”2000-talets män har haft det roligare än någonsin”

Erik Gripenholm, frilansjournalist och DN Söndags herrmodeexpert:  

Johan Magnusson  |  Publicerad 2009-12-11 10:02  |  Lästid: 2 minuter

 

Bild 426324Hannes Hogeman, butiksägare, Très Bien Shop:

 

Vilken herrdesigner/märke har varit mest inflytelserik under 2000-talet?
– Jag har aldrig varit särskilt intresserad av fenomenet Hedi Slimane och vad han gjorde för Dior, men jag antar att det har betytt väldigt mycket för väldigt många och har haft en stor roll i hur herrmode har utvecklats under 2000-talet.  Personligen föredrar jag Comme des Garcons, Supreme och Martin ”Magge” Margiela.
Hur tycker du att den manliga stilen har utvecklats under 00-talet?
– Det krävs väl egentligen att man skriver antingen en bok eller någon sorts avhandling för att täcka allt i den här frågan, men kortfattat så är ju stil något väldigt individuellt och kan ta en massa olika riktningar. En riktning är helt klart att unga människor vuxit upp fort och blivit betydligt äldre i sin stil, mer kvalitetsmedvetna och klassiska i sina klädval. Det man bör lägga till är att det stora som hänt under 2000-talet, i alla fall i Sverige, är att vi män blivit intresserade av kläder i allmänhet. Det har inte tillhört vår tradition.
Vad vill du se mer av när vi går in i 2010-talet?
– Jag hoppas att den robusta kvalitetstrend som råder just nu ska ta en teknisk omväg och släppa in en grad av sportiga nylonmaterial, gore-tex och tejpade dragkedjor i den klassiska outfiten. 


Bild 426325Nina Johansson, webbredaktör, Aftonbladet Sofis Mode:

Vilken herrdesigner/märke har varit mest inflytelserik under 2000-talet?
– Det är helt klart Acne, och till viss del även Whyred. Acne har ända sedan starten visat att man kan förändra hur män ser på sig själva och sin stil – det räcker med att prata om de smala jeansen. Whyred har fått fler män än någonsin att våga klä sig mer i färg och man ska heller inte glömma Filippa K:s Rasmus Wingårdh. Internationellt känns det som att kändisar är viktigare än designers, om man tänker på vilka som styr hur folk klär sig, men det är klart att designers som Henry Holland, Tom Ford och klassiska Ralph Lauren har påverkat sättet som 2000-talets män klär sig.
Hur har den manliga stilen utvecklats under årtiondet?
– Det känns som att den har exploderat. Aldrig förr har trenderna ändrats så ofta och följts av så många – det är nästan så att herrscenen är och snuddar på damnivå. Begreppet personlig stil är viktigare än någonsin och tar sig uttryck i en nästan desperat önskan att vara sig själv, men inte för mycket – man måste ändå passa in. 2000-talet har gett oss smala jeans och tweedkavajer, spetsiga skor och trubbiga kängor, t-shirts med tryck och smala slipsar, skinnpaj, fluga… och så vidare. Det känns som om männen på 2000-talet haft det roligare än någonsin.
Vad vill du se mer av på oss killar när vi går in i 2010-talet?
– Över lag vill jag se ännu mer mod. Det är inget fel med att klä sig som Beckham, utmana dig själv och lek med din stil i färg, form och material. Akta dig bara för att se för svår ut, det finns inget värre än människor som försöker för mycket och som skriker ängslighet. Slutligen älskar jag både killar och tjejer som klär sig utifrån den man är: popsnöre, rockare, nörd, hiphopare, lajvare eller något annat. Hitta stilen i dina intressen, i något av dem kan du säkert också hitta din så kallade "personliga stil".
 


Bild 426326Erik Gripenholm, frilansjournalist och DN Söndags herrmodeexpert:

 

Vilken herrdesigner/märke har varit mest inflytelserik under 2000-talet?
– Acne-gänget. I alla fall i Sverige. De har arbetat fram ett konsekvent formspråk som nog de flesta andra svenska modeskapare på något sätt tvingas förhålla sig till.
Hur har den manliga stilen utvecklats under det här årtiondet?
– Jag förmodar att vi blivit en smula mer modemedvetna med åren – bara en sån sak som att tidningar som King kan finnas vittnar om det. Samtidigt vill ingen i dag acceptera att vi i högsta grad styrs av trender, vilket gjort att vi blivit fixerade vid ett klassiskt mode och en idé om att det skulle finnas stilar som är tidlösa. Det stämmer naturligtvis inte – mycket av det vi tycker är tidlöst i dag lär vi skratta åt om tjugo år, då breda axlar på kavajen plötsligt känns enormt tidlöst. En annan sak som högst påtagligt har förändrats de senaste tio åren är synen på kroppsbehåring. Innan millenieskiftet vill jag minnas att puberteten var något man accepterade och till och med välkomnade – nu verkar den mest betyda att man i panik skriver upp en bodytrimmer på önskelistan.
Vad vill du se mer av på killar när vi går in i 2010-talet?
– Kläder utan synliga logotyper, fodrade kavajer och snygga, hållbara kläder tillverkade på ett sätt som inte påfrestat miljön i onödan.

  


Dela på Facebook
Tweeta