Tiger of Sweden återlanserar en av 00-talets stora modeklassiker

En tidsmarkör från tidigt 2000-tal gör oväntad comeback när Tiger of Sweden dammar av sitt klassiska tigerhuvudsbälte.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2023-02-22 18:31  |  Lästid: < 1 minuter

Tiger of Sweden återupptar produktionen av sitt smått ikoniska tigerhuvudsbälte som tillsammans med Von Dutch-kepsen, Canada Goose-jackan, JL-tröjan och Replay-jeansen definierade mångas 00-tal. Företaget har gått igenom sitt 120-åriga arkiv inför årets vår- och sommarkollektion Fabulous You, Beautiful Me och funnit denna heliga graal i svensk modehistoria.

– Smak förändras hela tiden, och det behöver alltid gå en period innan vi kan förälska oss i saker på nytt. Det är först nu som vi kan plocka upp den här designen och uppskatta den igen, säger Tiger of Swedens creative director Bryan Conway om bältet som lanserades för första gången i slutet av 90-talet.

Mellan 2004 och 2006 såldes 200 000 ex av bältet – om succén upprepas återstår att se. Bältet heter Phoenix och kommer i svart och vitt med säljstart idag på tigerofsweden.com och i Tiger of Swedens fysiska butiker.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-02-22 18:47