyrhjulsdriften på några millisekunder när den behövs. Systemet kan sänka förbrukningen med upp till 0,3 l/100 km jämfört med tidigare fyrhjulsdriftssystem.

Om ena drivaxeln riskerar att tappa greppet aktiveras den andra drivaxeln mjukt och dynamiskt, utan att föraren märker något. Det kan till exempel inträffa på en hal väg eller vid snabb acceleration. Vridmomentet kontrolleras och skickas ut dynamiskt till den drivaxel som har bäst fäste för tillfället.

Med andra ord: bilen har permanent tillgänglig fyrhjulsdrift, och när det inte behövs växlar bilen själv till tvåhjulsdrift.

Perfekt parkering varje gång

Parkeringsassistenten är en funktion som kan imponera även på den mest teknikintresserade personen. Parkeringsassistenten skannar av omgivningen med ultraljudssensorer och kan själv parkera bilen i en lämplig lucka. Föraren sköter gas och broms medan systemet tar hand om styrningen, även i svåra parkeringssituationer.

Adaptiv luftfjädring – fem bilar i en

Den adaptiva luftfjädringen som finns till Audi Q5 går att ställa i fem olika lägen, beroende på hur du vill ha din bil för tillfället: auto, comfort, dynamic, allroad och lift/allroad.

Den adaptiva luftfjädringen är elektroniskt styrd för alla fyra hjulen och kan reglera dämpning och markfrigång automatiskt.

Apple CarPlay gör körningen säkrare

Självklart finns Apple CarPlay i Audi Q5. Det innebär att du kan koppla upp din mobil till infotainmentsystemet och använda flera av apparna på ett mycket enklare och säkrare sätt, direkt i bilens infotainmentskärm.

Säkerheten först

Audi pre sense city håller koll på omgivningen framför bilen och kan varna för andra bilar och fotgängare i upp till 85 km/h. Systemet kan också vidta lämpliga åtgärder om en olycka är på väg att inträffa och bromsa bilen om det behövs.

En mer avslappnande resa

Den adaptiva farthållaren med Stop & Go-funktion håller avståndet till bilen framför i fem olika steg och klarar även av kökörning. Det gör resan mycket mer avslappnad.

Systemet använder två radarsensorer fram och en kamera. Med dubbelkopplingslådan S tronic eller automatlådan tiptronic fungerar systemet från stillastående till 250 km/h.

Kanske ännu mer imponerande är traffic jam assist som, i hastigheter upp till 65 km/h, också kan styra bilen under vissa förhållanden. Här används data från radar- och ultraljudssensorerna samt kameran för att följa bilen framför och vägmarkeringarna.

Systemet som ser in i framtiden

När bilen använder den adaptiva farthållaren kan Audi predictive efficiency assistant hålla koll på hastighetsbegränsning, uppförs- och nedförsbackar och andra bilar längre fram längs rutten med hjälp av navigationssystemet. På så sätt kan systemet varna föraren om det behövs och anpassa drivlinan för att köra så effektivt som möjligt.

Läs mer om Audi Q5 och boka en provkörning här