Swatch

Kategorier: Accessoarer

Swatch

Fakta
Märke: Swatch
Upplev mer på internet: Swatch
Kategorier: Accessoarer

Som bekant drabbades den schweiziska urindustrin kraftigt under sjuttiotalet i det som kallas "quartzkrisen". Kombinationen av skyhög schweizerfranc, ekonomisk kris och inte minst en flodvåg av billiga quartzklockor från Japan gjorde att branschen fullkomligt rasade ihop – på sjuttiotalet försvann två tredjedelar av alla företag och anställda i den schweiziska urindustrin och för att möta konkurrensen gick de stora företagsgrupperna ASUAG och SSIH i början av åttiotalet ihop och lanserade ett eget alternativ för billiga klockor; Swatch.

Swatch ("Second Watch") byggde på enkel teknik där verket byggdes ihop med boetten, roliga designer och aktiv marknadsföring ledd av affärsmannen Nicolas Hayek. Tanken var att Swatch skulle vara ett mindre pretentiöst alternativ till "finklockor" som man skulle köpa, bära och byta efter humör. Succén var monumental och hittills har det sålts över 400 miljoner Swatchklockor. Det finns en enorm mängd modeller under Swatchparaplyet, men de mest kända är "ur-Swatchen" som nu släppts i större storlekar, extratunna Skin, dykaruret Scuba och 80-talstrenden Pop Swatch (som kunde tas loss från armbandet och istället sättas på kläderna).

Idag har märket uppmärksammat det stora intresset för klassiska, mekaniska klockor och utvecklat egna alternativ, från början bara som specialutgåvor (som exempelvis platinamodellen för märkets tioårsjubileum 1993) men det finns i sortimentet idag både enklare automatiska klockor och en linje med automatiska kronografer.

Swatch

Det finns tyvärr inga artiklar