Supreme har “världens starkaste logga” – enligt ny rapport

Det ständigt aktuella skatemärket har fått ännu ett rejält erkännande. Den knallröda och oerhört Instagramvänliga loggan som dyker upp vart vi än tittar – är just nu kraftfullast bland alla klädmärken.

Marlon Appelgren  |  Publicerad 2018-11-20 14:53  |  Lästid: 2 minuter

New York-baserade streetwearmärket Supreme är nummer ett på planeten just nu. I alla fall om man förlitar sig på en årlig rapport från shoppinghuset Lyst över världens starkaste logotyper. Efter Supreme kommer lite otippat comeback-sportmärket Champion, följt av klassiska FILA och italienska modehuset Fendi, skriver Esquire.

Champions andraplats kommer lite som en överraskning, men enligt Lyst Index fick märket sin placering på grund av en uppsjö av olika stora samarbeten med märken som BEAMS, Timberland, Beauty & Youth och END. Längre ner i topp 10-listan finns förstås även de exklusiva modehusen Louis Vuitton (8:e plats) och Gucci (9:e plats).

I rapporten visas också en lista över vilka modeprodukter som är hetast just nu, där Guccis logo-bälte inte så oväntat kammar hem förstaplatsen. Därefter kommer Virgil Ablohs trendexploderande svartgula tygbälte “Industrial belt” från Off-White.


Supreme har
Off Whites "Industrial Belt" på Paris Fashion Week 2018.

Undersökningen har gjorts genom en sammanställning av data från shoppinghuset Lysts konsumentmönster från fem miljoner olika kunder. Listorna bör därför kanske inte användas som något superfacit i diskussionen om vilket klädmärke som är allra störst, och en mycket mer omfattande undersökning hade förstås behövts för att kunna säkerställa det hela. Se hela listorna nedan.

Mest kraftfulla logotyper just nu:
1. Supreme
2. Champion
3. FILA
4. Prada
5. Fendi
6. Gucci
7. Kappa
8. Versace
9. Louis Vuitton
10. CELINE

Hetaste modeprodukterna just nu:
1. Gucci Logo Belt
2. Off-White ™ Industrial Belt
3. Fendi Logo Emblazoned Strumpbyxor
4. Ganni Pink Boiler Suit
5. Realisering Par Leopard Print Kjol

Läs också: 



Dela på Facebook
Tweeta