13 prisvärda modetips

Varsågod: Dryga dussinet budgetkedjor som ger både god stil och pengar över i plånboken.

 |  Publicerad 2009-05-12 07:41  |  Lästid: 2 minuter
Bild 427002
H&M, Brothers och Weekday återfinns bland märkena.

Bild 427003
#01 Mastodont fûr alle
“HENNES & MAURITZ

Grundat av Erling Persson 1947 med sin första butik i Västerås. Har sedan dess växt i samma takt som Indiensbefolkning och har nu hela 1700 butiker världen runt med avdelningar för alltifrån dam, barn herr och ungdom till kosmetik och en nyligen lanserad inredningskollektion.

För vem:

En enklare frågeställning vore: Vem har aldrig handlat här? Svaret skulle då begränsas till Liberace och Uffe Ekberg.

Prisintervall:

Strumpor, 29,50 kr – Skinnjacka, 1 798 kr.


Kings favorit i vår:

Denna vårs gästdesigner Matthew Williamson, som för första gången gör en herrkollektion unikt för H&M. Hur den ser ut? Tänk Savile Row-skräddare på syra. www.hm.com

Bild 427004
#02 Livsstilstempel
"ÅHLÈNS

Åhléns bildades av ett gäng dalmasar för över hundra år sedan och är därmed en av de absolut äldsta kedjorna i Sverige. Började som ett postorder företag med namnet Åhlén & Holm men har i dag växt till en jättekoncern med hela 76 varuhus i bara Sverige. I koncernen Åhléns ingår även kosmetikkedjan Kicks.

För vem:

Alla som uppskattar möjligheten att kunna köpa allt ifrån våffelhjärn, liggunderlag och ljusstakar till de senaste plaggen från svenska designers och handsydda skor, utan att behöva röra sig längre än färden i en rulltrappa.

Prisintervall:

Strumpor, JP, 3st för 100 kr – Trenchcoat, JP, 599 kr.


Kings favorit i vår:

Det egna herrmärket JP, där en snygg parkas kostar ungefär som en medioker brunch på ditt lokala Statshotell.

www.ahlens.se

Bild 427005
#03 Klassiskt mansmode
"BROTHERS

Brothers har försett svenska män med det mesta i garderobsväg sedan starten 1992. Idag finns bröderna representerade i större delen av Sverige men kommer även starkt i Finland. Med egna märken som Riley och EastWest erbjuder Brothers stor stilmässig variation till konkurrenskraftiga priser.

För vem:

Enligt dem "aktiv och social man mellan 25 och 45 år". Enligt oss: Killar som gillar klassikt mansmode och att vara välklädd utan att bli förknippade med varken trendknarkare, gråsossar eller kravbrev från kronofogden.


Prisintervall:

T-shirt, Blue Ridge, 199 kr – Kostym, Riley, 1 699 kr.

Kings favorit i vår:

En trenchcoat i bomull och nylon från Riley bör finnas i var mans garderob. www.brothers.se 

Bild 427006
#04 Denimoas
"JC

I hela 47 år JC kamouflerat bleka svenskar med denim av alla dess slag. Idag finns JC i över 200 butiker som ligger utspritt över större delen av Skandinavien. Den stilmässiga inspirationen har alltid kommit från ikoner som James Dean och Marlon Brando men även rockscenen i allmänhet.

För vem:

 Edens lustgård för den tonåriga indiepopparen och en denimoas för samtliga unga män som tidigt insåg att ett gitarrfodral, snarare än gymbag, är frikort till kvinnas hjärta.


Prisintervall:

Strumpor, 59 kr – Skinnjacka, 1 899 kr.

Kings favorit i vår:

Tvättade jeans från egna märket Crocker.

www.jc.se

Bild 427007
#05 För trendfascisten
"TOPMAN

Den engelska dundersuccén Topshops broder håller sedan 1978 sakta men säkert på att etablera sig runt om i världen. Med hjälp av designersamarbeten och en konsekvens i att enbart arbeta med de bästa fotograferna och stylisterna, har Topman i given plats i såväl den klädintresserade mannens garderob som i de trendigaste modemagasinens reportage.


För vem:

Killar vars uppfattning om Casual Friday är neonfärgade sneakers, långa t-shirts, tuggummi rosa Wayfarers och den senaste Hot Chip skivan i överdimensionerade hörlurarna.

Prisintervall:

T-shirt, 169 kr – Skepparkavaj, 1 199 kr.

Kings favorit i vår:

Den strålande kollektionen "Chelsea Arts Club" som ger oss utan apanage möjlighet att klä oss i kläder som det lika gärna skulle kunna stått Yves Saint Laurent i nacken på.

www.topman.com


Bild 427008
#06 Välklätt för multisportaren
"MQ

Bildas i Borås någon gång efter andra världskrigets slut i de bruna skjortornas kölvatten. Finns i dag representerat i varje svensk småstad värdig namnet. Allt som allt finns det 98 butiker i landet men antalet är ständigt expanderande.

För vem:

Killar som sysslar med golf, tennis eller fotboll och inte har problem med att klä sig pasteller. Män som uppskattar dressade kläder, men hatar allt som känns gubbigt.

Prisintervall:

Sidennäsduk, 99 kr, Bläck – Rock, 1 699 kr, Bläck.

King favorit i vår:

Märket Bläck som designas av Blank-duon Åsa Göransson och Fredrik Blank. Ett prisvärt och nedtonat alternativ till deras eget märke.


www.mq.se

Bild 427009
#07 Vattenhål för den moderiktige stadsbon
"SOLO

Slog upp portarna i Göteborg och har sedan 1981 växt i samma takt som fiskenäringen minskat i Lysekil. Finns idag i åtta butiker representerade i Sveriges sju största städer. Solos hjärta har alltid slagit lite extra hårt för jeans och denim i alla dess former.

För vem:

Killar som önskade att de pendlade mellan ett hus i Nantucket och en ranch i Santa Fé, och med största sannolikhet aldrig kommer vara i närheten av att göra det. Solo håller åtminstone drömmen vid liv.

Prisintervall:

Strumpor, Happy Socks, 60 kr – Stickad tröja, Made in the shade, 900 kr.


Kings favorit i vår:

Solos egna märke Made in the Shade sitter bra på kroppen och ligger rätt i plånboken. Med Solos egna ord "mix av prepschool to washed weekend wear". Eh, just det.

www.solo.se

Bild 427010
#08 Mycket för lite
"JACK & JONES

Jack & Jones grundades i Danmark 1989, men den första butiken öppnades inte förens året efter i Oslo. Ambitionen är att erbjuda en moderiktig helhetslösning till slutkund i butik där konsumenten ska kunna hitta hela sin garderob till marknadens bästa pris.

För vem:

Mannen som har ambitionen att se så bra ut som möjligt genom att spendera minsta möjliga pengabelopp. Detta är absolut ingen omöjlighet med tanke på att man i princip får betalt av kassörskan när man handlar hos Jack & Jones. Så billigt är det.


Prisintervall:

T-shirt, Jack & Jones, 99 kr – Skinnjacka, Selected Homme, 2 899 kr.

Kings favorit i vår:

Egna märket Selected Homme som går från klarhet till klarhet mellan säsongerna utan att tumma på den låga prisnivån.

www.jackjones.com

Bild 427011
#09 Ålderslös Rock ´n´ Roll
"CARLINGS

1908 öppnade svensken Fridolf Carling en klädbutik i Norge och den blev enligt sägnen den mest populära butiken i Oslo. På den tiden hade man uppenbarligen inga skrupler över att köpa kläder av människor med tvivelaktiga namn. Över 100-år senare så finns Carlings representerat med sammanlagt 170 butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen.


För vem:

Män i åldrarna 12-64 år som håller drömmen om elgitarrer, USA-turnéer och groupies. Egna märket Poco Loco ger även mexikanska rockabillys på besök en chans till shopping.

Prisintervall:

Strumpor, 3 för 99 kr – Skinnjacka, 2 995 kr.

Kings favorit i vår:

Färgglada och rutiga skjortor från Vailent passar utmärkt under sommarkavajen. www.carlings.no

Bild 427012
#10 Monokromt och dressat
"ZARA

Första butiken startades i A Coruna 1975. Ägs av koncernen Inditex där även prisvärda Kingfavoriten Massimo Dutti ingår. Indtex butiker finns idag i över 60 länder och har så många anställda att de skulle kvala in på Topp 10 över Sveriges största städer i invånarantal.


För vem:

Män som uppfattat termen "powerdressing" som ett av de tio budorden och tycker att alla färger som inte kan kategoriseras som monokroma är reserverade för enkom kjoltyg.

Prisintervall:

Sidennäsduk, 99 kr – Mockajacka, 1 999 kr.

Kings favorit i vår:

Pennyloafers i svart eller brunt. Faktum är att de är så billiga att man kan unna sig båda.

www.zara.com


Bild 427013
#11 Hipstermecka
"WEEKDAY

Öppnade första butiken 2002 men har nu vuxit in i spandexjeansen med hela åtta butiker fördelade i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Köpenhamn. Weekday är en butikskedja som bland annat säljer de egna varumärkena: Cheap Monday, MTWTFSS och Sunday Sun.

För vem:

Weekday är ett Mecka för hipsters med Angolalågt BMI och förkärlek för siluetten av underställ.

Prisintervall:

Linne, MTWTFSS, 150 kr – Rock, Cheap Monday, 1 700 kr.

Kings favorit i vår:

Det prisvärda samarbetet med designern Carin Wester är värt att hålla ögonen på. www.weekday.se


Bild 427014
#12 Farsdag och Labour Day Weekend
"Kappahl

När göteborgaren Per-Olof Ahl drog igång den första KappAhl butiken 1953 ville den övriga branschen bojkotta honom. Anledningen? Han var alldeles för billig. Dryga 50 år senare har kedjan närmare 250 butiker och expanderar ständigt i såväl norden som norra Europa.

För vem:

Farsdagsfirare och medelålders män med svårartad faiblesse för färdigmatchade kit med slips och skjorta. Prisvärda märket U.S. Polo Association ger även östkustfanatiker något att dregla över.

Prisintervall:

Pilotbågar, 79,50 kr – Skepparkavaj, 799 kr.

Kings favorit i vår:

Oxfordskjortor från nämda U.S. Polo Assn för deras föredömliga pris, design och kvalité.


www.kappahl.se

Bild 427015
#13 Kostym-krescendo
"DRESSMANN

Kedja som grundades av norska textilmagnaten Frank Varner 1967 och som växt till en bjässe med sina drygt 400 butiker. Dressmann har sedan starten satsat på att ha en så bred variation som möjligt i sina butiker. Idag finns allt ifrån sport till dressade festplagg representerat.

För vem:

Norska oljemäklare och svenska fastighetsmäklare som gillar att vara välklädda i jobbet, men av tidsmässiga skäl inte tagit steget över till måttsytt.

Prisintervall:

Kalsonger, 3 för 199 kr – Kostym, 2 695 kr.


Kings favorit i vår:

Kostym i ull från en av världens bästa fabrikanter, italienska Vitale Barberi, för det i sammanhanget skämtsamma 2 695 kronor. www.dressmann.se   

Dela på Facebook
Tweeta