Kris van Assche

Visste du att: När van Assche visade sin höstkollektion för 2008 lät han placera en radda tvättmaskiner på catwalken. Allt för att modellerna i slutet av visningen skulle kunna klä av sig till bara designerkalsongern, och stoppa kläderna i maskinerna. En humoristisk referens till Levi´s framgångsrika reklamfilm med Nick Kamen från 1985. För att det skulle bli extra tydligt använde han samma musik som i reklamen - Marvin Gayes "I heard it through the grapevine".

Kris van Assche

Fakta
Märke: Kris van Assche
Visste du att: När van Assche visade sin höstkollektion för 2008 lät han placera en radda tvättmaskiner på catwalken. Allt för att modellerna i slutet av visningen skulle kunna klä av sig till bara designerkalsongern, och stoppa kläderna i maskinerna. En humoristisk referens till Levi´s framgångsrika reklamfilm med Nick Kamen från 1985. För att det skulle bli extra tydligt använde han samma musik som i reklamen - Marvin Gayes "I heard it through the grapevine".
Upplev mer på internet: www.krisvanassche.com
Upplev mer i Sverige: ABCD, Jakobsbergsgatan 3, Stockholm eller Västra Hamngatan 19, Göteborg.
Upplev mer utomlands: Departmentstore Quartier 206, Friedrichstrasse 71, Berlin, Tyskland.

Den belgiska designern Kris van Assche är förmodligen mest känd för att år 2007 ha efterträtt Hedi Slimane som huvuddesigner på Dior Homme – och för att i sin första kollektion smugit in ett par harembyxor i den tidigare så supersmala linjen. Att det var just Kris van Assche som fick ta över efter Hedi var ingen större överraskning, då Kris varit Hedis högra hand under flera år – på såväl Dior som YSL.

Harembyxorna till trots beskrivs ofta Kris Van Assche som en stor talang, och han var bara 31 år gammal när han tog över designerpennan på Dior Homme. Liksom alla andra belgare du vet namnet på – Dries van Noten och Martin Margiela – började Kris van Assche karriären på den omtalade designskolan i Antwerpen, och liksom sina belgiska kollegor startade snart även van Assche ett märke med sitt eget namn på labeln.

För egna märket gör han kläder som "han själv vill bära" utifrån principen att män "inte tar en halvtimme på sig när de gör sig i ordning". Resultatet är en linje präglad av minimalistiska färgval och lediga passformer som strävar efter "modern elegans". Märket vänder sig till en smal, modeintresserad målgrupp, och priserna ligger följaktligen därefter. Sedan 2008 har märket även en damlinje.

Att Kris kommit så långt på så kort tid kan bero på att han aldrig varit rädd för att satsa. Han säger i en intervju att "in fashion there is only one way – up", vilket i praktiken betyder att Kris gillar att hyra stora kontor och anställa assistenter innan han egentligen har råd. Hittills verkar det ha varit en fungerande taktik.

Förutom att han gillar luftiga byxor, skiljer sig Kris van Assche väsentligt från Hedi Slimane på en annan punkt – modellval. "Jag gillar inte att pojkar som ser ut som om de vore 14 år gamla ska visa herrmode" har han sagt, och där syns ny en tydlig skillnad på Diors catwalk. En annan sak Kris van Assche inte gillar är att gå i butiker – han föredrar att handla över internet.

Kris van Assche

Det finns tyvärr inga artiklar