Historien om världens snabbaste 50-åring

Ett halvt sekel har gått sedan Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher startade de första AMG-trimmade motorerna. I dag är företaget ett sportbilsimperium med prestanda i absolut toppklass. King firar 50 år av adrenalinpåslag.

Redaktionen  |  Publicerad 2017-11-08 09:59  |  Lästid: 5 minuter

Hans Werner Aufrecht var en lycklig man. Han hade inte ens fyllt 30 år och hade redan uppfyllt sin stora dröm, han hade fått fast anställning som racingingenjör på Tysklands stoltaste bilföretag, Mercedes-Benz. På avdelningen hittade han snart en själsfrände, den fyra år yngre Erhard Melcher, en om möjligt ännu större motorentusiast än han själv.

Tillsammans började de utveckla en motor som de visste skulle slå ner som en bomb i racingvärlden. Det var en supertrimmad 6,8-liters V8 tagen från en Mercedes-Benz 300 SE och som skulle användas i hela Daimler-koncernens racingprogram.

Men i början av 1960-talet kom kallduschen: Ledningen förklarade att Mercedes-Benz skulle skrota hela sin racingsatsning. Man skyllde på ”stora besparingar”. Aufrecht och Melcher skulle få nya ansvarsområden, men de båda vägrade att ge upp projektet. De började ses på kvällar och helger hemma hos Aufrecht i Grossaspach, nära Stuttgart i södra Tyskland, för att fortsätta arbetet med motorn.


De lyckades trimma den ytterligare, ökade styrkan från 170 till 238 hästkrafter. 1965 sattes motorn in i Manfred Schieks bil, en racingförare som de kände genom Daimler-koncernen. Och samma år vann Manfred Schiek det prestigefulla mästerskapet Deutsche Tourenwagen Masters – tio gånger.

Ryktet spred sig. Vilka var de okända ingenjörerna? Aufrecht och Melcher sågs som stjärnskott i branschen, men de hade företags-ledningens trötta besparingar färskt i minnet. Plötsligt hade Hans Werner Aufrecht fått en ny dröm, att skapa personbilar utrustade med racingmotorer. Men det skulle inte hända på Mercedes-Benz – och det skulle inte hända utan Melcher.

Aufrecht lyckades övertyga Melcher, och tillsammans gick de upp till chefen och bad att få säga upp sig från Mercedes-Benz.

Den 1 juni 1967 registrerades företaget "Aufrecht Melcher Gross-aspach Ingenieurbüro, Konstruktion und Versuch zur Entwicklung von Rennmotoren" eller "Aufrecht Melcher Grossaspach ingenjörs-byrå, design och test för utveckling av racingmotorer".


Aufrecht Melcher Gross-aspach. AMG. A:et för Hans Werner Aufrecht. M:et för Erhard Melcher och G:et för hemstaden Gross-aspach, där allting började.

Duon öppnade sin första verkstad i en nedlagd fabrik i den närliggande kommunen Burgstetten som snabbt blev en snackis bland privata racinglag. Alla ville ha en AMG-trimmad motor under huven. Ryktet spred sig till och med ända upp till cheferna på Mercedes-Benz, och när duons gamla arbetsgivare 1968 lanserade den tydligt AMG-inspirerade modellen Mercedes-Benz 300 SEL 6.3, "en personbil utrustad med racing-motor", var succén ett faktum.

Men AMG:s första riktiga milstolpe kom 1971, under det anrika 24-timmarsloppet på Spa- Francorchamps i Belgien. En tung, fyradörrars lyxsedan med modell-beteckningen AMG 300 SEL 6.8 kom från ingenstans, vann sin klass och blev tvåa totalt på belgiska Spa-banan. Ingen förstod hur den tunga kärran kunde dra ifrån de klassiska, superlätta racingbilarna. Återigen, vilka var de okända ingenjörerna? AMG hade blivit ett namn på världskartan.

Beställningarna rasade in. AMG växte snabbt ur sin gamla verkstad i Burgstetten, och 1976 flyttades stora delar av verksamheten till den lummiga lilla staden Affalterbach, strax norr om Stuttgart, där företaget har sitt högkvarter än i dag. Erhard Melcher flyttade aldrig med Hans Werner Aufrecht och AMG till Affalterbach, i stället valde han att kliva av som partner för att fortsätta som anställd i Burgstetten-fabriken.


1984 var AMG en fullfjädrad motorfabrik, snarare än bara en experimentverkstad. Men det var först 1986 med lanseringen av AMG "Hammer", när AMG skohornade in en 5,5-liters V8-motor i en Mercedes E-klass, som produktionen tog fart på allvar. Med AMG "Hammer" och dess 355 hästkrafter spände AMG musklerna rejält. Toppfarten på 286 km/h gjorde den till världens snabbaste personbil under flera år. 

Den tyska maskinen ångade på, och det succéartade 1980-talet slutade med flaggan i topp. 1990 blev ett symboliskt år för AMG, då började företaget samarbeta direkt med Mercedes-Benz, biltillverka-ren som Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher en gång hade drömt om och som de senare hade hoppat av. 1993 släpptes C 63 AMG – den första AMG-modellen i Mercedes eget utbud och den första officiella säkerhetsbilen i formel 1. 

Under de kommande åren lanserades AMG-utföranden av de allra flesta Mercedes-modeller. Nästan uteslutande med V8, men i vissa fall även med V12-moto-rer. Försäljningen stärktes och så även vänskapsbanden till Mercedes-Benz.

2005 blev AMG ett helägt dotterbolag till Daimler och fyra år senare visades den första kompletta bil som utvecklats helt och hållet av AMG. Mercedes-Benz SLS AMG – den moderna "måsvingen".


 

Historien om världens snabbaste 50-åring
AMG 500 CE från 1983.

I dag finns 43 AMG-märkta Mercedes-modeller med både 4-, 6-, 8- och 12-cylindriga motorer.
Alltifrån AMG A45 till den rekordvinnande AMG GT R. Under 2016 såldes nästan 100 000 bilar med AMG-märket. I år erbjuder Mercedes hela 29 AMG-modeller i Sverige.

Totalt arbetar cirka 1 500 personer på företaget. Varje motor byggs för hand av en enda person och man håller stenhårt kvar vid sin "One Man, One Engine"-filosofi. Motorbyggarens namn och namnteckning återfinns på varje enskild motor.  

För att fira varumärkets 50-årsjubileum fick King provköra ett tiotal AMG-modeller på Falkenbergs Motorbana, en av Sveriges snabbaste racerbanor. Där kom vi upp i hastigheter som är långt ifrån lagliga på vanliga vägar och där de stora ventilerade bromsarna fick visa vad de gick för. Bland model-lerna fanns Mercedes-AMG C 63 S, Mercedes-AMG GLA 45, Mercedes-AMG C 43, Mercedes-AMG A 45 och Mercedes-AMG CLA 45. Den exklusiva upplevelsen bjöd på ursinnig kraft, sagolik ljudbild och vansinnig körglädje. Pulsen har fortfarande inte lagt sig.


Senare under året kommer Mercedes-AMG att ytterligare sätta sitt namn i motorhistorien genom att erbjuda en smygtitt in i hur framtidens prestandabilar kan vara beskaffade. Då lanserar man en "Hypercar" som för första gången kommer att göra formel 1-teknik tillgänglig i en gatbil. Bilen får en F1-hybriddrivlina på över 1 000 hästkrafter med fyrhjulsdrift och helt eldriven framaxel.

Det blir en bil som kommer att markera det yttersta av vad som är tekniskt möjligt i dag, precis som det gjorde när Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher trimmade sina första AMG-motorer. 

Tre kända AMG-förare

Mikael Persbrandt

A 45 AMG


Skådespelaren Micke Persbrandt äger Mercedes minsta sportbil, en A 45 AMG. Den har 360 hästkrafter och gör 0–100 km/h på 4,6 sekunder.

Justin Bieber

CLS 63 AMG

Det är inte alla 23-åringar som kan skryta med en bilpark som flickidolen Justin Biebers. Han har bland annat en CLS 63 AMG som är perfekt om man vill dra ifrån skrikande fans i 320 knyck.


Eddie Murphy

SLS AMG Coupé

Snuten i Hollywood kan få svårt att hålla jämn takt med den legendariske komikern Eddie Murphy om han släpper loss de 563 hästarna i sin SLS AMG för sisådär två miljoner kronor. 

Historien om världens snabbaste 50-åring
Svart nappaklädsel i AMG-kupén.

AMG genom åren


1967

Ingenjörerna Hans- Werner Aufrecht och Erhard Melcher grundar AMG i Burgstetten i södra Tyskland.

1971

300 SEL 6.8 AMG, även känd som "Den röda grisen", skapar rubriker när den kommer tvåa i Spa 24-timmarslopp.


1976

Beställningarna hos AMG ökar och bolaget flyttar verksamheten till staden Affalterbach, nära Stuttgart.

1986

AMG släpper "Hammaren", eller 300E 5.6 som den egentligen heter. Toppfarten på dryga 300 km/h blir en sensation.


1990

AMG går ihop med bilkoncernen Daimler-Benz. I dag är AMG ett helägt dotterbolag till Daimler.

1993

C36 AMG – Mercedes-Benz och AMG:s första gemensamma modell lanseras. Också första AMG:n som släpps i USA.


2002

AMG 5.5L V8 revolutionerar branschen med sin AMG-typiska kompressor och sina nästan 500 hästkrafter.

2010

Med en 6,2-liters V8 och måsvingedörrar glider sportbilen AMG SLS in som en omedelbar klassiker på marknaden.


2014

Mercedes-AMG vinner sitt första formel 1-mästerskap. Detta tack vare en innovativ 1.6--liters turbomatad V6-motor.

Dela på Facebook
Tweeta