Välklätt med Weinås

Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?

2012-04-16 07:48 12 kommentarer
Kategori: skor, nyheter, inspiration

meermin4.jpg

Många av er läsare känner vid det här laget till flertalet budgetalternativ inom klassiska herrskor. Det finns franska Loding, Bexley och Markowski i det lägre segmentet med storebror Septieme Largeur snäppet över. Från de brittiska öarna är både Loake och Herring ofta alternativ som nämns för de som söker prisvärda kvalitetsskor under 3 000 kr.

Nästa märke på tur är Spanska Meermin som för mig var en totalt okänd tillverkare fram tills för några månader sen. Meermin är en produkt av den inte helt okända familjen Albaladejo i skosammanhang som även ligger bakom Carmina.

Bortsätt från att delar av familjen Albaladejo är inblandad så har dessa två företag inget med varandra att göra. Om Carmina påminner mycket om Crockett&Jones i sitt formspråk och finish är Meermin ett lite mer extravagant alternativ med större fokus på finish och tekniska detaljer.

Meermin säljer två kollektioner; Classic collection och Linea Maestro.

Den första hand det billigare alternativet som ligger på ca 1 500 kronor paret medan Linea Maestro erbjuder inte bara en högre nivå av finish utan även hela randen sydd för hand vilket man sällan ser på skor i den lägre prisklassen. Detaljer som midja på sulan och stängd avlappssöm är andra tekniska aspekter som får ses som mycket ovanliga i prisklassen runt 2 000 - 3 000 kronor som Linea Maestro kostar och +3 000 kronor för alternativen i Cordovan.

Jag brukar själv alltid säga att man får vad man betalar för då bra material kostar och misstänkte att läder kan vara av sämre kvalitet. Dock visar det sig att man köper både mocka och läder från bla Charles F. Stead och Annonay som är leverantörer till flera av de bättre engelska tillverkarna.

Sen är det ju självklart inte så att allt läder håller samma kvalitet eller har samma pris hos dessa leverantörer men det bådar ändå för en stor prisvärdhet.

Meermin säljer i nuläget endast sina skor i Spanien och Tokyo men företaget planerar att inom kort starta en webshop vilket enligt mig skulle vara oerhört spännande.

Meermin3.jpg
Samma modell och läst (new Ray) i flera olika utföranden med bla becksöm eller Norwegian welt längst till vänster.
Meermin läster.jpg
Meermin erbjuder upp till 8 olika läster på sina skor som sträcker sig från sydländska smala eleganta till mer brittiskt runda och robusta.
meermin.jpg
Cap toe Oxford från Linea Maestro på lästen Vil.
meermin monk.jpg
Meermin erbjuder även MTO som den här dubbla munkskon i brun mocka med Dainitesula i gummi för ökad användbarhet.
meermin2.jpg
Wholecut med ett subtilt broguemönster som bildar en cap toe på New Ray lästen.

För mer information om märket rekommenderar jag ett besök på Meermins hemsida eller Tumblr. Där kan man bl a hitta mängder med inspirerande filmer på hur tillverkningen av skorna sker för hand.

2012-04-16 07:48 12 kommentarer
Kategori: skor, nyheter, inspiration

12 kommentarer | Skriv kommentar

Detta innehåll är skapat av Kings besökare

  • Rapportera #1 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    JB Postat: 2012-04-16 09:24

    Tyvärr för smala och spetsiga för min smak. Börjar kännas lite för 2009. Inte tidlöst alls.

  • Rapportera #2 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    Andreas Weinås Postat: 2012-04-16 10:11

    JB - hur vida det faller var och en i smaken är ju helt personligt men det är ganska naivt att kalla den här typen av läster för 2009? Är det något som legat i modebilden

  • Rapportera #3 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    Andreas Weinås Postat: 2012-04-16 10:15

    JB - hur vida det faller var och en i smaken är ju helt personligt men det är ganska naivt att kalla den här typen av läster för 2009? Är det något som legat i modebilden de senaste åren så är det väl grova och runda läster i stil med Trickers, Grenson, Alden och Church's. Det handlar för mig inte om en kortsiktig trend utan om personlig smak.

    Som jag skrev och illustrerade med den tredje bilden så erbjuder Meermin ett utbud av 8 olika läster så du kan säkert hitta något som inte känns lika smalt och spetsigt om du så önskar.

  • Rapportera #4 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    Archibald Postat: 2012-04-16 10:49

    Intressant! Underbart brett lästutbud och formspråk. Känns verkligen som en aktör att hålla i åtanke.

  • Rapportera #5 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    Jocke Postat: 2012-04-16 12:31

    Har funderat ett tag på att beställa två par MTO från Meermin men vill först prova deras läster.

    Första kommentaren är ju en klassik internetkommentar som grundar sig i att folk inte läser inläggen. Alltid lika underhållande när folk "klagar" på saker som inte stämmer :-)

  • Rapportera #6 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    Halmstad Postat: 2012-04-16 12:33

    Jag kan inte tillräckligt mycket om skotillverkning för att veta om kostnaderna för det manuella arbetet är rätt allokerade när randsömmen sys för hand. Och hur de får ihop den kostnadsekvationen till det modesta priset kan man bara spekulera i. Är jag fördomsfull om jag tror att det är rätt mycket "informell ekonomi" inblandad?

  • Rapportera #7 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    Erik Postat: 2012-04-16 14:25

    Jag struntar i om det är tidlöst eller inte, jag gillar denna typ av "smalare läster". Jag tänker ha det även om alla andra går runt med bucks.

    Ser riktigt bra ut, väntar med spänning inför webshopen...

    Me Gusta!

  • Rapportera #8 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    Dr. P Postat: 2012-04-16 15:31

    Och de går inte köpa enkelt och smidigt via en webbutik?

  • Rapportera #9 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    Jocke Postat: 2012-04-16 18:21

    Dr. P - En ledtråd kan vara det som stod i artikeln...

    "Meermin säljer i nuläget endast sina skor i Spanien och Tokyo men företaget planerar att inom kort starta en webshop vilket enligt mig skulle vara oerhört spännande."

  • Rapportera #10 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    Jesper Postat: 2012-04-16 20:56

    Är man sugen på beställning redan nu, innan webbshopen drar igång (har pratats om den rätt länge nu så risken finns att den kan fortsätta dröja känns det som) så är det bara maila Pepe som driver Meermin så hjälper han till med vilka modeller de har, färger, läster, storlekshjälp osv och fixar leverans. Hans mail är: pepe@meermin.es

  • Rapportera #11 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    Gustave Postat: 2012-07-02 15:53

    Läckra läster och lägre pris. Vore kul att testa!

  • Rapportera #12 Re: Meermin - Nästa stjärna på bland budgetskorna?
    Victor Postat: 2012-09-19 11:23

    Hej!

    Hur är Meermin i storlekarna? Är de likt loake:s 1880 linje?

    MVh