Kulturkrock

Långbänk

2012-03-09 14:12 11 kommentarer

Som brukligt på fredagar läser jag Fredrik Strages krönika i DN, vilken jag rekommenderar alla som inte redan gjort det. Ämnet för dagen är det publikdrivna artisthäcklandets förändrade förutsättningar i det digitala samhället. En liten episod nämns som kortast, vilken jag tänkte ta upp för fördjupning här. Jag hade aldrig fått nys om detta om det inte vore för nämnde skribents folkbildande arbete, så äras den som äras bör.

Bradford Cox är en Atlantabördig musiker av årgång 1982 med en bakgrund i det psykedeliska bandet Deerhunter. Han har sedermera gått vidare till soloprojektet Atlas Sound, som består av Cox själv, hans laptop och en uppsjö instrument. Live spelar han genom att loopa musikslingor. Irrelevant kuriosa i sammanhanget är att Cox även lider av Marfans syndrom, en märklig genetisk sjukdom som påverkar bärarens bindvävnad, och i regel får som konsekvens att den drabbade blir väldigt lång, smal och finlemmad. Om du aldrig har hört talas om denna exotiska åkomma beror det säkert på att House inte exploaterat den för dramatisk effekt ännu (en tidsfråga).

Hur som helst. Under ett gig i Minneapolis förra fredagen började Cox framföra utvalda godbitar från sitt fjolårsalbum Parallax. En lustigkurre i publiken insisterar dock på att istället upprepade gånger önska en coverversion av The Knacks billboardetta från 1979, My Sharona, vilket till slut får Cox att lacka ur.
– I'm a performance artist, konstaterade han. I must play what you want to hear.

Personligen har jag alltid varit mycket svag för repetitionshumor, som fungerar enligt en sorts slingrande kurva där det är roligt i början, börjar förlora allt mer underhållningsvärde, men, efter att ha pågått tillräckligt länge, blir väldigt roligt igen. Många uppskattar det inte alls, med all rätt – det sker till stor del på publikens bekostad, ett medvetet slöseri med åskådarens tid. Family Guy har ofta utforskat denna typ av humor med god effekt genom att dedikera obefogat lång tid åt scener som skildrar smärtan av att ha fått en smäll på smalbenet, eller mödan av att lyfta ut en död groda genom fönstret med en hoprullad tidning. Jag vet inte hur kurvan fungerar om experimentet förlängs in absurdum; huruvida det blir växelvis tråkigt och roligt till en helt ny dimension av underhållning uppenbarar sig. Det vet däremot den publik som löpte linan ut under Bradford Cox gig i Ceder Cultural Center i Minneapolis: Den version av My Sharona som han spelade på häcklarens begäran kom att bli en hel timme lång, och tog upp hela giget.

Extra kul tycker jag det är eftersom just riffet till My Sharona är extremt monotont och att man som lyssnare är ganska mätt redan efter de fyra minuter det tar att lyssna på originalversionen. Tre YouTube-klipp från olika delar av den timslånga spelningen följer (de ackompanjerande musiker som syns i klippet har lånats ut av förbandet).

2012-03-09 14:12 11 kommentarer

11 kommentarer | Skriv kommentar

Detta innehåll är skapat av Kings besökare

  • Rapportera #1 Re: Långbänk
    Kristina Postat: 2012-03-09 15:27

    Jaha, så kommer man ha DEN på hjärnan resten av kvällen då. Tack!

  • Rapportera #2 Re: Långbänk
    Stefan Postat: 2012-03-09 15:49

    Haha, påminner om scenen i Man on the moon, när Andy läser HELA The Great Gatsby (tror jag det är?) under en scenshow för att straffa de i publiken som bara kommit för att höra "Latka" i Taxi.

  • Rapportera #3 Re: Långbänk
    Peter Postat: 2012-03-09 15:55

    Strage är kungen! Men du är inte långt efter.

  • Rapportera #4 Re: Långbänk
    Niklas Natt och Dag Postat: 2012-03-09 16:05

    Stefan: Snyggt! Det hade jag nämnt i inlägget om jag hade tänkt på det. Jag tycker mycket om Andy Kaufman.

  • Rapportera #5 Re: Långbänk
    jenny Postat: 2012-03-09 17:24

    Om du inte redan har hört Radiolabs avsnitt om "Loops" så rekommenderas det å det varmaste, då det handlar om just precis upprepningar av olika slag.

    http://www.radiolab.org/2011/oct/04/

    Totalt en timme långt, men det går även att lyssna på de enstaka delarna var för sig.

  • Rapportera #6 Re: Långbänk
    Stefan Postat: 2012-03-09 17:55

    Niklas: Han var verkligen ett geni. Tittade just på några gamla klipp, han var verkligen banbrytande. Man undrar om den scenen i filmen bygger på en sann händelse, känns precis som någonting han hade kunnat få för sig att göra.

  • Rapportera #7 Re: Långbänk
    Niklas Natt och Dag Postat: 2012-03-09 18:15

    Stefan: Jodå, http://www.youtube.com/watch?v=IL3Dp6Oh3Fw

    Här finns en länk med åtskilliga utsagor om Gatsbyläsningen, varav en vittnar om att Kaufman vid minst ett tillfälle åtminstone höll ut en hel timme, och därmed hamnar på par med Bradford i inlägget ovan. Tydligen använde vissa klubbägare Andys Gatsbynummer för att tömma lokalen när det bara satt några olönsamma snåljåpar kvar och smuttade på sina drinkar i ultrarapid: http://www.bluedonut.com/ak.htm

  • Rapportera #8 Re: Långbänk
    Niklas Natt och Dag Postat: 2012-03-09 18:19

    Jenny: Tack, både detta och mycket annat på Radiolab förefaller sjukt intressant. Varför kände jag inte till detta sedan tidigare?

  • Rapportera #9 Re: Långbänk
    jenny Postat: 2012-03-10 14:51

    Om du inte har hört Radiolab tidigare, så har du oerhört mycket att se fram emot. Grattis!

  • Rapportera #10 Re: Långbänk
    Kristina Postat: 2012-03-11 14:43

    Kom att tänka på det här klippet och fick för mig att du också skulle uppskatta det! http://www.youtube.com/watch?v=zyXSDIgY9aA

  • Rapportera #11 Re: Långbänk
    Niklas Natt och Dag Postat: 2012-03-11 20:01

    Kristina: Mycket riktigt. Vilken hjälte: Avdramatiserar situationen och visar talang, humor och självdistans medan något pinsamt vänds till något positivt. Generöst och begåvat.