Klockbloggen

Auktionsvärk

2013-05-17 14:06 2 kommentarer
Kategori: Vacheron Constantin, TAG Heuer, Rolex, Patek Philippe, Omega

Ja, det blir ju lite mer ögongodis direkt från ett av båsen på Kaplans nu - en bunte blandade tips i olika prisklasser men med hög nivå av nördighet...

Först ut en av kronograferna från förmiddagen; 18k, två register, strålande skick och inte minst min favorituppsättning i form av dauphinevisare och "Calatrava"-tavla.

L1030821.jpg

Lövtunn men likväl fet är den här eleganta dressaren från Vacheron Constantin - vitguld med originallänk (som för ovanlighetens skulle är löstagbar och inte ditlödd), cal 1003 och superskick;

L1030822.jpg

Den här är bara för skön; Time Computer från Omega, en LED-klassiker i grymt sjuttiotalsstuk.

L1030827.jpg

En svensk klassiker; Lemania Tg195. Finns ett par stycken på auktionen, alla värdiga att ha i en samling.

L1030832.jpg

"Potential" hade det hetat i en mäklarannons; en dubbelröd Sea-Dweller med visst servicebehov, risig länk, trasigt glas och en likväl otroligt märklig charm. 45 000 är utgångspriset och risken är stor att jag kanske lyfter en spade här...

L1030835.jpg

Extra-allt-klockan, en Universal med kronograf, kalender och månfas. Tokfint skick och rätt så lik...

L1030837.jpg

...auktionens pièce de rèsistance; en Newman-Daytona, ref 6263.

L1030839.jpg
L1030841.jpg

Sist ut en riktigt godbit; en årskalender från Patek Philippe (ref 5135) i roséguld som är verkligt, verkligt läcker. Med ett utrop på 159 000 kronor får någon hålla ner spaden åt mig...

L1030844.jpg
L1030845.jpg

2013-05-17 14:06 2 kommentarer
Kategori: Vacheron Constantin, TAG Heuer, Rolex, Patek Philippe, Omega

Baselsmygis; Omega (och inte Rolex, såklart)

2013-04-23 09:09 4 kommentarer
Kategori: Omega, Rolex

Ja, nu börjar det dra ihop sig på riktigt - imorgon bitti lyfter jag till Schweiz för ett par hetsiga dagar, men innan dess vill jag såklart visa lite av det som sipprat ut på förhand. Rolex är traditionsenligt täta med informationen och har bara en liten, liten teaser på hemsidan - vad tror ni att det är?

Omega har däremot släppt en hel del nyheter redan nu; nedan ser vi en Aqua Terra som Day-Date, en svart utgåva av 9300-Speedmastern (kallad Dark Side of the Moon!) och inte minst en 1957-utgåva av densamma i både ljust och mörkt utförande (som sannolikt tar över stafettpinnen från tidigare Broad Arrow-modell).

Jag har mellan tjugo och tjugofem märken mötesbokade under dryga två dagar, men ska försöka uppdatera löpande när jag springer mellan båsen. Håll utkik! Nu ska jag till bankfacket och försöka bestämma Baselklocka, en aktivitet som verkligen synar min fåfänga...

dd.jpg
1055145-new-speedy-preview-baselworld-video-dlc-bil_08_u_neue_07.jpg
57l.jpg
57m.jpg

2013-04-23 09:09 4 kommentarer
Kategori: Omega, Rolex

Wristshot Wednesday

2013-04-17 10:06 1 kommentar
Kategori: Omega, Wristshot Wednesday

Polaren R har köpt ett av de senaste årens mest populära entusiastprojekt - att pyssla ihop Omegas gamla Seamaster 300 från sextiotalet med hjälp av reservdelar och ett donatorverk. Rätt så tjusigt, det måste sägas...även om jag fortfarande är kluven i frågan om det är så vettigt av företag att låta marknaden själva bygga klockor som aldrig funnits...

bild.JPG

2013-04-17 10:06 1 kommentar
Kategori: Omega, Wristshot Wednesday

Våga Fråga 3/3

2013-04-13 14:37 Kommentera
Kategori: Våga Fråga, Omega, Longines, Certina

Olof: Jag ska köpa en ny klocka som funkar bra till skjortan men som samt är robust. Har tittat på Certinas DS action diver som verkar trevlig. Vad har du för åsikter om den, Och har du ytterliggare förslag på liknande automatiska klockor i prisklassen 5000-7000kr

Svar: Du har en lite, lite högre prisklass Longines Conquestserie som är en lite mer dressad variant som många uppskattar – DS Action är en kanonklocka, men inget jag hade valt som snyggpjäs (den är nästan i sportigaste laget...).

Jesper: Min syster tar studenten i år och önskar sig en klocka. Budget runt 5000 helst inte över. Jag bifogar bilder på klockor hon gillar men tycker att det vore kul att få lite tips från dig på liknande klockor rent utseendemässigt men som kanske är lite roligare som studentklockor. (änker då tex att det är roligare att få en beg. Omega istället för en gantklocka. Hoppas du förstår hur jag tänker)  Jag vill alltså ha alternativ till nedanstående som kan vara värt att se över. Tack på förhand!!

Den första klockan är nog mer i hennes smak en den andra, om hon får välja.

burb.jog
omega.jpg

Svar: Jag är ledsen för eventuell tjatighet, men det här är så enkelt och självklart att det nästan är fusk; billigaste varianten av Longines Conquest kostar ganska exakt femtusingen och är klockren. Kolla in den!

2013-04-13 14:37 Kommentera
Kategori: Våga Fråga, Omega, Longines, Certina

Baselsmygis

2013-04-10 17:19 1 kommentar
Kategori: Omega

Det här ska visst vara en tidig nyhet från Omega - en PO-GMT. Inte illa.

23230442203001-20.png

2013-04-10 17:19 1 kommentar
Kategori: Omega

Wristshot Wednesday

2013-04-03 09:48 2 kommentarer
Kategori: Omega, Wristshot Wednesday

Jag får ofta frågan om fina klockor kan göra mig eller någon annan lyckligare. Nej, så är det förstås inte - är man inte glad och köper en fin klocka är man sorgsen men med en fin klocka (och enligt den gamla devisen "jag gråter hellre i en Porsche än en buss" så är det kanske gott nog). Vad som däremot gör mig glad med klockor är människor som verkligen fascineras, attraheras och motiveras av tanken på att äga en klocka man tycker om och till sist lyckas göra slag i saken. Ett exempel är polaren L, som i fem års tid gått och trånat efter en Aqua Terra, som är hans idé om den perfekta pjäsen. Nu var det dags, och ingen är gladare än jag för hans skull.

bild.JPG

2013-04-03 09:48 2 kommentarer
Kategori: Omega, Wristshot Wednesday

Dubbelt Upp

2013-03-29 21:18 2 kommentarer
Kategori: Dubbelt Upp, Omega, Oris

Idag är det Långfredag och slutet av en synnerligen flygig vecka av att resa på alla upptänkliga sätt och dags för en dubbel med tillhörande text. Det är läsaren T som vill dela med sig av en erfarenhet av Swatch Group i Sverige;

"Jag har avverkat ett par mellanklass klockor i segmentet 20 - 45 000 tusen och har en del erfarenhet av klockor med urverk. Blev förtjust i Omegas Planet Ocean Cal 8500, klockan inhandlades av en tillfällighet när jag sprang på en i en butik under en weekend i Stockholm.
När jag åter befann mig i Kristianstad så upptäckte jag ett "fel" på klockan och vände mig till min lokala återförsäljare. Men de vägrade att hjälpa mig för att klockan inte var köpt hos dem, vilket jag tyckte var konstigt med tanke på Omegas Garanti + att klockan är svensksåld.

Efter lite velande så bestämde jag mig för att kontakta Omegas generalagent, med tanke på att jag har en normal inkomst och inte är millionär så är en klocka för 44 800 kr en stor affär för mig.

Sagt och gjort, så hittar jag en e-post adress på Omegas internationella hemsida och skickar iväg ett mail. Det imponerande är att: efter 15 minuter så blir "lilla" jag, från en mindre stad i Skåne kontaktad av en person från Swatch Group Sverige. De informerar mig att de tar detta på största allvar, erbjuder sig att ordna så att klockan kommer upp till dem i Stockholm för en reparation. De vill även veta vilken butik som nekat mig service, för de accepterar det inte.

Efter ett samtal med dem så kommer vi fram till att det inte är något fel på klockan. Men ändån, vilken service med tanke på att det gällde en betydelselös kund i en småstad!"

bild.JPG

2013-03-29 21:18 2 kommentarer
Kategori: Dubbelt Upp, Omega, Oris

Våga Fråga 1/2

2013-03-27 11:05 Kommentera
Kategori: IWC, Omega, Rolex, Våga Fråga

Daniel: Skulle sätta stort värde på att höra dina tankar kring Rolex explorer 1 39 mm. Samt om du skulle göra en liten jämförelse med Omega Aqua terra 8500. Vilken klocka tror du mest på - med tanke på klockan helst ska vara tidlös.
Lutar lite mot Explorern som en första Rolex för att sedan kanske bygga en samling. Är i så fall Explorern en bra första Rolex eller ska man satsa på en annan modell? Är det ett problem att den inte har datum med tanke på det andå så höga priset?

Svar: Båda är jättefina klockor som sannolikt håller bra i längden. Jag har fortfarande lite svårt för de yttepyttiga visarna på 39mm-Explorern, men det är förstås en smaksak. Många köper just Explorer som förstaklocka eftersom den passar till många, om inte alla, tillfällen. Huruvida datumet är ett problem eller inte är upp till dig – jag bryr mig personligen inte speciellt mycket och är nästan gladare i att slippa det.

Johan: Jag har så smått börjat intressera mig för en Rolex Yacht-Master 1:a fullsize i helgulguld. Har idag en Daytona 2006, dessvärre i stål/guld vilket tyvärr inte verkar vara det hetaste på marknaden i inbyte…
Precis som Daytonan var iskall på typ 70-talet för att sedan växa som vintage, tror du att Yacht-Master 1:an kommer nå en liknande utveckling i framtiden, med tanke på att den inte är så het idag?
Läste för länge sedan på Dubbes klockforum att de katigoriserade klockan som, jag citerar, "bögig", slut citat, synpunkter?
Vad anser du om den "nya" Millgausen med vit urtavla?

Svar: Till att börja med – jag får ofta frågor av den här typen (där jag ska titta i min kristallkula och se vilken av dagens hyllvärmare som är en lämplig pensionsförsäkring) och ger alltid rådet att inte köpa en klocka med rationaliseringen att den om några decennier kommer att sticka iväg i pris; för det gör den nästan garanterat inte. På varje gammeldaytona går det tiotusen andra modeller som sålde dåligt...

Daytonacrazen bygger egentligen på en mycket, mycket enkel marknadsfunktion – relativt få såldes och väldigt många vill idag ha den. Det räcker med andra ord inte att klockan är hyllvärmare idag, utan någon gång måste det också uppstå en efterfrågan. Yachtmaster är en fin klocka (inte minst i guld!), men det är knappast så att den inte säljs (den säljer väl helt OK för att vara en "lyx"-sportis). Dubbes uttalande får stå för honom/dem, jag tycker det är ett lite olyckligt ordval.

Milgaussen är också fin, men inget för mig; lite för mycket blankt och sekundvisaren känns lite...fjantig. Tänk om den bara var rak och orange...

Martin: Jag sålde min speedy reduced för ett tag sedan, (tyckte den var lite liten) och är på jakt efter en ny klocka. Jag kommer antagliten bara ha en klocka och bära den till det mesta förutom smoking J
Kör i stort sett uddabyxor och kavaj varje dag, kostym kanske en gång per månad.
Står och väljer mellan den nya Omega speedmaster 9300 samt en IWC pilot 3777 båda på metall länk, för att i framtiden kompletteras med någon lite mer casual band.
Skulle verkligen uppskatta några tänkvärda ord om dessa klockor och mitt val.

PilotsWatch_Chronograph_IW3777_Slideshow.jpg

Svar: Båda klockorna är riktiga grisjävlar, inte minst på höjden – Fliegerchrono har i alla generationer (3706 och 3717 tidigare) varit kraftiga och rätt höga klockor, men Speedmaster 9300 är riktigt knepig; den är nästan i kralligaste laget. En helt vanlig, klassisk Speedmaster Professional?

2013-03-27 11:05 Kommentera
Kategori: IWC, Omega, Rolex, Våga Fråga

Våga Fråga 3/3

2013-03-17 21:02 Kommentera
Kategori: Omega, Våga Fråga

Stefan: Jag är lite nyfiken på märket Raymond Weil och undrar om du skulle kunna berätta lite mer om det än det klassiska man hittar vid en vanlig googling? Har de egna in-house-urverk? Hur står sig kvaliteten? etc. etc.

Svar: Raymond Weil har, som vi varit tidigare på innan, hamnat i samma beiga segment som exempelvis Maurice Lacroix, Ebel och Baume & Mercier – som produkt inga större problem, men med bedövande trist känsla och marknadspositionering. Kvalitén är god, men man använder (mig veterligen!) enbart inköpta urverk.

Viggo: Jag har lite funderingar kring klockor, och vore mycket tacksam om du kunde ge lite information och egna tankar! Är lite på jakt efter en ny klocka och har lite olika alternativ:
Vad tycker du om Nomos club, och vilken är den snyggaste varianten enligt dig? Själv tycker jag att den vita i 36mm utförande verkar riktigt trevlig! Nomos verkar också vara ett genuint och gediget företag, stämmer det?
Ett annat alternativ är en Rolex oysterdate, vad finns att säga om den? Datejusten känns lite väl vanlig och då tänkte jag att en 6694 skulle vara bättre.
Har idag en Sinn ezm3 som jag gillar starkt, men den är ju ganska toolig så därför letar jag efter en mer diskret klocka. Har du några fler tips på sådana?

Svar: Jag tycker som du att Nomos Club är snyggast med vit tavla – en riktigt fin liten bit som är lite, lite svängigare det övriga i sortimentet. Nomos är ett trevligt företag med egen stil och hög kvalitet, så där finns mitt fulla stöd.

Rolex Oysterdate är en snikvariant av Date/Datejust, det går inte att komma ifrån. Långsamdatum, manuellt uppdrag och skruvad krona är ingen höjdare (men det är likväl en fin klocka till rätt små pengar).

Just nu är ju retrodress stekhett, framförallt i Swatch Group – kolla in exempel från exempelvis Longines, Tissot och Certina för lite diskretare varianter.

Mikael: Jag bor för tillfället i italien och jag har insett att priser på klockor generellt är fördelaktiga här jämfört med på hemmaplan(gäller accessoarer i stort). Har en uppsatt budget på 20tkr, vill gärna hitta något begagnat objekt från ett schysst märke.

Har fått nys om en Omega Speedmaster 35273.50 , ett par/tre år gammal som är i princip oanvänd (99/100 i skick), pris 19 000 kr, box finns men ej dokument. Säljare är en man som säljer och lagar finare klockor/smycken sen 30 år i en liten egen lokal, klockan, den är från hans egna samling.

1. Vad kan jag som relativt okunnig köpare göra för att fastställa dess äkthet? Armbandet i stål skiljer sig lite från vad jag sett generellt på nätet, gällande en avsaknad av de två knapparna som det öppnas upp med. Är det något som bör oroa mig?

2. Är priset bra?

3. Får jag en bra klocka för pengarna? Läst mycket gott om Omega Speedmaster på nätet (främst omega-fantaster). I och med att den är manuell, hur stor är risken att man tröttnar på att vrida upp den varje dag? (sånna rutiner brukar INTE gå mig på nerverna...) På förhand akulle jag nog personligen hellre köpa en "riktig" speedmaster som är manuell än en automatisk pga dess historia.

Vad är annars vettigt att satsa på som kan hålla över tid både gällande utseende och vidareförsäljningsvärde?

Svar: Jag antar att det är en 3573.50 du menar – det är en schysst variant på den klassiska månklockan med safirglas och glasbaksida. Priset är OK, men det som oroar mig lite är länken; modellen ska ha en länk med tryckknappar, men jag tror att föregångaren (som fanns till ungefär millennieskiftet) saknar dessa. Kontrollera äkthet är knepigt, men glasbaksidan är ju bra – du ser enkelt om verket är det rätta. Annat värt att titta på är klassisk Rolexstålsport som mer eller mindre är pengarna på banken.

Per: Jag har hittat en begagnad Omega Seamaster som ser bra ut på bild. Säljaren vet inte så mycket mer är att klockan är automatisk och 41 mm i diameter.
Vad tror du om den och hur gammal kan den vara (skulle själv gissa på 10-15 år)? Har frågat om referensnr men säljaren vet inte..

Beskrivning: "Omega Seamaster klocka. Mycket fin Omega, vattentät, automat, lite använd med orginal box! Utan papper!"

161049583_e0b4c0bb-4069-4eed-96b8-d3b6c0ce74bd.jpg

Svar: Klockan är en variant på den klassiska "Bond"-Seamastern med tavla och visare som är inspirerade av gamla Seamaster 300 – referensnumret är 2254.50. Ålder är knepigt att prata om (eftersom den tillverkats under rätt lång tid).

Anders: Som många andra som skriver till dig har jag tänkt att investera i en finare klocka för första gången. Jag genast insett att jag egentligen skulle behöva köpa flera för att täcka ett behov om en kostymklocka och en mer mot vardag. Men jag måste i alla fall börja någonstans och hade planer om en klocka i prisklassen 20-40t, när jag letar fastnar jag naturligtvis en som ligger en bit över den prisklassen, nämligen en Omega de Ville Co-Axial Chronograph (431.13.42.51.02.001) som prisas till runt 50t. Jag gillar dess relativa enkelhet och elegans och ser ett värde i att de har ett in-house urverk i den. Min första fråga är om du har någon kommentar till den klockan och om den motsvarar sitt värde, min andra fråga är om du kan tipsa om något alternativ som kommer ner mot den prisklass jag ursprungligen hade tänkt? (ny eller använd)

Svar: Ja, den är ruggigt snygg, DeVillekronografen (men dessvärre fötvivlat tjock) – vill man ner i pris lite finns det liknande alternativ till exempel från koncernsyskonet Longines (som ju ryckt upp sig ordentligt på senaste).

2013-03-17 21:02 Kommentera
Kategori: Omega, Våga Fråga

Dubbelt Upp

2013-03-17 19:21 Kommentera
Kategori: Dubbelt Upp, Omega

(ännu en reshelg utan möjlighet att uppdatera - då kör vi en ordentlig söndagsläsningsklump istället!)

Omega är som bekant klocksponsor ("officiell tidtagare") till ett av få evenemang som verkligen behöver det - OS. Om ett knappt år går vinterspelen i Sochi av stapeln och naturligtvis kommer en specialutgåva av Seamaster evenemanget till ära. Damerna får en liten, vit Planet Ocean och herrarna en fullstor, svart - båda med röda och blå detaljer.

25022013-omega_seamaster_planet_ocean_sochi_2014_women-1.jpg
os.jpg

2013-03-17 19:21 Kommentera
Kategori: Dubbelt Upp, Omega

Mikael Englund

Namn: Mikael Englund
Gör på King: Klockredaktör
Vilket innebär: Krystat om stil i allmänhet och armbandsur i synnerhet
Född: 1984
CV i korthet: Student vid ekonomisk sektion, kontorsråtta, egenföretagare och skribent med mer vilja än vett.
E-post: klockbloggen@egmont.se

Snabblänkar

Kings världsunika märkesgalleri