Nike

Visste du att: Nikes logotyp, the Swoosh, ritades 1971 av reklamstuderanden Caroline Davidson på uppdrag av grundaren Phil Knight. Hon fick 35 dollar för besväret och en hord överbetalda varumärkesstrateger att hånskratta i kapp i bastun.

Nike

Fakta
Märke: Nike
Visste du att: Nikes logotyp, the Swoosh, ritades 1971 av reklamstuderanden Caroline Davidson på uppdrag av grundaren Phil Knight. Hon fick 35 dollar för besväret och en hord överbetalda varumärkesstrateger att hånskratta i kapp i bastun.
Upplev mer på internet: www.nike.com
Upplev mer i Sverige: Sneakersnstuff, Åsögatan 124, Stockholm, 08-743 03 22
Upplev mer utomlands: Alife Rivington Club, 158 Rivington Street, New York, 001 212 375 81 28

Sagan om mången sneakernörds våta dröm började på universiteten Stanford och Oregon i USA, i mitten av 1960-talet. Det var när joggingtränaren Bill Bowerman och hans lärjunge ekonomiprofessorn Phil Knight började importera och sälja det japanska joggingskomärket Onitsuka Tiger. När suget efter att tjäna mer pengar och utveckla ännu bättre träningsskor blev för stort avbröts det japanska samarbetet och de två hungriga herrarna sparkade 1971 igång det som kom att utvecklas till världens största sport- och sportskoföretag. Med utgångspunkt från mönstret och strukturen i ett våffeljärn hemma hos Bowermans skapades sulan "the Waffle" som blev något av ett symboliskt avstamp för företaget. Och efter bara åtta år på marknaden kontrollerade det hela femtio procent av den amerikanska joggingskomarknaden.

Det stora genombrottet kom paradoxalt nog inte förrän 25 miljoner joggingtrogna jänkare tröttnade på kutandet och Nike började flirta med nationalsporten basket istället. Resultatet blev Air Jordan 1, modellen från 1985 som såldes i miljoner par redan första året, fick gängkids att rånmörda sina kompisar och gjorde NBA:s rookie Michael Jordan perverst förmögen på royalties.

År 2003 stärkte Nike ytterligare sin ställning som kung både på gator och basketplaner genom köpet av Converse – en annan tung spelare på sneakerplanen.

Nike