Världens snabbaste passagerarplan närmare verklighet

Boom XB-1 är överljudsplanet som kan flyga mellan LA och Sydney på sex timmar. Nu investerar Japan Airlines 80 miljoner i projektet.

Världens snabbaste passagerarplan närmare verklighet
Boom XB-1 tar dig dit du ska 2,6 gånger snabbare än ett vanligt flygplan.

I dag tar det minst 15 timmar att flyga non-stop mellan Los Angeles och Sydney. Startupföretaget Boom Supersonic har målsättningen att klara samma sträcka på sex timmar med överljudsplanet XB-1 som, om det blir verklighet, blir världens snabbaste och högst flygande kommersiella flygplan. Planerna är att det ska klara Mach 2,2, eller 2 335 kilometer i timmen, på 18 000 meters höjd.

Nu har flygplanet tagit ännu ett steg mot ett förverkligande. För en månad sedan investerade Japan Airlines motsvarande 82 miljoner kronor i Boom Technology Inc, det amerikanska företag som ligger bakom projektet. Det skriver The Guardian. En del i avtalet är en option om att få köpa 20 exemplar av flygplanet, som väntas vara i trafik i mitten av 2020-talet. Med XB-1 i sin flotta skulle Japan Airlines kunna halvera sin flygtid mellan Tokyo och San Fransisco från 11 timmar till 5,5.

XB-1 blir betydligt mer rymligt invändigt än sin överljudsföregångare Concorde.

Sedan Concorden togs ur trafik år 2003 har världens globetrotters fått klara sig utan överljudsfart. Det fanns flera skäl till att Concorden inte överlevde – det hade bland annat mycket höga driftskostnader och var begränsat av ljudrestriktioner som gjorde att det bara kunde flyga i överljudshastighet över öppet hav. Planet var också trångt invändigt, och var inblandat i flertalet obehagliga olyckor. 

Colorado-baserade Boom Technology säger sig ha löst många av problemen som Concorden hade, både de tekniska och de ekonomiska. Enligt företaget ska överljudsknallen XB-1 ger ifrån sig ska vara minst 30 gånger lägre, något som skulle kunna göra det möjligt att flyga i överljudshastighet även över land. 

Planet kan transportera upp till 55 passagerare. Alla har både fönster- och korridorplats eftersom det bara än en sätesrad per sida.

Mer effektiva motorer och lägre vikt gör också flygplanet mycket mer bränslesnålt och mycket billigare i drift. Det i sin tur leder till att biljettpriserna spås hamna ungefär på samma nivå som dagens business class-biljetter, alltså omkring 40 000 kronor för en tur-retur-biljett mellan London och New York. Att resa med Concorden kostade ofta över 100 000 kronor för motsvarande sträcka. Det nya planet kommer också att vara mycket mer rymligt invändigt jämfört med Concorden, som trots de höga biljettpriserna inte bjöd på särskilt mycket komfort ombord.

Bortsett från den nya investeraren Japan Airlines har Boom Technologies ekonomisk backning från miljardären Rickhard Branson. Hans flygbolag Virgin Atlantic har tidigare förhandsbeställt 10 flygplan. Med ett totalt kapital på mer än 400 miljoner kronor, två av världens stora internationella flygbolag som kunder och den första prototypen flygfärdig inom ett år lär det inte dröja länge innan företagets höga anspråk sätts på prov.