Sandqvist

Väskor i alla storlekar och former från svenska Sandqvist.

Varumärke

Sandqvist

Senast uppdaterad 09:11 / 09 / november / 2011

Sandqvist

Fakta
Märke: Sandqvist
Visste du att: Sandqvist gör Hollywoodstjärnorna i den amerikanska biofilmversionen av Män som hatar kvinnor (The girl with the dragon tattoo) snyggare. I filmen, som beräknas ha premiär i slutet av 2011, återfinns bland annat Daniel "Agent 007" Craig – med en Sandqvistväska över axeln.
Upplev mer på internet: frontmen.com
Upplev mer i Sverige: Grandpa, Södermannagatan 21, Stockholm. 08-643 60 80
Upplev mer utomlands: Temporary Showroom, Kastanienallee 36A, Berlin. +49 (0)30 62 20 45 64

När Anton Sandqvist inte hittade någon snygg laptopväska designade han sin egen och succén kom snabbt när ytterligare ett kön ville bära sina tillhörigheter på ett mer stilfullt sätt än i kavajfickan. Det egna varumärket Sandqvist har ridit på vägen och varit ett av landets hetaste accessoarmärken ända sedan väskboomens start.

Laptopväskan var inte den manliga garderobens starkaste kort. Fram till 2004, vill säga, när Anton Sandqvist gjorde entré på modescenen med sin kollektion väskor. Först tillverkades de i ett slitstarkt – om än inte så värst moderiktigt – presenningtyg, därefter i konstläder och nu en blandning av läder, konstläder och canvas. Under resans gång har väskmodeller som Arne, Rune och Dustin sålt som smör i butikerna och gjort våra gator och bärbara datorer snyggare. De senaste åren har uppenbarligen även många av landets iPhone-användare pimpat sin ögonsten med läder då just det skyddet varit en av de riktiga storsäljarna.

Ordet fingertoppskänsla är aldrig långt borta när man pratar om Sandqvist. Förutom själva utformningen av väskorna har Anton en osviklig koll på vilka färger produkterna ska ha, och vilka han ska samarbeta med. Resultatet? En 50-talsosande arbetarväska tillsammans med second hand-butiken Herr Judit (med stenkoll på just det årtiondet) som fått både pojkar och farbröder att applådera, en cykelbudsväska i samarbete med cykeltillverkaren Sson (vilka andra vet bäst hur just en cykelväska ska se ut?) och en damväskkollektion (som med lite vilja även kan sägas osa lite manlighet) tillsammans med alltid lika uppskattade butiken Grandpa.

Hösten 2010 breddades kollektionen till att för första gången omfatta annat än förvaringsprodukter i och med lanseringen av skärp och stickade plagg. Men fokus ligger fortfarande på väskor, och framtidsmålen är sedan länge utstakade.

- Jag vill att mitt märke ska vara det första killar tänker på när det kommer till väskor – ungefär som det har blivit med Acne när det kommer till jeans, säger Anton Sandqvist.

Senaste artiklarna om Sandqvist

Märkesgalleriet

Välj bland 263 varumärken

Snabblänkar

Kings världsunika märkesgalleri