60 vägar till ett snyggare liv, del 1

Redaktionen  |  Publicerad 2008-07-11 05:26  |  Lästid: 1 minut

Bild 429553

Bli en ny man! Få mer muskler med regelbunden träning – och mindre fett med regelbundet sex.

 

Lyckades du inte till beach 2008? Vill du göra något åt saken? Bra, för vi hjälper dig hitta vägen dit. King kommer i tre delar att bjuda på 60 tips som gör dig till mannen du vill vara.

1. 63 %
”Så mycket minskar risken att få stroke för den som springer 20-40 minuter minst tre gånger i veckan”
Källa: Zest

2. Åtta supernyttiga råvaror du borde ha i köket

 

1. Granatäpplejuice: Motverkar prostatacancer, rik på antioxidanter.
2. Vitkål: Vitamin C, E och kalcium, kalium.
3. Rödbetor: Kalium, B-vitamin och mineraler.
4. Kanel: Kan sänka blodsockernivåer, höga nivåer av antioxidanter.
5. Gojibär: Löjligt nyttiga, fullproppade med järn, c-vitamin och antioxidanter.
6. Mangold: Vitamin C och B6, mineraler.
7. Pumpakärnor: Zink, E-vitamin, nyttigt fett.
8. Torkade plommon: Rika på järn och antioxidanter.

3. Skippa förkylningar
Ta inte i hand, det smittar mer än en nysning. Har du väl drabbats är varm dryck, vitlök och mycket sömn bra tips. Testa också att dricka växelvis kallt och varmt. Hälsokostpreparat som Echinacea, Kan Jang och Esberitox ska inte underskattas.

4. Klipp dig
10 minuters extra uppmärksamhet till barret kan öka dina inkomster med upp till sex procent, enligt en studie vid Elon University. Håll sidorna och nacken kort, och låt håret på toppen vara strukturerat.

5. Lyssna på musik
Forskare har bevisat att musik har stor inverkan på både vårt fysiska och mentala välbefinnande. Eller vad sägs om sänkt blodtryck, ångestreduktion, stärkt immunförsvar, en ökad halt av ”lugn och ro”-hormonet oxytocin och en lägre halt av stresshormonet cortisol.

6. ”Om du duschar i kallt vatten några gånger i veckan tränar du blodkärlen och ökar blodcirkulationen”

 

7. Byt ögonfärg
Trenden för 2008 är att matcha ögonen med bältet! Skämt åsido, men färgade linser kan ge dig en helt ny look. Dessutom skyddar de mot uv-strålar.

8. 240
Antal milliliter granatäppeljuice du behöver dricka varje dag för att förbättra din erektion.
Källa: California and Southern California Universities

9. Städa
Damm orsakar irritation i näsan och luftvägarna, och kan i längden leda till ryggont. Dessutom är en städad lägenhet en del i din strävan att nå ett snyggare liv.

10. Ladda depåerna
Ett muskelbyggande träningspass kräver laddade glykogendepåer. Tränar du på morgonen bör du äta ganska mycket kolhydrater redan kvällen innan. Kör du på kvällen laddar du med långsamma kolhydrater under dagen, exempelvis ris, havregryn, pasta eller linser. En halvtimme innan passet kan du gardera med snabba kolhydrater, till exempel en banan eller kolhydratsdryck.

11. ”Satsa på fria vikter. Maskiner tränar bara enstaka muskler medan fria vikter ger bättre balans och styrka till hela muskelgrupper”

 

12. Ligg dig ner i vikt
Sängkammartango bränner runt fem kilokalorier per minut. Får du inte ligga frossar du dessutom mer. Med andra ord, ligg i.

13. Välj rätt ränder
En klassisk maktteknik som faktiskt fungerar. Om du vill se längre ut väljer du vertikala ränder, och vill du se bredare ut satsar du på horisontalläge. På ränderna alltså…

14. 40 %
Så mycket minskar risken att dö om du dricker tre glas vin i veckan. Bäst av allt, undersökningen säger inte hur stora glasen får vara.
Källa: Circulation

15. Stäng av tv:n

Du äter 71 % mer mat när du sitter framför din nya plasma. Dessutom minskar skärmens ljus din produktion av melatonin. Resultatet? Du sover sämre. <<

16. ”Rökning dubblar antalet rynkor på din kropp”
Källa: University of Michigan

17. ”En fransk undersökning visar att 96 procent av labbråttorna föredrar att få sockervatten intravenöst om alternativet är kokain. Socker är det nya vita.”

18. Välj rätt färg
Färgen på dina kläder påverkar andras (potentiella flickvänners?) bild av dig. Dina röda Whyredjeans signalerar till exempel passion och kärlek, och din gröna cardigan i kashmir flaggar för en naturlig och hälsosam man. Vem vill du vara?

19. Korrigera proteinintaget
Maten utgör hälften av resultatet som din träning leder till, och muskelbyggnationen är beroende av att kroppen får proteiner för att tillfredsställa energibehovet. Tränar du ett par gånger i veckan äter du 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt. Styrketräning fyra-fem dagar i veckan kräver runt 2 gram per kilo kroppsvikt. Fram med miniräknaren!

20. Promenera
En snabb promenad är ett utmärkt sätt att bränna fett. Morgonen är mer effektiv än kvällen. Ät inget före.

Läs 60 vägar till ett snyggare liv, del 2 här.

 

Av: Text: Gustaf Oscarson. Foto: Kjell B Persson.

Dela på Facebook
Tweeta