Ray-Ban

Visste du att: Ray-Ban var en del av Bausch & Lomb fram till 1999 då märket såldes till Luxottica – en företagsgrupp som även äger solglasögonjättarna Persol och Oakley.

Ray-Ban

Fakta
Märke: Ray-Ban
Visste du att: Ray-Ban var en del av Bausch & Lomb fram till 1999 då märket såldes till Luxottica – en företagsgrupp som även äger solglasögonjättarna Persol och Oakley.
Upplev mer på internet: frontmen.com
Upplev mer i Sverige: Överallt där det finns solglasögon.
Upplev mer utomlands: Överallt där det finns solglasögon.

Om man säger solglasögon tänker förmodligen de flesta på Ray-Ban, och i synnerhet deras legendariska modell "Wayfarer". Och det är inte så konstigt. Modellen har i princip varit hetare än ugnsbakad tomat sedan den skapades på 50-talet, kopierats i absurdum och synts oftare i Hollywoodstjärnornas ansikten än botox. Men låt oss ta det från början.

De första Ray-Ban-brillorna togs fram 1936 på uppdrag av den amerikanska armén, med uppdraget att skapa ett par glasögon som skyddade mot stark sol på hög höjd, och samtidigt såg eleganta ut. Med de numera klassiska pilotbågarna "Aviators" får man säga att Ray-Ban lyckades riktigt bra. Med kända flygare och militärer (som syntes mycket i media under det pågående andra världskriget) som modellpelare var glasögonen snart på var mans näsrot. Den snarlika uppföljaren "Outdoorsman" kom 1938.

Den då mycket nyskapande modellen Wayfarer designades 1952 av Raymond Stegeman och blev snart riktigt populär, inte minst tack vare artister som Roy Orbison. Och det var med hjälp av ambitiös och ihärdig produktplacering som glasögonen fick en ordentlig revival på 80-talet, och i dag ses som en i det närmaste tidlös modell. Vem minns inte Tom Cruise i "Risky Business", eller Dan Aykroyd och John Belushi i "Blues Brothers"? (Att Tom Cruise dessutom gled runt i ett par Aviators i supersuccén "Top Gun" gjorde knappast företaget fattigare.)

Under 90-talet kom dock en dipp, och för att klara konkurrensen med den tidens sportigare glasögonmode designades Wayfarer delvis om – den blev mindre, lättare och rakare. Men med 2000-talet kom både 80-talsretro och ett växande intresse för tidlöst mode: ett gynnsamt klimat för Ray-Ban Wayfarer som snart åter började tillverka originalmodellen av Wayfarer – tillsammans med en rad uppdaterade varianter.

Ray-Ban