Kulturkrock

Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri

2012-09-21 19:54 15 kommentarer

På fredagar skriver bloggen så långt den vill om vad den känner för.

Det italienska renässansmåleriet är ett eftersatt bevakningsområde här på bloggen, så vad skulle väl kunna vara ett mer passade ämne en gråmulen fredagskväll som just detta? Under en resa till Paris häromåret fick jag tillfälle att studera fenomenet närmare. Vi gick till Louvren, vilket är ens plikt som turist, oavsett hur minimalt ens konstintresse råkar vara. Med tanke på byggnadens storlek – med en golvyta på över 60 000 kvadratmeter – är det kanske inte så märkligt ändå: Den har helt enkelt ett eget gravitationsfält. Man sugs in i ena änden och spottas ut i den andra, överstimulerad och låghalt. Om man saknar en egen agenda är det lätt att man glad i hågen beger sig mot Mona Lisa. Vägen dit är lång, och det aktuella porträttets sägenomspunnet gåtfulla leende visar sig för de flesta av oss inte vara gåtfullt nog att kontemplera i mer än fem-tio minuter, då ingen omedelbar lösning förefaller vara i faggorna. Alltså börjar man planlöst vandra omkring i labyrinten av tavlor från ungefär samma kulturkrets och tidsperiod, det vill säga den italienska renässansen, 1300-1600 e Kr.

Stendhals syndrom har avhandlats här förr, och effekten av åtskilliga hundratal konstverk i äggtempera är bedövande. Det är inte minst ganska orättvist mot de stackars tavlorna och deras respektive upphovsmän: Här har vi tavlor som var och en hade samma väckelsemötesorienterade effekt på sin lokala samtid som någonsin The Dark Knight Rises, men häng tusen av dem bredvid varandra och effekten går förlorad. På så vis kan man säga att Louvren motverkar sitt syfte, åtminstone för oss som saknar särintresse och djupare kunskaper. Man blir sammanfattningsvis rätt blasé, och börjar fundera på lämpliga metoder för att göra verksamheten mer underhållande.

Själv kom jag fram till följande: Om man ägnar besiktningen lite energi visar det sig att italienska renässansmålningar är proppfulla av bisarra små detaljer som inte är omedelbart uppenbara. Trots sin ofta hårresande märklighet är de lätta att acceptera när blicken glider nonchalant från ram till ram. Konstnären är heller inte dummare än att han förlagt dem till något avlägset hörn av målningen, men bara du har tålamod kommer du förr eller senare att se det: Vips, där under aposteln Paulus vänstra armhåla ligger en anonym kvinna och ammar en mulåsna.

Jag vet inte om de italienska renässansmålarna hade ett internt sinne för humor, om de var uttråkade, om deras mentala hälsa dalade av utdragen exponering från färgångor, eller om man slog vad sinsemellan om att den korkade mecenat som betalat kalaset aldrig kommer att våga ifrågasätta det hela av farhåga att bli anklagad för bristande konstförståelse. Fakta kvarstår. Jag och min hustru påbörjade ett omfattande detektivarbete, som tog upp en större del av eftermiddagen än vad schemat egentligen medgav. Beväpnade med en kamera bestämde vi oss för att gå till botten med mysteriet, och ändå misstänker jag att vi bara hann skrapa ytan. Om du någon gång under överskådlig framtid besöker Louvren, känn dig fri att fortsätta vårt arbete och mejla mig bilderna för publicering. Vi är något stort på spåren här. Men nu över till bevismaterialet.

IMG_3697.JPG

Vi mjukstartar: Den här typen av barn brukade vara ett stående inslag i pratshower med Jerry Springer eller Ricki Lake, under vinjetten "My baby is morbidly obese" eller dylikt. Kanhända konstnärens subtila kritik mot sina arbetsgivares dekadenta livsstil.

IMG_3698.JPG

Även denna är i enlighet med ovan nämnda talkshower: "Whatever, man. I'm big and I'm beautiful. You can't handle all this."

IMG_3703.JPG

Ute på promenad i träsket med en lemmalytt sjukpensionär, ser jag? Inget konstigt här, cirkulera.

IMG_3704.JPG

Vuxna kvinnor gör saker tillsammans. Texterna på pannbandet antyder att vi betraktar inkarnationer av tre av de sju dödssynderna. Onekligen hyggligt av Avund och Högmod att kånka på Frosseri, dock.

IMG_3745.JPG

Sexualiseringen av det offentliga 1400-talsrummet, och männen som gjorde den möjlig.

IMG_3732.JPG

Förnäma damer i Florens kulturkretsar accepterade inget annat än fula nakna barn som notställ, i synnerhet inte då man kunde peta dem i naveln med stråken för allmänt mervärde och ylad andrastämma.

IMG_3747.JPG

"Soldat firar segern genom att blotta sig för spädbarn", olja på träpanå, Giovanni Pisano, 1297.

IMG_3734.JPG

Här står jag näck och brasilianskvaxad i din fruktträdgård, vad tänker du göra åt saken? Nä, precis. Stick och läs på om allemansrätten, Adolf.

IMG_3726.JPG

"Ollning av gloria", tempera på vaxduk, osignerad, Milano 1412.

IMG_3743.JPG

De sa realistiskt, då ska de fan ta mig få realistiskt. Kameltå för allt vad florinerna håller ska de få. Och nej, den här detaljen kan näppeligen ha härstammat från renässansavdelningen om det inte är tidsresenärer inblandade. Vi måste förirrat oss in i upplysningstiden.

IMG_3739.JPG

Amning av reptiler på offentlig plats – en opinionsmässig vattendelare nu som då.

2012-09-21 19:54 15 kommentarer

15 kommentarer | Skriv kommentar

Detta innehåll är skapat av Kings besökare

  • Rapportera #1 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Raggoparden Postat: 2012-09-21 21:10

    Hahaha! Skrattar så jag gråter. Och jag som fastnade bland de flamländska stilleben(a)och deras kranier och döda fåglar. Föga anade jag förekomsten av ljuspunkter i renässansen.
    Ormen! haha igen! :D

  • Rapportera #2 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Evva Postat: 2012-09-21 22:12

    Inte bara bisarrt utan lite perverst. Fantastisk sammanställning. Konsten innehåller mycket absurt som t ex "Head from Predionica". Jag ser ingen större skillnad mellan detta 6000 år gamla terrakottahuvud och dagens version av aliens. Den gamla förfadern hade väl lite större näsa.

  • Rapportera #3 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Sayo Postat: 2012-09-22 00:58

    Hahaha! Underbart! Kommentarerna är bäst. Tack för det mkt snygga N i böckerna som landade här idag. Uppskattas! /Tina

  • Rapportera #4 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Felix Postat: 2012-09-22 01:25

    Hahaha bästa inlägget på King hittills!!!

  • Rapportera #5 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    AM Postat: 2012-09-22 11:13

    Jag älskar att gå på konstmuseeum och titta på tavlor, särskilt från renässansen, dels för att de målar vackert men oxå för att de stoppar in kul detaljer i bakgrunden. Jag håller med dig om att det blir lite mycket att se många tavlor bredvid varandra och man blir som sagt lite blasé efter ett tag, så man bör egentligen ägna ett par eftermiddagar åt samma konstmuseum, men det blir lite dyrt ofta.
    Louvren kan man dock besöka gratis om man planerar sitt Parisbesök noggrant, den första söndagen i månaden är inträdet alltid gratis. För en som stiger upp tidigt och ställer sig i kö innan museet öppnar kan man således komma in på museet på en kötid under en halvtimme. Klart värt det.
    Jag spenderade 6 timmar på Louvren när jag var där och jag hann med att se en tredjedel av samlingen och kanske ta in och verkligen njuta av en tredjedel av det jag såg. Rubensrummet är en klar favorit.

    Jag har tagit några kort på kul detaljer på tavlor och jag ska se om jag kan gräva fram några och maila.

  • Rapportera #6 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Malin Postat: 2012-09-22 13:00

    Bwahaha!! Själv irrade jag in på grekiska/romerska delen och tänkte titta på gamla fina marmorskulpturer. Dock var det ett flertal rum på vägen dit med minimala små skärvor från krukor och så vidare. Alltså pyttesmå. Det kändes rätt grötigt efter ett tag...

  • Rapportera #7 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Harvest Postat: 2012-09-22 14:02

    För en gångs skull är akronymen lol befogad på allvar. Svårt roligt. Det hela påmminner om en rutin av Bill Bailey på temat Tomas apostelns tvivel. Bifogar youtubelänk: http://youtu.be/wxEV_lEo5iI

  • Rapportera #8 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Ingrid Postat: 2012-09-22 16:54

    Hahaha så jäkla bra! Jag måste bara säga att din blogg är otroligt bra, jag lär mig alltid något nytt samtidigt som allt du skriver är sjukt intressant/roligt.

  • Rapportera #9 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Anna-Karin Postat: 2012-09-23 20:30

    Åh, Louvren... Förra gången vi var där irrade vi in bland skulpturer och statyer. Mycket intressanta objekt även där, som en ko med 5 ben samt "gnom på snigel".

  • Rapportera #10 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Kristina 2 Postat: 2012-09-24 10:31

    Nu sitter jag här och skrattar i kontorslandskapet igen. Mycket rolig och intressant läsning!

  • Rapportera #11 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    W Postat: 2012-09-24 15:32

    Och i bilden med undertexten "Sexualiseringen av det offentliga..." petar man sig (djupt) i näsan.

  • Rapportera #12 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Love Postat: 2012-09-26 10:00

    Apropå Stendhals syndrom så besökte jag för några år sen Vatikanmuseet i Rom. Det är en mer än kilometerlång vandring genom hur många rum som helst fyllda med ovärderliga konstskatter, de flesta sannolikt plundrade från olika hörn av världen. Efter halva sträckan nickade jag bara förstrött när vi kom in i ett rum med guldklädda väggar och konstföremål vars värde antagligen motsvarade BNP hos valfritt mindre land i Afrika eller Asien.

    I slutet av denna långa vandring (Golgatavandring?) fann vi Sixtinska kapellet, som efter museet var ungefär lika imponerande som en suddig festbild på Instagram. Dåligt upplagt av Vatikanen, skulle jag säga.

  • Rapportera #13 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Niklas Natt och Dag Postat: 2012-09-26 10:53

    Love: Blev du tillsagd av vakterna för att du satte dig på golvet i syfte att undvika nackspärr? Sixtinska kapellet-klassiker.

  • Rapportera #14 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Love Postat: 2012-09-27 08:56

    Nej, jag stannade inte så länge att det blev aktuellt. Som sagt, Sixtinska kapellet är felplacerat ur marknadsföringssynpunkt. Jag ska dock testa att sätta mig ner om jag hamnar där igen.

    När vi ändå pratar kristna helgedomar och sånt så undrar jag om du har besökt Peterskyrkan i Rom? Det är svårt att hitta en mer imponerande byggnad.

  • Rapportera #15 Re: Långfredag: Fula detaljer i italienskt renässansmåleri
    Niklas Natt och Dag Postat: 2012-09-27 09:30

    Jag gjorde Peterskyrkan i samma veva som kapellet, och håller med om att den är helt fantastisk. Det är en så stor inomhusmiljö att skalan är svår att uppfatta. Jag har viss höjdrädsla, och att klättra upp under kupolen, men mer nästan hundra meter ner till marmorgolvet, lär jag aldrig glömma.

Skriv en kommentar

Namn
Meddelande

Niklas Natt och Dag

Gör på King: Redaktör.
Vilket innebär: Skriver, intervjuar, redigerar.
Född: 1979.
CV i korthet: Värnpliktig fänrik, filosofie kandidat, kuverteringsmaskinsoperatör (nattskift), reporter, redaktör, seniorredaktör, chefredaktör, frilans, konsult.
E-post: niklas.nattochdag@gmail.com

Snabblänkar

Kings världsunika märkesgalleri