Louis Vuitton

Visste du att: LVMH grundades 1987 när Louis Vuitton slog sina åtråvärda shoppingpåsar ihop med dryckesjätten Moët Hennessy. Idag kontrollerar det mäktiga företaget en stab av märken för såväl garderober och smyckeskrin som för bar- och badrumsskåp.

Louis Vuitton

Fakta
Märke: Louis Vuitton
Visste du att: LVMH grundades 1987 när Louis Vuitton slog sina åtråvärda shoppingpåsar ihop med dryckesjätten Moët Hennessy. Idag kontrollerar det mäktiga företaget en stab av märken för såväl garderober och smyckeskrin som för bar- och badrumsskåp.
Upplev mer på internet: www.louisvuitton.com
Upplev mer i Sverige: Louis Vuitton, Birger Jarlsgatan 17, Stockholm, 08-611 92 00
Upplev mer utomlands: Louis Vuitton Flagship, 703 Fifth Avenue, New York, 001 212758 88 77

Ända sedan Louis Vuitton Mallatier år 1854 öppnade sin första butik för resgods i Paris har accessoarerna, och sedan slutet av 1990-talet även kläderna, från Louis Vuitton varit några av världens absolut tydligaste statussymboler. Öppnandet av butiken i Paris var indirekt även starten för LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), ett av världens allra mäktigaste lyxvarukonglomerat.

Till en början bestod verksamheten av väsktillverkning åt världens resande krösusar. Koffertarna, som ofta antog astronomiska proportioner, blev snabbt populära och med den stora efterfrågan breddades sortimentet till att innefatta även inte fullt lika utrymmeskrävande accessoarer som plånböcker och agendor. Redan innan Vuitton själv vinkade hej då för sista gången 1892 hade han hunnit med att inviga såväl sin första butik utomlands som att lansera logotypen som skulle bli en av världens mest piratkopierade – det klassiska Vuittonmonogrammet.

Drygt hundra år och miljontals weekendresor med bästsäljarväskan Keepall senare, fick det anrika modehuset 1997 ett välbehövligt ansiktslyft tack vare designern Marc Jacobs. Jacobs fick den mysiga titeln artistic director och ansvaret för att bland annat lansera en konfektions- och en skolinje. Succén blev ett faktum och när Jacobs 2001 inbjöd konstnären och designern Stephen Sprouse att ytterligare flirta med köpstarka yngre konsumenter, flög Moët & Chandon-korkarna åter i taket på LVMH:s huvudkontor. Vuittons graffitilogga signerad Sprouse blev en succé och minst lika imiterad och kopierad som det klassiska monogrammet.

Louis Vuitton