Kulturkrock

Blodig historia

2016-11-22 15:57 Kommentera

IMG_20161122_155646.jpg

Handen på hjärtat, ärade läsare: Även om jag skrivit om de två senaste Bookerprisvinnarna här i takt med att jag hunnit läsa dem har jag, efter moget övervägande, kommit fram till att jag inte varit speciellt förtjust i någon av dem. Vi har The Narrow Road to the Deep North av Richard Flanagan, en strukturellt märklig historia som egentligen inte lyckades speciellt bra som romans eller som krönikör över australiensiska krigsfångars umbäranden med att bygga en järnväg genom djungeln till fördel för det japanska imperiet. Sedan A Brief History of Seven Killings, som desto mer framstår som ett luftslott så här något år efter läsningen. Ohanterligt lång utan att längden motiveras av den snåriga och repetitiva handlingen, och full av oklarheter som framstår som oklara även för författaren själv.

Dessa två besvikelser har skakat mitt förtroende för priset ifråga, och slutsatsen har blivit att jag som läsare kunde vara mer betjänt av att kika på den så kallade korta listan över nominerade (eller den långa dito, för all del, som också offentliggörs förtjänstfullt av juryn), och där se om någon specifik titel vädjar lite extra till mina preferenser. Dessutom fick jag nyligen ett välmenande råd av någon jag inte känner närmare som såg mig plocka på mig böcker urskillningslöst och försynt föreslog att jag borde prioritera sådant jag själv ville läsa istället för att försöka läsa allting. Förvisso en lite inskränkt inställning, men rätt pragmatisk ändå. Så jag gjorde ett försök. Och: Framgång!

Graeme Macrae Burnets His Bloody Project klarade sig ända till shortlisten, men valdes bort till fördel för årets vinnare The Sellout av Paul Beatty. Boken utger sig för att bestå av en samling dokument upptäckta av författaren i samband med hans släktforskning, vilken uppdagade en bortglömd trippelmördare i släkten under mitten av 1800-talet (allt är ett litterärt falsarium, förstås). Boken inleds med ett antal vittnesuppgifter, fortsätter med en bevarad utsaga från gärningsmannen själv, skriven i fängsligt förvar på initiativ av hans advokat, följs av en rapport från en expert på kriminell psykologi som snarast kan beskrivas som en pionjär rasbiolog, och avslutas med ett rättegångsprotokoll. Affären rör en viss Roderick Macrae, som blott sjutton år gammal kliver in hos en granne i sin minimala hemby Culduie och slår ihjäl dennes två barn och därpå mannen själv. Bakom illdådet döljer sig ett antal faktorer: Den påstådde mördarens fattiga familj är arrendatorer av den magra jord de brukar, och efter att familjemodern gått bort börjar saker och ting snabbt gå ännu sämre än de redan gjorde. Fadern har svårt att hålla ordning på torpet, bokstavligt talat, och när sonen dödar ett får inleds en eskalerande konflikt med den granne som sedermera tas av daga. Denne Lachlan Broad söker en tjänst som lokal ordningsman och börjar snabbt missbruka sin makt för att främja sitt personliga vendetta.

Den unge Roderick målas fram som en tystlåten särling, dock med en markant intelligens som imponerar på den lärare som lyckas lägga märke till den. Författaren bygger upp en sympati för Roderick och för hans omöjliga situation i ett samhälle där börd är alfa och omega. Som läsare vill vi helst att han ska vara oskyldig, och i brist på detta att hans motiv ska gå att rättfärdiga. Eftersom Roderick så uppenbart är skyldig, inte minst då han själv utan vidare erkänner brottet, anar man en knorr under berättelsens sista akt. Skyddar han någon? Det finns en knorr, men den är inte den vi förväntar oss. Med ett enormt självförtroende vågar författaren vara subtil nog att endast i form av några enstaka ledtrådar antyda sanningen bakom brottet, och när du väl hajar till av dessa små dissonanser som rimmar illa med saker du tidigare fått höra tvingas du omvärdera allt du läst. Det är strålande skickligt gjort, utan att någonsin gå i de fallgropar som föreligger hos verk där opålitliga berättare ges stor plats att breda ut sig, det vill säga att antingen göra läsaren förvirrad eller att göra henne besviken. Så läs nu.

2016-11-22 15:57 Kommentera

Skriv en kommentar

Namn
Meddelande

Niklas Natt och Dag

Gör på King: Redaktör.
Vilket innebär: Skriver, intervjuar, redigerar.
Född: 1979.
CV i korthet: Värnpliktig fänrik, filosofie kandidat, kuverteringsmaskinsoperatör (nattskift), reporter, redaktör, seniorredaktör, chefredaktör, frilans, konsult.
E-post: niklas.nattochdag@gmail.com

Snabblänkar

Kings världsunika märkesgalleri