Nöjesbloggen

H&M och Wes Anderson släpper magisk julfilm

2016-11-28 10:39 Kommentera
Kategori: Film, Mode

half.jpg

Den här bloggens allra mest trogna läsare bör vid det här laget ha lagt märke till undertecknads vördnad för den amerikanska filmregissören Wes Andersons alster. Ett av mina första blogginlägg handlade om Wes, och den medföljande spellistan jag gjort visade sig vara ganska uppskattad.

Att den svenska klädjätten H&M och Wes Anderson gått ihop och gjort en julfilm, där Adrien Brody, som har en av huvudrollerna i Andersons briljanta The Darjeeling Limited, är den centrala karaktären är för mig, och antagligen många andra, en tidig och väldigt härlig julklapp.

I filmen får vi se Brody spela en konduktör, som rör sig med den lillgamla stil Anderson blivit känd för. Redan den första repliken, "Not now", tillsammans med de tvångmässiga kameravinklarna kastar en direkt in i den andersonska känslan som är så förbannat härlig. Brodys konduktör meddelar resenärerna att tåget blir elva och en halv timma försenat och därför tvingar samtliga tågets passagerare och personal att fira jul ombord på tåget. Och ja, Anderson lyckas även klämma in en Beatles-låt som i resten av sina filmer. Visserligen är det bara John Lennon som sjunger sin "So This Is Christmas", men ändå.

2016-11-28 10:39 Kommentera
Kategori: Film, Mode

Yung Lean & Eytys släpper sneaker

2016-11-18 09:16 Kommentera
Kategori: Mode, Musik

01-eytys-exclusive.jpg

I somras tog jag del av en av det gångna årets bästa, och bäst skrivna artiklar — "A Second Chance" i tidningen The Fader, skriven av Duncan Cooper. En omfattande intervju med Yung Lean och andra i hans närhet med anledning av den svenske rapparens sammanbrott, i form av alldeles för mycket droger och utmattning av för mycket arbete. Rapparen delade under 2015 sin tid mellan Miami och Stockholm, och det intensiva arbetet och ändlösa festandet tog till slut ut sin rätt på den unge ekvilibristen från Södermalm. Yung Lean lades in på sjukhus efter att ha överkonsumerat hostmedicin, marijuana och tabletter. Hans pappa, författaren och litteraturkritikern Kristofer Leandoer, flög över och hämtade hem sin son.

Förutom den personliga kollapsen och verklighetskollen har Yung Lean haft ett hektiskt år. I slutet av 2015 landade hans album Warlord, som, likt hans första album, risades och rosades. Unikt med Lean är att han är blott tjugo år gammal och redan tillskansat sig ett internationellt erkännande, något som få svenska artister får uppleva under en livstid. Hans säregna, sävliga rap med bruten engelska och Yung Guds utsökta produktioner, blandat med flera av Sad Boys och Gravity Boys rap- och producentmedlemmar, gör dem med Lean i spetsen till en säregen grupp artister som tror på sin grej och vågar ägna all vaken tid åt att förverkliga sig själva. Nyligen släppte Yung Lean den första singeln med sitt punkband Död Mark, han har tillsammans med andra medlemmar ur Sad Boys-kollektivet bråkat med Urban Outfitters som skamlöst snott deras design i form av en ledsen smiley. Bara nyligen sågs Lean och Travis Scott i en studio tillsammans, vilket födde ett rykte om en kommande kollaboration rapparna emellan. Vilket inte skulle vara första gången de två samarbetar.

Det svenska sneakermärket Eytys gör skor med väldigt unika siluetter, vilket snabbt gett dem uppmärksamhet både på hemmaplan och internationellt. Tidigare i våras lyckades de få Michael Madsen att ställa upp som ansikte utåt för höstkollektionen, och fotade kampanjen i Stockholm. Nu har det offentliggjorts att Eytys tillsammans med Yung Lean släpper en sneaker i läder och nubuck -- Spider. Skon består av svart läder, gröna sulor och istället för skosnören har man placerat buntband. Tillsammans med skorna, som släpps i Eytys butiker i början av december, släpps även en "image story" av Kristin-Lee Moorman. I den ser vi Yung Lean, Sad Boys och ska vara inspirerad av kungliga porträtt från 1980-talet.

03-eytys-exclusive.jpg
sad-boys-yung-lean-eytys-spider-4.jpg
sad-boys-yung-lean-eytys-spider-5.jpg
02-eytys-exclusive.jpg

2016-11-18 09:16 Kommentera
Kategori: Mode, Musik

Kan vi prata om Tony Hawks utklädnad på Halloween?

2016-11-07 16:16 Kommentera
Kategori: Mode, Sport, TV

CwN4M10VUAAIpDp.jpg

2016-11-07 16:16 Kommentera
Kategori: Mode, Sport, TV

Vans x Toy Story

2016-10-07 11:53 Kommentera
Kategori: Film, Mode

vans-toy-story-sneakers-01-960x640.jpg

Så är dagen äntligen här. Den ultimata skateskon slår följe med den mest ultimata animerade filmen -- Toy Story. För oss som växte upp på 90-talet var Toy Story filmen med stort F. Det fanns inget som slog den, och det omaka paret Woody och Buzz Lightyear är när nittiotalisterna nosar på 30 fortfarande den bästa bromancen någonsin.

Skatemärket Vans har genom åren gjort en hel del coola collaborations med till exempel Fear of God, Supreme, Takashi Murakami och även Nintendo. Att man nu gör en kollektion där det estetiska hämtar inspiration från Toy Story har fått många att febrigt leta efter närmaste Köp-knapp.

Skorna består av prints och mönster från filmerna, med allas favoritkaraktärer. Ett extremt stort plus är att alla skor har namnet "ANDY" skrivet på ena sulan, vilket Woody som bekant har i filmerna. Skorna är riktigt färgglada och kanske inte limmar särskilt väl med den skandinaviska minimalistiska stilen där den gothiga auran är stark; däremot bryter ju ett par färgglada skor alltid av en mörk outfit alldeles utmärkt.

Skorna har inget releasedatum än, men Vans har lovat att släppa kollektionen innan julhelgen.

toystory-vans-photo6.jpg
VansxToy_Story_dfac4r.jpg

2016-10-07 11:53 Kommentera
Kategori: Film, Mode

Svenska sneakerbossen kritiserar adidas och Kanye West

2016-09-26 07:45 Kommentera
Kategori: Mode, Musik

sneakersnstuff-open-letter-adidas-boost-v2-01-960x640.jpg

Sneakersnstuff är respekterade världen över och har länge ansetts vara en av världens bästa sneakerbutiker. De har butiker i Stockholm, Malmö, London och Paris och säljer dagligen sneakers till kunder över hela världen genom sin onlinebutik.

Under lördagen släpptes Kanye West och adidas senaste sneaker Yeezy Boost 350 V2, en uppdaterad variant av den mycket populära Yeezy Boost 350. Som väntat var efterfrågan astronomiskt mycket större än utbudet, som med tidigare releaser, även om antalet skor den här gången var större än tidigare.

I ett öppet inlägg på Instagram kritiserar nu Sneakersnstuff VD Eric Fagerlind det tyska sport- och streetwearmärket och deras samarbete med rapparen Kanye West:

"If you continue to undercut the market this hard, people will get tired of trying," och menar att när Sneakersnstuffs hemsida kraschar och vissa lyckas beställa skor som inte finns, tappar folk förtroende inte bara för adidas utan även för Sneakersnstuff som butik och varumärke.

"Disrupting the marketplace with chaos on release day feels very 2015, and you are the 'brand of the future,'" skriver Fagerlind något svidande. Statistiken visar också på vilken galen efterfrågan det är på skorna, som släpptes för 2199kr under lördagen i flera butiker i Stockholm, samt även Malmö, Uppsala och Göteborg.

It's yeezy season... I think we had more simultaneous visitors than @adidasoriginals global production of the Yeezy 350. I see a lot of people angry, frustrated and sad. And I share their frustration. We do all that we can for a fair and smooth release - but since we get nowhere near the qty to cover even 1% of the demand, people still misstrust us. I think there is a lesson to be learned here @adidasoriginals. If you continue to undercut the market this hard, people will get tired of trying. I know it is not likely that you will sell us 50000 pairs (I'm game if you are...). But you have to level the field here. Disrupting the marketplace with chaos on release day feels very 2015, and you are the "brand of the future". I am in Herzo monday - happy to share all info, insight, feedback with anybody who cares #yeezy

Ett foto publicerat av Erik SNS Sneakersnstuff (@erikfagerlind)

Innan lördagens release gick också Sneakersnstuff ut med och menade att: "Close to 100% of you will not get a pair. That is just a fact."

Hur långt är vi beredda att gå för ett par skor, och kommer adidas och Kanye West extrema limitation kring de populära Yeezy Boosts att hålla?

Läs mer: Bästa sajterna för att köpa och sälja sneakers

2016-09-26 07:45 Kommentera
Kategori: Mode, Musik

Michael Madsen kanaliserar Mr. Blonde i svensk sneakerkampanj

2016-09-19 10:31 Kommentera
Kategori: Film, Fotografi, Mode

reservoir-dogs-06.png

Första gången jag bildade en relation till skådespelaren Michael Madsen var genom filmen Free Willy (1993), där Madsen spelar den genomsnälle men samtidigt rättvise fosterfarsan Glenn. Man kan säga vad man vill om Free Willy-franchisen, men de gjorde ett starkt intryck på oss som växte upp med filmerna.

Den första filmen kom 1993, knappt ett år efter att Michael Madsen skrämt skiten ur biopubliken i Quentin Tarantinos långfilmsdebut Reservoir Dogs. I den spelar Madsen den våldsromantiska Mr. Blonde, som i framtiden skulle visa sig vara bror till John Travoltas rollkaraktär från Pulp Fiction(1994), heroinisten och torpeden Vincent Vega (Mr. Blondes riktiga namn är Vic Vega). Tarantino har även gått ut och bekräftat att alla hans filmer hänger ihop—det är däremot ett annat blogginlägg för ett annat tillfälle.

Även om Madsen haft en berg-och-dal-banig karriär har han ju alltid med fog kunnat luta sig tillbaka på vissa roller, däribland den i Reservoir Dogs. Visserligen går Mr. Blonde ett ganska bistert öde till mötes; jag underhålls däremot av tanken att skulle Mr. Blonde klarat sig helskinnad ur den katastrofala stöten filmens huvudkaraktärer genomför hade hans liv sett ut ungefär som det svenska sneakermärket Eytys senaste reklamkampanj, som Madsen frontar.

Kampanjen kretsar kring Eytys första sko med joggingsiluett, Jet, och kommer i fyra olika färger. Den är fotograferad i Stockholm av den Johannesburgbaserade fotografen och filmskaparen Kristin-Lee Moolman. Det är första någonsin som Michael Madsen blir ansiktet utåt för ett varumärke.

–Jag har aldrig ställt mig bakom någonting på det här sättet förut. Min manager och jag letade efter någonting intressant och timingen kändes rätt, säger Michael Madsen i en intervju med Highsnobiety.

I intervjun fortsätter Madsen berätta om hur han bara var sig själv under hela fotograferingen, och uppskattade att den genomfördes på plats och inte i en studio. På frågan om han varit i Stockholm förut, och vad han gillar med staden, svarade Madsen:

–Jag är dansk. Mina farföräldrar är från Danmark. Jag älskade Sverige och Stockholm är en väldigt levande stad. Jag skulle vilja återvända snart, även bo här.

Michael Madsen menar också att Mr. Blonde är den karaktär han kan se använda Jet-sneakern, och han är noga med att poängtera att Mr. Blonde är, utan tvekan, den mest stilfulla karaktären han spelat i någon film.

exclusive-eytys-unveil-their-new-trainer-on-the-feet-cult-actor-michael-madsen-body-image-1473680063.jpg
exclusive-eytys-unveil-their-new-trainer-on-the-feet-cult-actor-michael-madsen-body-image-1473680076.jpg
michael-madsen-eytys-jet-01-800x1200.jpg
michael-madsen-eytys-jet-02-800x1200.jpg
michael-madsen-eytys-jet-03-800x1200.jpg

2016-09-19 10:31 Kommentera
Kategori: Film, Fotografi, Mode

KENZO bjuder på urspårad reklamfilm signerad Spike Jonze

2016-09-01 11:03 Kommentera
Kategori: Film, Mode, Popkonst, TV

2215.jpg

I vanliga fall när mode- och parfymhus anställer en renommerad regissör för en reklamfilm brukar resultatet vara något utöver det vanliga. Som till exempel när Dior kontrakterade David Lynch och Marion Cotilliard för en reklamfilm, eller när Prada gick ihop med Wes Anderson och skapade en serie löjligt underhållande reklamsnuttar som fungerade mer som kortfilmer än faktiska reklamfilmer (mycket tack vare huvudrollsinnehavaren Jason Schwartzman). Även Joe Wright och skådisen Keira Knightley jobbade tillsammans på en reklamsnutt för Chanel back in the day (okej, 2011).

I dagarna släpptes Kenzos nya reklamfilm, som man lyckats anställa regissören och f.d. Jackass-medlemmen Spike Jonze (Her, Where The Wild Things Are, Jackass) för. Spike Jonze är en regissör med en större mängd strängar på sin lyra; han arbetar med hela spektrat, från fult till fint – han har regisserat merparten av Jackass och även Bad Grandpa, samt filmer som Her och Where The Wild Things Are. Jonze är heller inte främmande för musikvideor och ligger bland annat bakom Fatboy Slims "Weapon of Choice".

I den nya reklamfilmen för Kenzo ser vi Margaret Qualley (The Leftovers) befinna sig på en slags bankett, auran urtypisk för en torr parfymreklam, där hon under ett dämpat tal verkar orolig och går ut för att ta en nypa luft. Det är här galenskapen börjar. Utan att avslöja något – man måste uppleva det själv – är det här den mest intensiva och underhållande parfymreklam jag någonsin sett. Allt koreograferat av Ryan Huffington, personen bakom Sias "Chandelier".

Läs mer: H&M bjuder på en smygtitt på KENZO x H&M.

2016-09-01 11:03 Kommentera
Kategori: Film, Mode, Popkonst, TV

Palace Skateboards släpper 20 minuter lång skatevideo

2016-08-04 12:24 Kommentera
Kategori: Mode, Popkonst

palace.jpg

För inte så längesedan gick det brittiska skatemärket Palace ihop med skådisen Jonah Hill (Superbad, 21 Jump Street och War Dogs) för en reklamfilm där Hill spelade en slags medial bild av honom som nervös vit kille som gillar skate- och streetmode men inte riktigt är nere med kidsen.

Nu har skateboardlegenderna gjort en 20 minuter lång skatevideo, "V-Nice", i retrostil som med fish eye-objektiv, kornig upplösning och klassiska åkningar med kameran fångar auran hos en typisk skateboardfilm från 90-talet.

Musiken är helt fantastisk och filmen visar upp Los Angeles från många olika delar av staden, både natt och dag, med ett stort fokus på Venice Beach som länge varit epicentrum för skateboarding i LA.

Palace släppte i juli sin bok The Palace Book, kurerad av märkets grundare Lev Tanju och fotograferad av Alasdair McLellan. Boken dyker in i södra Londons skatehistoria och hur märket blev ett kulturellt fenomen.

palace-skateboards-book-01.jpg

2016-08-04 12:24 Kommentera
Kategori: Mode, Popkonst

A$AP Rocky är Diors nya ansikte för FW16

2016-06-16 14:26 Kommentera
Kategori: Mode, Musik

ASAP-Rocky-.jpg

Även om du inte gillar hans musik finns det ingen tvekan om att Rakim Meyers aka A$AP Rocky har en personlig stil som alltid tycks falla i en slags naturlig oklanderlighet. Rapparen har vid otaliga tillfällen utnämnt sig själv som en pretty motherfucker och går även under namnet Pretty Flacko. Att han även ofta rappat om Raf Simons, Diors före detta chefsdesigner, gör att matchningen mellan Dior och A$AP Rocky inför modehusets höst- och vinterkollektion känns fullt rimlig.

På senare tid har rapparen grävt sig djupare in i modeindustrin och nu landat giget hos Dior. Rapparen är tillsammans med fyra andra "creatives" kontrakterade att visa upp det franska modehusets höst- och vinterkollektion. Förutom Rocky har Dior inlett samarbete med regissören till den kontroversiella Kids, Larry Clark, modellen Dylan Roques samt skådespelaren Rod Paradot.

I kampanjen för höst- och vinterkollektionen uttryckte Dior valet av Rocky som att rapparen, "embodies the empowered masculinity of today's urban dandy."

asap-rocky-face-dior-fw16-05.jpg
asap-rocky-face-dior-fw16-04.jpg
asap-rocky-face-dior-fw16-03.jpg
asap-rocky-face-dior-fw16-02.jpg
asap-rocky-face-dior-fw16-01.jpg

2016-06-16 14:26 Kommentera
Kategori: Mode, Musik

Gia Coppolas atmosfäriska 'The Myth of Orpheus & Eurydice' för Gucci

2016-06-09 10:51 Kommentera
Kategori: Film, Mode

10361_COND_GUCC_AB_Shot_05_7926_V3_RGB-630x420.jpg

Gia Coppola har produerat en film för W Magazine tillsammans med Gucci. Punkt. Det blir kanske inte coolare och LA-hippt än så. Eller? Jo, därför att huvudrollen spelas av Lou Doillon, singer-songwriter som just nu är på världsturné för att promota sin nya skiva. Hon råkar också vara dotter till Jane Birkin, amerikansk expatriat i franska Bretagne som råkar vara en av de coolaste kvinnorna under 1900-talets senare hälft.

Gia Coppola är brorsdotter till Sofia Coppola, och har i sin film med Gucci valt att kanalisera den antika berättelsen om Orpheus och Eurydice, men placerat den i ett modernt New York. Färgpaletterna, den abstrakta känslan i filmen och sättet Coppola låter kläderna tala för sig själva – filmen har i stort sett ingen dialog – gör The Myth of Orpheus and Eurydice atmosfärisk och hypnotiserande. Lite som faster Sofias Marie Antoinette, som trots att den inte var en lika stor hit som Lost in Translation, hyllades för sin våghalsighet, moderna musik med fransk aristokrati som förgrund och, naturligtvis, skymtandet av ett par Chuck Taylors i Marie Antoinettes garderob.


Det senaste att komma från den 29-åriga filmskaparen var den magiska filmen Palo Alto, en filmatisering av James Francos novellsamling med samma namn. Precis som i Palo Alto fick Devonté Hynes (Lightspeed Champion, Blood Orange) äran att göra musiken. Det vi har att göra med här är alltså den innersta kretsen av hippa människor i LA som gör hypnotiserande film åt Gucci, ett av världens mest eftertraktade och för majoriteten av folket ouppnåeliga designhus. Men det är så snyggt att det liksom inte går att vara cynisk. Se för er själva.

2016-06-09 10:51 Kommentera
Kategori: Film, Mode

David Johansson

Gör på King: Skribent.
Vilket innebär: Skriver, intervjuar och förser Kings läsare med det senaste inom tv, film och musik.
Född: 1989.
CV i korthet: Redaktör, frilans, copywriter, reporter, översättare, researcher.
E-post: carldavidake@gmail.com

Snabblänkar

Kings världsunika märkesgalleri