Nya UFTD vill göra avtryck på modeveckan

Idag visar Uniforms for the Dedicated på modeveckan för första gången. Hör vad märkets grundare Fredrik Wikholm har att säga om nästa vårs trender och hur det är vara rookies på modeveckan.

Hugo Lindberg  |  Publicerad 2013-08-28 09:45  |  Lästid: 2 minuter
Nya UFTD vill göra avtryck på modeveckan
Fredrik Wikholm är Creative Director på Uniforms for the Dedicated, han är också en av märkets grundare.

Vad blir nästa vårs stora trend?

– Om sanningen ska fram så försöker vi att inte springa på allt för många trendbollar, dels för att vi säkerligen inte skulle göra det speciellt bra, dels för att vi inte riktigt tror på trenddriven design ur ett mer långsiktigt perspektiv, inte för vår del i alla fall. Med det sagt så är vi ju trots allt del i ett större maskineri där vi alla inspireras av varandra, om inte strategiskt så i alla fall i ett undermedvetet snubbleri, därmed visar vi, som många andra, en alltmer dressad look, fortsatt med bekväma tygval och snitt samt ibland sportiga referenser. En hel del psykedeliska tryck och framfusiga färger balanseras med det närmast konservativa för att skapa dynamik och utmana. Enkelt uttryckt försöker vi skapa plagg för en rätt flamboyant men elegant herre.

Nya UFTD vill göra avtryck på modeveckan
Märkets höstkollektion innehåller massor av fina plagg och kan bland annat inhandlas via märkets e-shop.

Vad blir nytt för märket till nästa vår?


– Jag hoppas att vi kommer uppfattas som mer eleganta, vi leker med och skapar en egen take på den klassiske milanesiske herren. Helt nytt är dubbelknäppta kavajer, trenchcoats och cut away-kragar blandat med rökande rävar, neon och utflytande vattenfärger. Det blir stretchmaterial i klassiska passformar. Därutöver ett mycket roligt foto- och filmsamarbete med herr Aiden Shaw.

Hur blir det att visa på modeveckan?

– Vi är exalterade och direkt laddade, för att vara en första visning går vi in med rejäla pukor och trumpeter. Hoppas därmed att vi ska kunna glädja mesta möjligt och ge en tydligt livfull bild av oss som varumärke. Det är många roliga gäster på listan och det känns rätt att samarbeta med Absolut Atelier, då är vi å ena sidan med i den officiella veckan men håller oss samtidigt på egen kant i ett eget uttryck, precis som vi vill ha det. Kul även att kunna bjuda in till en stökstor efterfest.

Dela på Facebook
Tweeta