A Day’s March öppnar stilig flaggskeppsbutik i Stockholm

Poppis modeföretag blåser ut och öppnar nytt.

Tom Cehlin  |  Publicerad 2021-01-01 09:00  |  Lästid: 2 minuter

A Day’s March har sedan starten 2014 blivit populära bland modeintresserade män för välgjorda, stilrena och enkla plagg för en rimlig peng. Företaget grundades av Marcus Gårdö, Pelle Lundquist och Stefan Pagréus med idén om att just erbjuda tidlösa herrplagg av hög kvalitet till ett bättre pris.

Efter pigga samarbeten med exempelvis Fem myror är fler än fyra elefanter-illustratören Owe Gustafson har man också nyligen lanserat en damkollektion, och nästa år ser det svenska företaget ut att växa ytterligare.

Företagets nuvarande flaggskeppsbutik på Kungsgatan i Stockholm har nämligen fått sig ett ordentligt ansiktslyft. Den nya butiken växer från 70 till 350 kvadratmeter över två plan. Ett imponerande bygge, där ett åtta meter högt rum har klätts i blåskiftande kakel som är inspirerad av den närbelägna t-banestationen Hötorget.

– Hötorget är en speciell plats både för A Day’s March och för mig personligen. Vår första studio låg här och jag gick av på Hötorget när jag åkte från förorten in till stan under min uppväxt. Tunnelbanans blå kakel är väldigt distinkt för platsen och har alltid gjort starkt intryck på mig. Jag tycker att det var intressant att ta med sig en bit av det in i butiken, säger Pelle Lundquist, som creative director på A Day's March.

Butikens design är framtagen av Pelle Lundquist och inredningsarkitekten Daniel Braconier och går i ek och carraramarmor. I källaren har illustratören och formgivaren Daniel Carlsten tolkat företagets namn på sex meter tygsjok från Kvadrat. En vägg i butiken ska visa upp konstverk som ska växla över tid, kurerat tillsammans med galleristen och företagaren Michael Storåkers.

A Day's Marchs nya butik är belägen på Kungsgatan 3 och öppnar i december.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-01-04 09:45