Klockbloggen

Våga Fråga 2/2

2014-02-15 10:27 1 kommentar
Kategori: Våga Fråga, TAG Heuer, Rolex, Longines

Anna: Jag ska gifta mig i sommar och vill köpa en Rolex till min kille i morgongåva.
Vill ju börja livet tillsammans som världens bästa hustru ;) Jag tycker att Rolex Datejust är snyggast med min kille gillar även Submariner. Hur ligger de prismässigt om jag vill köpa en bra begagnad och vart bör jag leta? Om man vill köpa en ny, finns det någon som är billigare än andra? Jag är livrädd för att bli lurad!

Svar: En vettig Datejust ligger på ungefär 15 000 kronor och en Submariner kostar ungefär det dubbla. Nya är de rätt lika. Trevlig morgongåva!

Alma: Jag tar studenten nu i Juni och tänkte önska mig en härlig klocka i studentpresent. Jag seglar mycket så den skall tåla bad och lite stötar, men jag vill inte ha en typisk "herrig" sportklocka med färger och dylikt, utan något stilrent i silver eller kanske tvåtonad. Vad har du för tips på märken och modeller? Vilka märken har bäst utbud av dessa funktioner i 10 - 25 000 kr klassen?

longines-conquest-classic-gent-l2.785.4.76.6-face-view.jpg

Svar: Jag tror att modeller från exempelvis Longines (ex Conquest-serien) eller TAG Heuer (Carreralinjens mer avskalade varianter) kan göra dig glad med diskreta men funktionella klockor i ditt prisintervall.

2014-02-15 10:27 1 kommentar
Kategori: Våga Fråga, TAG Heuer, Rolex, Longines

Våga Fråga

2014-02-06 22:10 Kommentera
Kategori: Longines, Omega, Rolex, Våga Fråga

Jørgen: Jeg holder på å spare til min første premiumklokke og har tankene mine satt på en Rolex Explorer I. Hva er dine tanker her? Ny/brukt og hva finnes som alternativ i samme kategori?

1156476d1373898099-cartier-ballon-bleu-vs-rolex-explorer-rolex.jpg

Svar: Explorer I är en superbra "endaklocka" som verkligen funkar till allt – tålig, elegant, avskalad och tidlös. I samma kategori tycker jag att exempelvis IWC Flieger och Omega Aqua Terra är vettiga.

Bengan (ang Wristshot Wednesday 29/1): berätta gärna mer om din operation. Finns modden att köpa och i så fall under vilen namn?

Svar: Nja, den är ju ingen officiell modell men bygger på en standard-Speedmaster (om än av äldre årsmodell) som fått glasringen från en modern Broad Arrow, något som är tillgängligt som reservdel från Omega. Vänder man sig till ex Otto Frei finns delen som lagervara för OK pengar.

Markus: Jag är en kille på 15 år som letar efter en klocka till årets skolavslutning. Den får inte vara för dyr men upp till 5000 kr borde nog gå bra.

Svar: Då har du lite att välja på – dels klassiska vintagekostymare från ex Omega eller Longines, det nysvenska minimärkesundret (ex Corniche, Daniel Wellington eller Miro) eller det kanske mest prisvärda; att själv plocka hem en lagom dressig variant från ex Seiko, Citizen eller Orient.

2014-02-06 22:10 Kommentera
Kategori: Longines, Omega, Rolex, Våga Fråga

Våga Fråga 1/2

2014-01-06 19:57 1 kommentar
Kategori: Longines, Tissot

Jonas: Har en klockbudget på i runda slängar 20 tkr och funderar på en Longines Conquest Classic - L2.786.4.56.6. Lite nyfiken på din allmänna åsikt om denna och om du ev. har något annat alternativ åt mig i denna prisklass.

Svar: Ja, det är ett mycket bra alternativ. I samma prisklass har du begagnade klockor från premiumsegmentet i ungefär samma stuk (Rolex Datejust, Omega Aqua Terra, IWC Portofino/Spitfire et cetera) och mellansegmentets utmanare (Maurice Lacroix, Raymond Weil och Baume & Mercier har alla intressanta alternativ).

Tissot: Tissot Le Locle automatic, får man mycket klocka för pengarna gällande den?

Svar: Jadå. Swatch Group-kvalla och tidlös design.

Jacob (ang Veckans Vintage 15/12): Hur många miljoner låg det på den bardisken..?

Svar: Allra minst tvåsiffrigt, om inte...

2014-01-06 19:57 1 kommentar
Kategori: Longines, Tissot

Dubbelt Upp

2014-01-03 08:36 6 kommentarer
Kategori: Dubbelt Upp, Longines, TAG Heuer

long1973chron2.JPG

Aaaah, nu vaknar Klockbloggen till liv efter en välförtjänt vila över jul och nyår, gäspar och sträcker lite gôtt på sig - full av kraft, inspiration, strösocker och starksprit. Jag har känslan av att det här kommer att bli ett fett spännande år (med GMT-Master som firar 60 år, Patek Philippe som fyller 140 och en massa andra anledningar som goda som någon att släppa riktigt tung skit...) så jag ser med tillförsikt på vad som kommer att ske. Vad vill ni, kära läsare, ha ut av året? Vad har fattats, vad ska fortsättas, vem ska granskas?

Från de stora husen har nyheterna inför årets stora mässor redan börjat smygas ut. Ett exempel är Longines som ytterligare förstärker sin mycket uppskattade Heritage-serie med det hittills modernaste som fått sig en nyutgåva; en kronograf från 1973 som kommer att utrustas med märkets egna (nåja...) kolumnhjulskronografverk L688. Tuff pjäs, men formen känns (som brukligt på sjuttiotalet) bekant...

DSC_0036.jpg

2014-01-03 08:36 6 kommentarer
Kategori: Dubbelt Upp, Longines, TAG Heuer

Våga Fråga

2013-12-23 08:18 1 kommentar
Kategori: Longines, Tissot

Mikael: Jag har några funderingar kring storlekar på klockor. Vad är en normal storlek på en klocka för en man skulle du säga? Jag är intresserad av att köpa en klocka men har inte särskilt stor budget och skulle säga att runt 3000 kronor är det maximala jag kan betala. Vad tycker du jag ska köpa för klocka då för att få mest värde för pengarna? Jag skulle helst vilja ha en klocka med ett läderarmband och en Tissot Carson Quartz är rätt lockande. Hur är kvaliteten på en sån? Är den prisvärd?

Svar: Normalt håller en herrklocka mellan ungefär 36 och 42 millimeter (men det finns både större och mindre). För 3000 kronor hade jag snokat upp en trevlig vintagekostymare från ex Longines, Universal eller till och med Omega på ex Tradera. Carson Quartz är nog en alldeles utmärkt klocka i prisklassen, under förutsättningen att man gillar stuket.

André: Funderar på en ny klocka. Har tänkt runt 7000 kr. Har tittat på några modeller från Longines o Burberry. Det senare känns mer exotiskt jämfört med Longines. Känns inte Longines som ett mittemellan märke, är det okej att köpa dem? Skulle gärna vilja ha din hjälp på tips i denna prisklass. Har tänkt typ dykar eller mer stilren modell.

Svar: Jag är rätt säker på att Longines är det vassare kortet av de nämnda två – visst är det ett märke någonstans i mitten av skalan (men mycket bra!), men man slås knappast av Burberry (där man bedömt betalar mycket just för namnet, även om man har goda ambitioner för märkets utveckling). Vill du ha dykarstuk kanske Hydroconquest i quartzutförande vore passande?

David: Har fastnat lite för klockorna som HWG erbjuder. Eftersom priset är väldigt lågt så undrar jag om de är något att ha enligt dig? Studerar just nu, så har inte mycket pengar att lägga på klockor för tillfället. Den ska mest användas som en vardagsklocka.

Svar: Ptja, jag tror att man får vad man betalar för - märket erbjuder sannolikt ungefär samma kvalitet som övriga av de unga svenska märkena i samma prisklass. Gillar du stuket har exempelvis Timex en liknande modell för kaffepengar.

2013-12-23 08:18 1 kommentar
Kategori: Longines, Tissot

Veckans Vintage

2013-12-15 22:44 1 kommentar
Kategori: Longines, Omega, Patek Philippe, Rolex, Veckans Vintage

Ja, det har kanske inte har undgått den insatte läsaren - men om det förmodan gjort det är det hög tid att se. Ben Clymer från Hodinkee fick i samband med Lesson One-auktionen möjligheten att hänga med giganten John Goldberger och snacka lite klockor. Det här är tung skit.

2013-12-15 22:44 1 kommentar
Kategori: Longines, Omega, Patek Philippe, Rolex, Veckans Vintage

Dubbelt Upp

2013-11-01 09:05 Kommentera
Kategori: Dubbelt Upp, Longines

För en dryg månad sedan hade jag nöjet att besöka Longines i St Imier och bland annat ta en titt i företagets lika imponerande som omfångsrika museum. Här är två tävlingsklockor, reglementsenligt i aluminium- respektive träboett som en liten försmak av de i många fall helt unika pjäser som jag kommer att visa i ett senare inlägg.

long.jpg

2013-11-01 09:05 Kommentera
Kategori: Dubbelt Upp, Longines

Våga Fråga 1/2

2013-10-16 11:48 1 kommentar
Kategori: Våga Fråga, Rolex, Omega, Longines

Oskar: Är det en bra idé att som nybörjare köpa en äldre klocka, exempelvis gamla Seamasters eller Longines, 
sådana som kan gå för kaffepengar. Eller kastar man bara pengarna i sjön då de går sönder? 
vad jag förstår är de svåra och dyra att laga. 

Om ja, är det något som man ska leta efter i annonserna som säger om det är en bra eller dålig klocka?

Svar: Här är egentligen ett rätt vanligt dilemma när det kommer till äldre klockor; de är ofta så billiga att det, sett till klockans pris/värde är kostar ganska mycket att hålla den i skick vilket gör att många köper fina, äldre klockor och kör dem tills de är tvärslut (eftersom man helt enkelt skitit i service – vilket som bekant i längden leder till reparation vilket är ännu dyrare...). Det är, tvärtom vad du tror, i många fall både enkelt och billigt att reparera och ta hand om äldre kvalitetsverk (eftersom de, med få undantag, är mycket gediget byggda). Jag gillar äldre kostymklockor och vill du vara säker på att du får något i gott skick, fråga gärna säljare efter servicehistorik, -behov och -läge.

Poya: Jag har sedan länge velat investera en del pengar i en klocka, men som student är det lätt att jag drömmer mig bort och kollar på klockor långt över min prisklass.

Jag är ute efter en klocka runt 5000-10.000 kronor , jag tycker väldigt mycket om Rolex Submariner och Omega Seamaster.

Min fråga är , är det möjligt att få tag på en Rolex Submariner 2nd hand relativt billigt samt vilka andra klockor i den prisklassen är prisvärda.

5929900179_28202707d5_z.jpg

Svar: Ja, det går att få tag på en Submariner begagnad till vettiga pengar – men det är dessvärre minst 25 000 kronor för ett schletet exemplar som behövs. Eftersom du diggar Seamaster hade jag hållit ögonen öppna efter ett schysst, begagnat exemplar av quartzvarianten, den bör kunna passa in i din budget.

2013-10-16 11:48 1 kommentar
Kategori: Våga Fråga, Rolex, Omega, Longines

Dubbelt Upp

2013-09-28 08:21 Kommentera
Kategori: Dubbelt Upp, Longines

Longines har en rik flyghistoria (som vi återkommer till...) med många modeller i arkivet som kan plockas fram som inspiration och förlaga till nyutgåvor - en av dessa är en tjugotalsflygare med extra stor lökkrona som fått liv igen i serien med det självsagda namnet Aviator Oversize Crown. Nedan är två nysläppta modeller - dels en GMT-variant men även en elegant enkelknappskronograf.

l778a.JPG
l783b.JPG

2013-09-28 08:21 Kommentera
Kategori: Dubbelt Upp, Longines

Våga Fråga 4/4

2013-08-25 13:26 Kommentera
Kategori: Våga Fråga, Rolex, Longines, Certina

Olof: Jag är nyfiken på vad du tycker om märket Girard Perregaux i allmänhet och traveller i synnerhet?

Kikar bl.a. på den här godingen.

Blir extra lockad av alarm-funktionen som jag tycker är en härlig komplikation och här för ett (i sammanhanget) schysst pris...

Svar: Åh, Girard Perregaux – precis som Jaeger-LeCoultre en kvalitetsdoldis av rang. Traveller är en spännande modell, men jag har personligen lite svårt för Breguetsiffror, men i övrigt är det en fin bit som jag klämt lite på. Alarm är ju faktiskt en av de mest funktionella komplikationerna...

Joakim: Jag är väldigt sugen på att införskaffa mig en ny klocka. Budget ligger på runt 7000 SEK. Jag har spanat in två certinamodeller hittils, Ds action titanium och Ds first ceramic med svart urtavla. Vad tycker du om dessa modeller? Eller har du några andra förslag i den prisklassen? Jag har även varit inne på att köpa någon begagnad modell av de lite mer exklusiva märkena. Kom gärna med åsikter och förslag.

Svar: DS Action i titan är en riktig höjdare – precis som Tudor Pelagos är det en modern titandykare med högt bruksvärde och snyggt tidlös form. Framförallt på gummiband tycker jag att den är helt suverän. Seiko erbjuder som brukligt prisvärda dykklockor, exempelvis "Tuna"- och "Sumo"-serien. De exklusivare märkena är svåra att hitta i den här prisklassen, det är ev nån av Longines alster som går att fiska upp begagnat och om man har riktig tur en sliten Sinn.

Anton: Står i valet mellan Longines heritage 1942 och Longines heritage 1951, viken klocka tycker du är bättre? Har du någon annan lite mer ovanlig kronograf att rekommendera?

Longines-L2.768.4.53.2-Heritage1942.jpg

Svar: Ptja, då får jag nog faktiskt säga 1942 – den tilltalar mig mer. Vill man ha lite ovanligare klockor i en inte skyhög prisklass rekommenderar jag Baume&Mercier och Raymond Weil, Eterna eller kanske Sinns pilotkronografer.

Fredrik: Jag står i starka tankar att införskaffa mig min första riktiga klocka, valet står emellan en Rolex Submariner vintagemodell såsom 5513 alternativt den mer "stilrena" Explorer ref. 14270. Vet dock inte riktigt vad jag bör tänka på samt hur man på bästa/säkrast sätt gör själva affären.

Köper mycket på Ebay men kan inte se att klockor sälj där så mycket mer. Hittat en dock som är intressant. Vad anser du om den? Hur är Dr Watch i Stockholm att köpa ifrån? Har du några andra bra sajter / handlare som du kan rekommendera för fina vintage Rolex runt 25-40 tkr?

Svar: Klockan i länken tycker inte jag är någon höjdare – piratlänk och utbytestavla/visare/vridringsinlägg är inte kul. Dr Watch är bra, men jag hade också tagit en titt på de handlare som finns på exempelvis Vintage Rolex Market, som är en seriös sajt som övervakas av mycket kunniga samlare.


2013-08-25 13:26 Kommentera
Kategori: Våga Fråga, Rolex, Longines, Certina

Mikael Englund

Namn: Mikael Englund
Gör på King: Klockredaktör
Vilket innebär: Krystat om stil i allmänhet och armbandsur i synnerhet
Född: 1984
CV i korthet: Student vid ekonomisk sektion, kontorsråtta, egenföretagare och skribent med mer vilja än vett.
E-post: klockbloggen@egmont.se

Från Instagram

Snabblänkar

Kings världsunika märkesgalleri