Dolce & Gabbana släpper videoursäkt – efter blåsväder i Kina

Det italienska modehuset hamnade tidigare i veckan i blåsväder med Kina – efter lanseringen av en kontroversiell reklamkampanj. Märkets produkter är nu tillbakadragna från flera dominerande kinesiska e-handelsplatser, och nyligen släpptes ett klipp där grundarna ber om ursäkt.

Marlon Appelgren  |  Publicerad 2018-11-23 14:53  |  Lästid: < 1 minuter

Dolce & Gabbana släppte tidigare i veckan ett antal reklamfilmer där en kinesisk modell har svårt med att äta pizza och pasta med pinnar. Något som fick många i Kina att reagera starkt och se det hela som en trivialisering av landets kultur. Flera kändisar i Kina uppmanade kort därpå till en bojkott av klädmärket, skriver BBC.

Situationen förvärrades när medgrundaren Stefano Gabbana sedan kommenterade nedsättande om kineser på nätet. Klädmärket har efter det bett om ursäkt för hans agerande, och han själv hävdar att hans Instagramkonto blivit hackat.

Visa det här inlägget på Instagram

My Instagram account has been hacked. My legal office is working on this. I love China and the Chinese Culture. I’m so sorry for what happened.


Ett inlägg delat av stefanogabbana (@stefanogabbana)

Nu, efter att ha bojkottats av flera stora kinesiska e-handelsplatser som Taobao och JD.com, samt andra ledande kinesiska butiker, har grundar-duon bakom det världskända klädmärket även släppt ett klipp på Youtube där de ber om ursäkt.

Se klippet här:

I klippet säger duon bland annat att de "hoppas att vårt missförstånd om kinesisk kultur kan förlåtas. Vi har alltid varit förälskade i Kina, vi har besökt landet mycket. Vi har varit i många städer och vi älskar er kultur. "

Klippet slutar med att de ber om förlåtelse på mandarin. Det är ännu mycket oklart huruvida varumärkets ursäkt kommer godtas. Dolce & Gabbanas jättetabbe har dock redan visat sig vara minst sagt dyr för företaget då Kina som varit en viktig lyxmarknad i nuläget bojkottar produkterna från sin e-handel, enligt BBC.


Dela på Facebook
Tweeta