Välklätt med Weinås

Ikoniska skägg

2013-01-30 08:02 10 kommentarer
Kategori: övrigt, nyheter, inspiration

Helskägget har de senaste åren kommit tillbaka med full kraft vilket resulterat i en uppsjö av nya bärare, barberare och tolkningar. Även om skägget som statement och trend känns en aning urvattnat så finns det fortfarande såväl attityd som sofistikerad elegans i ett helskägg.

För mig finns det inte rätt och fel när det kommer till skägg utan det absolut viktigaste är att skägget avspeglar och harmoniserar med bärarens personlighet och karaktär.

Nedan följer några av historiens i mitt tycke bästa skäggbärare.

patrick grant grooming.jpg
Patrick Grant - Creative Director E.Teutz och Norton&Sons Detta är så nära perfektion man kan komma enligt mig. Välgroomad, sofistikerad och välklädd i en perfekt mix.
pilati skägg.jpg
Stefano Pilati - F.d Chefsdesigner för Yves Saint Laurent. Omåttlig portion känsla och attityd och ett kortare skägg som harmoniserade perfekt med Pilatis övriga stil.
hemingway skägg.jpg
Ernest Hemingway har utöver sina många klassiker även begåvats med ett av historiens bästa skägg.
lindeberg skägg2.jpg
Johan Lindeberg som driver ett av modevärldens mest omtalade märken Blk Dnm var en förgrundsfigur för skäggtrenden och har gjort det till ett personligt signum som passar perfekt med kläderna han skapar.
opie skägg2.jpg
Ryan Hurst spelar i tv serien "Sons of Anarchy" den laglösa bikern Harry "Opie" Watson. En av de mest stilsäkra porträtteringarna av MC kulturen.

2013-01-30 08:02 10 kommentarer
Kategori: övrigt, nyheter, inspiration

10 kommentarer | Skriv kommentar

Detta innehåll är skapat av Kings besökare

  • Rapportera #1 Re: Ikoniska skägg
    Archibald Postat: 2013-01-30 12:16

    En bra och snygg samling skäggbärare som jag gärna skriver under, och kompletterar med Nick Woosters tolkning och helhet.

  • Rapportera #2 Re: Ikoniska skägg
    Olof B Postat: 2013-01-30 20:19

    Jag börjar spara nu

  • Rapportera #3 Re: Ikoniska skägg
    Mycroft Postat: 2013-01-31 03:08

    Man kommer till Hemingway, och plötsligt ser alla andra platta, tråkiga och osäkra ut. För mig är ha kung. Ingen har burit upp sitt helskägg (eller sig själv för den delen) med såda pondus. Den enda som kan mäta sig med honom enligt mig är Pris Michael av Kent som saknas på listan(!)

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:HRH_Prince_Michael_of_Kent_in_colour.jpg

    Magifikt skägg och excentrisk slipsknut.

  • Rapportera #4 Re: Ikoniska skägg
    Charles Henry Postat: 2013-01-31 08:34

    Inga bilder på Weinås-skägget i Hawaii-miljö?

  • Rapportera #5 Re: Ikoniska skägg
    Jodå! Postat: 2013-01-31 10:56

    Av de som har fallit för rådande skäggtrend är det tyvärr få som passar i det. Många gånger ser det rätt förjävligt ut och borde rakas av (JL, Christer/p3, Hr Weinås för att bara nämna några).

    Bara för att man kan innebär det inte att man ska ...

  • Rapportera #6 Re: Ikoniska skägg
    Gäst Postat: 2013-01-31 11:44

    Charles Henry - anledningen till detta är helt enkelt för att jag inte direkt kan kategorisera mig själv som en ikonisk skäggbärare.

    Jodå - att bära långt skägg ala Lindeberg eller "Opie" är nog inget man "passar" i utan mer en fråga om attityd. Mitt eget skägg är i nuläget närmare Patrick Grants vilket jag trivs alldeles utmärkt med. Har du något förslag på vad jag passar bättre i?

  • Rapportera #7 Re: Ikoniska skägg
    Andreas Weinås Postat: 2013-01-31 11:49

    Signaturen "gäst" är föga förvånande skriven av mig som missade att skriva namn.

  • Rapportera #8 Re: Ikoniska skägg
    Carl Johan Postat: 2013-01-31 13:53

    Hur du kan göra inlägget utan att ta med den stora herren från the armoury för mig helt obegripligt.

  • Rapportera #9 Re: Ikoniska skägg
    CHEFEN Postat: 2013-01-31 22:06

    Jag saknar också bild på herrn från the Armoury!

    Du passar sjukt bra i skägg Andreas W! Keep it up

  • Rapportera #10 Re: Ikoniska skägg
    Jodå! Postat: 2013-02-28 11:51

    Andreas: Du passar/ser bättre ut, som många andra, utan skägg. Att du har skägg nu är, med största sannolikhet, för att det är trendigt, inte för att det är något som förskönar dig :) Trender har den inverkan på fölk