C.P. Company, modern leisure wear

Olof Enckell  |  Publicerad 2009-05-20 14:45  |  Lästid: 4 minuter
Bild 312224

Reportage: Historien bakom C.P. Company sträcker sig till 1975 och den italienska staden Ravarino. Massimo Osti arbetade som grafisk designer och ville skapa funktionsdugliga plagg med inspiration från militäruniformer och arbetarplagg. Drygt 30 år senare har C.P. Company kommit att definiera sofistikerad och välklädd leisure wear.

Kanske starkast förknippad är märket med jackan Mille Miglia som lanserades 1988. Inspirationen kom liksom namnet från den legendariska racingtävlingen Mille Miglia, som sedan 20-talet lockat racingförare att köra en tuff bana i Norra Italien.


För hösten släpps en uppdaterad version med namnet 1000m Goggle Jacket. Bakom uppdateringen står designern Aitor Throup som själv kallat Mille Miglia för ett närmast fulländat designkoncept. Tolkningen är därför väldigt trogen originalet. Jackan är utformad efter en person i sittande körställning med detaljer som avtagbara bilhandskar, visir för klockan och kanske främst de inbyggda skyddsglasögonen, vilka tydligt speglar jackans tilltänkta användningsområde. En viktig nyhet är tyget; ett gore-texmaterial i tre lager som låtits genomgå ett oljebad med smuts för att ge en något sliten känsla.

Bild 312225
Designskiss 1000m Goggle Jacket

En genomgående del i C.P. Companys formspråk är just materialen. Inte sällan utgår företaget från ett tyg för att därefter bestämma plaggets form. Det egna tyglaboratoriet i Raverino, mellan Bologna och Modena, arbetar ständigt med att hitta nya material och infärgningsmetoder.
- Tygets finish gör plagg från C.P. Company lätta att känna igen. Det är sällan de använder sig av helt rena och obehandlade material, vilket gör att plaggen blir mer levande och slits efter bäraren, berättar Patrik Fomin på Nitty Gritty som sedan 2003 har agentur för C.P. Company och systermärket Stone Island. Även det grundades av Massimo Osti.
Idag innefattar C.P. Company en fullskalig kollektion med såväl jackor och kostymer som stickat och skjortor. Den gemensamma nämnaren är kombinationen mellan funktion och stil, vilket präglar hela kollektionen. Kostymerna har samma lätta känsla som märkets mer tekniska jackor, inte sällan med ofodrad konstruktion.

Under specialkollektionerna Urban Protection och Transformables har företaget tagit den tekniska funktionen än längre med jackor som bland annat går att omvandla till uppblåsbar sittstolar, vindskydd eller tält.
- Det finns en tydlig tanke bakom varje detalj. De sätter inte bara på en ficka för att det skall se coolt ut utan designen får helt formas efter den ursprungliga idén, säger Patrik Fomin.


Vilka är märkets huvudsakliga kundgrupp?
- Det är för en kund som behöver en elegant stil, utan att för den delen vara för uppklädd. Vi har mycket reklamare och arkitekter som kanske inte behöver gå i kostym dagligen, men ändå vill känna sig välklädda. Många kunder har rest runt i Italien och England och som där upptäckt märket. Sedan finns även märkets starkaste anhängare som samlar på plagg från C.P. Det är ett väldigt unikt märke i den bemärkelsen att kunder följer märket så noga, vilket inte minst avspeglar sig i den utbredda vintagemarknaden av plagg från C.P. Company som finns.

Sedan mitten av 80-talet driver Carlo Rivetti företaget. Rivetti som bland märkets många fans blivit närmast helgonförklarad efter att under tre årtionden styrt C.P. Company med en tydlig tanke utan att frångå märkets ursprung. Patrik berättar om hur Rivetti när han besökt en fotbollsmatch mellan Inter och Liverpool på Anfield Road blivit tillfrågad att välsigna barn till några av märkets anhängare. Många hade även bett om att få sin jacka signerad, men Rivetti hade då inte velat förstöra jackorna med sin autograf.
- Rivettis filosofi genomsyrar verkligen hela märket. Han släpper aldrig igenom något som inte C.P. kan stå för. Allt är väldigt långsiktigt. Även om det kan skilja vissa färg- och modellmässiga skillnader mellan olika säsonger är tanken att ett helt nytt plagg från C.P. skall kunna bäras med ett 20 år gammalt, avslutar Patrik Fomin.

Jubileumsutgåvan av Mille Miglia förväntas säljas i 15 exemplar i hela Skandinavien. Pris: 18 000. För att läsa mer om jubileumsjackan rekommenderas Beinghunted.com.

Bild 312226
1000m Goggle Jacket


Bild 312227 Bild 312228 Bild 312229 Bild 312230


Bild 312231

Kläderna ovan kommer med undantag från 1000m Goggle Jacket från märkets vårkollektion. Foto: Olof Enckell

Dela på Facebook
Tweeta