Välklätt med Weinås

Att färga om skor

2012-03-05 08:35 17 kommentarer
Kategori: övrigt, skor, inspiration

Att jag gillar att putsa skor skulle nog enligt min flickvän och nära vänner vara en enorm underdrift men det är något speciellt med att sitta och mentalt koppla bort allt annat för en stund. Det är även så otroligt kul att just när det kommer till skor kan man få resultatet att bli till och med bättre än när skorna var nya.

Skokräm och polish är en sak men för de som är riktigt hardcore finns även alternativet att färga om en sko.

Jag vet inte hur många gånger jag har tittat i garderoben på något par skor som bara tack vara nyansen inte fått den kärlek de förtjänat. De kan även röra sig om ett par skor som en gång i tiden hade en perfekt nyans men som efter år av smörjning med mörkare kräm nu är har en allt för mörk färg.

Det finns två vägar att gå i den här frågan; Antingen vill man göra skon mörkare eller ljusare och det sistnämnda alternativet är tveklöst det svåraste.

Herrarna på The Drones Club gjorde nyligen ett projekt där en ljusare Chukka färgades om till en oxblodsfärgad nyans av brunt. Ett trevligt inlägg med ett lyckat resultat.

Jag däremot ville testa motsatsen och lät mina Crockett&Jones genomgå en högst kontroversiell behandling. Jag vill varna alla känsliga skoälskare för starka bilder...

Bild på skon före projektet:

bullet lowndes.jpg
Skon har en mörkbrun nyans men relativt få skiftningar i skinnet. Jag önskar få skon mer åt en mellanbrun ton ev. mörkbrun med mer djup i skinnet.

Steg 2

Först tvättade jag skorna med en lädertvål och det går även bra med galltvål för att få dem så rena som möjligt.

Efter detta börjar allvaret och med hjälp av Aceton eller Kemisk Ren bensin strippar jag bort det översta lagret av färg och polish.

lowndes.jpg
Grundfärgen och kräm/polish är nu mestadels borta
lowndes3.jpg
Försök att få bort all applicerad färg så att ni får en jämn nyans att starta med. Det gör dock ingenting om det finns kvar mörkare delar då dessa bidrar till djupet i skinnet.
lowndes4.jpg
Nu är det dags att återfukta skinnet så att det inte spricker i framtiden då Acetonet självklart har en uttorkande effekt.

Steg 3
Nu är det dags att återfukta skorna samt sätta grundfärgen.
Jag valde att använda Saphir Medaille D´Or kräm i nyansen Medium Brown.
Dessa krämer har väldigt vårdande egenskaper och mycket pigment.
Man kan även använda ofärgat skofett men detta ger ingen ny nyans.

OBS! Låt skorna stå och suga upp krämen/fettet i minst ett dygn innan ni borstar/torkar av dem! Lädret mörknar när det återigen blir infettat och man bör vänta tills lädret igen ljusnar och har absorberat de produkten innan man borstar bort resterna av krämen.

Steg 4
Nu är det dags att ge skon lite skiftningar och glans och då valde jag att använda Saphirs Medaille D´Or Pate de Luxe i flera bruna nyanser som har hög glans men inte lika mycket färgpigment och färgar således inte över skon.

Applicera ett lager över hela skon och sedan ytterligare lager i tån där skon inte veckar sig för ett spegelblankt resultat. Vill man ha ett mer sidenlent utseende kan man borsta upp skon istället för att gnugga med fingret och några droppar vatten.

Slutresultatet

lowndes tvätt.jpg
lowndes tvätt2.jpg
lowndes tvätt3.jpg
lowndes tvätt4.jpg

Resultatet känns helt okej för att vara första gången men skon ljusnade endast något men fick snarare fler nyanser, skiftningar och liv.

Vill man ha det ännu ljusare kan det vara en bra idé att införskaffa en skofärg snarare än kräm att använda efter man strippat skorna på sin grundfärg. Dessa kan man bland annat hitta från Saphir hos Valmour

2012-03-05 08:35 17 kommentarer
Kategori: övrigt, skor, inspiration

17 kommentarer | Skriv kommentar

Detta innehåll är skapat av Kings besökare

  • Rapportera #1 Re: Att färga om skor
    Halmstad Postat: 2012-03-05 12:38

    Intressant artikel. Jag skulle ju aldrig våga gå på ett par C&J så radikalt som du. Jag hade själv ett par ljusbruna ("tan") brogues som med tiden fått olyckliga mörka partier, bl.a. i gå-vecken, vilket gjorde att de såg lite nedgångna ut. Det var först när jag för ett par veckor sedan vågade testa bensin som jag lyckades, efter att ha provat försiktigt på lite undanskymda partier. Det är mina favoritskor så jag ville inte misslyckas. Det blev riktigt bra. Bensin är lite "fet" som petroliumprodukt och torkar inte ut alls lika mycket som man kan tro. Jag har sedan gått över till en ljusare nyans på skokräm och nu håller sig skorna i rätt nyans.
    Fråga: Upplever du att du även tog bort en del av originalinfärgningen? Om ja, ser du det som något problem?

  • Rapportera #2 Re: Att färga om skor
    andreas Postat: 2012-03-05 14:23

    Grymt intressant. Vågat och lyckat!

  • Rapportera #3 Re: Att färga om skor
    JayDee Postat: 2012-03-05 15:06

    Hej, intressant det här med att färga om skor. Fråga: Jag har ett par svarta C&J Onslow,vet du om det skulle vara möjligt att färga om dessa till mörkbrunt? Jag gillar skon men är mer en "brun skoanvändare".

  • Rapportera #4 Re: Att färga om skor
    Mats Flördeg Postat: 2012-03-05 16:04

    Kul! Blev ju riktigt snyggt :-)

  • Rapportera #5 Re: Att färga om skor
    Patrik L Postat: 2012-03-05 16:21

    Hade varit riktigt intressant att se hur det blivit om du kört endast neutral puts efter att du fått bort originalinfärgningen.

  • Rapportera #6 Re: Att färga om skor
    Andreas Weinås Postat: 2012-03-05 17:09

    Halmstad - Kul att du lyckats med projektet! Själv har jag hört att man skall vara lite försiktig med att använda bensin med olja/fett då det är svårt att få skokräm att tränga in i skon efter detta. Det var kanske inte det du menade ioförsig. Jo lite av originalfärgen försvann men det går ofta att applicera med hjälp av en skokräm i rätt nyans. Jag skulle inte rekommendera detta om man har ett par skor som har en "patina" redan vid köpet då denna definitivt kommer försvinna och är svår att återskapa själv.

    JayDee - Att gå från svart till brunt är inte det lättaste men jag har sett folk på styleforum som gjort det med sina John Lobb (hemska tanke) så det går onekligen. Dock behöver du troligtvis strippa skons färg i flera omgångar för att få bort all färg. Men en mörkbrun nyans är nog inte omöjligt att uppnå. Frågan är om det är värt att testa på en så fin sko?

    Patrik L - Tänkte själv den tanken och det hade onekligen varit intressant att se. Det som gjorde att jag valde att lägga en mellanbrun färg var att jag misstänkte att skon skulle bli för grå/beige om jag inte applicerade någon färg. Men ett alternativ är det helt klart och sedan arbeta in lager av färgad polish som inte "målar" skon lika mycket som kräm.

  • Rapportera #7 Re: Att färga om skor
    Jonas Postat: 2012-03-05 20:00

    Intressant artikel.
    Var i Göteborg hittar man Saphir skovårdsprodukter?

    Någon som kan rekommendera annan bra butik för att köpa hyffsat bra produkter??

  • Rapportera #8 Re: Att färga om skor
    Fredrik Postat: 2012-03-05 20:25

    Jonas: Har själv köpt deras produkter i butiken Linnegatan No. 2 på samma adress.

  • Rapportera #9 Re: Att färga om skor
    Fredrik (igen) Postat: 2012-03-05 20:46

    Andreas, jag passar på med några korta skofrågor:

    Jag ska till New York i april. Naturligtvis ska det shoppas...

    Hur ligger C&J och Alden i pris i New York? Privärt?

  • Rapportera #10 Re: Att färga om skor
    Jesper Postat: 2012-03-05 20:56

    Mycket intressant inlägg. Blir ju sjukt sugen på att ge några av sina egna mörkbruna skor en omgång, har ett par som jag gärna haft i ljusare nyans.

    Jonas: Larssons skomakeri på södra vägen vid heden är troligtvis den som har bäst utbud av Saphir i Gbg. Han har både vanliga serien och mkt från Medaille d'or sortimentet.

  • Rapportera #11 Re: Att färga om skor
    Andreas Weinås Postat: 2012-03-05 22:08

    Jonas - Både Linnegatan 2 och Larssons på södra vägen har Saphir MDO men jag skulle även rekommendera valmour.fr där priset är betydligt vänligare än i Sverige.

    Fredrik - Föga oväntat är det helt klart det senare av de två märkena du skall titta på om du är i New York. C&J tillverkas i England vilket gör dem betydligt dyrare i staterna och inhandlas med fördel i just Storbritannien.
    Alden däremot kostar tyvärr skjortan i Sverige pga tull/moms m.m men är väldigt mycket mer prisvärda i USA. Har för mig att ett par cordovanskor från Alden ligger på ca 650$ och kostar i Sverige ca 7 000 kronor på t ex tresbienshop.com

    Jesper - Om det är en sko du inte använder så mycket pga just färgen är det ju helt klart värt att testa.

  • Rapportera #12 Re: Att färga om skor
    Jonas Postat: 2012-03-06 06:35

    Bland det intressantaste jag läste på månader. Fina bilder med!
    Undra om det finns något lämpligt blekmedel man skulle kunna använda?
    Själv har jag köpt mina Saphirprodukter från ShoeCare-Shop.eu på sistone.

  • Rapportera #13 Re: Att färga om skor
    Padrone Postat: 2012-03-06 19:59

    Hatten av, Andreas!

    Du vill inte ta dig an mina Lowndes också? Skovård är du duktig på!

  • Rapportera #14 Re: Att färga om skor
    Andreas Weinås Postat: 2012-03-06 20:59

    Padrone - hehe, det löser du nog alldeles utmärkt! Kul att du gilla inlägget och skovård är onekligen något jag verkligen gillar. Något speciellt i att faktiskt kunna få en sko att med tiden se bättre ut än den gjorde när den köptes.

  • Rapportera #15 Re: Att färga om skor
    Jesper Postat: 2012-03-07 15:03

    Andreas: Nämnde det här inlägget för min sambo och pratade om att jag funderade på att försöka färga ett par av mina skor, när hon direkt blev jätteintresserad då hon gärna vill ha sina bruna chelseas i en ljusare tan-färg. Så, två frågor:
    1. Tror du att ett par Barker (dessa: http://www.blacksofoban.co.uk/acatalog/info_1012.html) som har sämre skinn än ex C&J klarar av flera omgångar aceton utan att torka ut helt och inte repa sig igen? De är väl jämförbara med ex Loake 1880 kvalitetsmässigt, och hört förut att man ska undvika ex kemiskt ren bensin på lite sämre skinn för att inte riskera att sabba dem.
    2. Tror du att det är möjligt att färga om ovanstående ganska mörkbruna skor till en så pass ljus nyans som tan (typ denna nyans vill hon ha dem i:(http://www.crockettandjones.com/cdn/products/4537-1TB/1.jpg) om man som du skriver kör aceton i ett par omgångar och sen lägger på först sån där Saphir färg som Valmour säljer och sen Medaille d'or i då light brown?

  • Rapportera #16 Re: Att färga om skor
    Andreas Weinås Postat: 2012-03-07 18:02

    Jesper - Att det går att göra är jag helt övertygad om. Sen om resultatet blir enligt förhoppningen är mer tveksamt. När man skall göra en sko så mycket ljusare blir det än viktigare att få bort alla gammal färg och detta resulterar med största sannolikhet i större påfrestning på skinnet. Att färga dem med Saphirs läderfärg är nog en bra idé men räkna med att skon kommer att mörkna något när du smörjer den med kräm. Precis som väskor och andra läderprodukter mörknar dessa när de suger upp fett vilket är absolut nödvändigt efter en sådan operation.

    Räkna inte med ett par skor i nyskick men om det är något som stör henne så våga testa.

  • Rapportera #17 Re: Att färga om skor
    Jesper Postat: 2012-03-07 23:05

    Andreas: Tack för svaret! Ja är väl så att det är risk att lädret tar en del stryk. Vi får se hur hon vill göra, men provar vi så kan jag maila en före och efter bild sen (iaf om det blir lyckat..).