Giorgio Armanis oväntade samarbete – gör matchtröjor åt Napoli

Den italienska modekungen gör tröjor åt södra Italiens stolthet.

Tom Cehlin  |  Publicerad 2021-09-27 14:30  |  Lästid: 2 minuter

Att någon slags möte mellan fotbollen och modevärlden har skett de senaste åren är uppenbart. Pharrell gjorde till exempel nyligen en hel kollektion av remixade fotbollströjor för Adidas. PSG sponsras av Jordan, Yohji Yamamoto ritade Real Madrids tredjeställ för några år sedan samtidigt som Juventus häromåret gjorde en kollektion med hippa brittiska skejtmärket Palace.

Men om det tidigare framför allt har varit en kärleksaffär mellan fotbollskultur och streetwear så tog SSC Napoli det ett steg längre när de nyligen annonserade ett tröjsamarbete med Giorgio Armani. Och även om lagets förra tröjsponsor, Kappa, är en klassiker i sammanhanget så är det ändå svårt att inte charmas av Armanis tolkning av Neapel-klubbens ljusblå tröja.

Foto: Getty Images.

– Neapel är ett så unikt ställe. Det är en stad som är full av energi och liv, till och med kaos ibland, fullt av underbara människor. Jag har alltid varit fascinerad av stadens slående kontraster, starka färger och det rika och komplexa kulturella arvet, säger Giorgio Armani i ett sinnesretande citat från en intervju med brittiska GQ.

Hemmatröjorna är smalt skurna i klassiskt ljusblått, en god bit ifrån den maximalistiska 90-talsrevival som just nu sköljer över oss (jämför med exempelvis Inters ormskinnströjor). Kort sagt, ett ställ som inte skulle skämmas för sig ens i konkurrens med de klassiska 80-talströjorna som Maradona dansade runt i.

– Jag föredrar lugna färgskalor, men det var inte en markering mot samtidens sätt att klä fotbollsspelare på planen. Jag följer alltid mina instinkter, min magkänsla och min smak även när den går mot strömmen, säger Giorgio Armani.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-09-27 14:35