J. Lindeberg

Visste du att: J. Lindeberg var det första svenska varumärket som har visat sina kollektioner på några internationellt uppmärksammade catwalks. Från och med våren 2003 och några år framåt visade varumärket sina kollektioner två gånger om året under Milanos modeveckor i januari och juni.

J. Lindeberg

Fakta
Märke: J. Lindeberg
Visste du att: J. Lindeberg var det första svenska varumärket som har visat sina kollektioner på några internationellt uppmärksammade catwalks. Från och med våren 2003 och några år framåt visade varumärket sina kollektioner två gånger om året under Milanos modeveckor i januari och juni.
Upplev mer på internet: frontmen.com
Upplev mer i Sverige: J.Lindeberg Flagship Store, Biblioteksgatan 6, Stockholm, 08-678 61 65
Upplev mer utomlands: J.Lindeberg, 126 Spring Street, New York, 001 212 625 94 03

Efter en period som slipsnisse inom pappersmassaindustrin på 1980-talet tog Johan Lindeberg 1992 klivet in i modevärlden och introducerade jeansjätten Diesel i USA, och som företagets vd lanserade han bland annat kampanjen "For successful living". Med draghjälp både finansiellt och pr-mässigt från golfproffset Jesper Parnevik släppte Johan 1997 egna märket J.Lindeberg, ett internationellt prestigemärke med fokus på globalt tänkande och modern livsstil för medvetna män och kvinnor.

Tillsammans med viktige art directorn Magnus Ehrland och några designers från Calvin Klein och Costume National tog Johan flera prestigefyllda shoppingstråk i besittning och signalerade med det, kläderna, solglasögonen, doft- och skoplanerna tydligt att det växande imperiet siktade så högt att Sverige har goda chanser att i framtiden modemässigt inte bara förknippas med "Fjollroeven" och Stefan Perssons "Ikea of fashion".

Våren 2007 hoppade Johan emellertid av posten som kreativ chef på företaget och har sedan dess jobbat för bland annat Justin Timberlakes varumärke, William Rast, och nya, egna märket Black Denim. Hans nuvarande koppling till J.Lindeberg är enbart att det bär hans namn.

I stället är det numera italienaren Pierangelo d'Agostin (Jil Sander, hLam, Loro Piana m.fl.) som styr varumärket med fast, men varsam hand. Inriktningen är numera väldigt italiensk (tänk tyger med funktionsegenskaper, snortajta dubbelknäppta kostymer och ankelkorta finbyxor så är du nära), men stora delar av kollektionerna är fortfarande både bärbara och eleganta. För att understryka detta ytterligare släppte J.Lindeberg hösten 2010 sidokollektionen The Bridge Project, som erbjuder basplagg (stickade merino- och kashmirulltröjor, italienska selvagejeans och bomullschinos) till vettiga priser.

J. Lindeberg