Designchefen: ”Alla verkar älska H&M x Balmain”

King var som enda herrmodemagasin inbjudna till H&M-butiken på Hamngatan i Stockholm för att vara med när årets mest omtalade samarbete släpptes. Där fick vi en exklusiv pratstund med H&M:s designchef Ann-Sofie Johansson.

Kön ville aldrig sluta när höstens mest efterlängtade samarbete skulle släppas. H&M:s hemsida meddelade: ”We have alot of visitors right now. This is due to the high level of interest in our latest collection”. Alla ville ha en bit av den glamourösa, rikt utsmyckade kollektionen som tagits fram under kreativ ledning av den unge Olivier Rousteing.
Vi fångade H&M:s designchef Ann-Sofie Johansson i vimlet.
Hur upplever du förväntningarna inför H&M x Balmain jämfört med tidigare samarbetskollektioner?
– Det är alltid höga förväntningar på våra samarbeten, det har ju vuxit under åren från det att vi började med Karl Lagerfeld för elva år sedan. Men det här är fantastiskt, alla verkar älska kollektionen så jag hoppas att de inte blir besvikna nu när de har köat så länge.
Det är överraskande många killar i kön.
– Ja, exakt. Vilket är väldigt kul, för så har inte alltid varit fallet, ofta är det ju fokus på dam om jag ska vara ärlig. Men vi har en otroligt stark herrkollektion i år, det är många killar som gillar Balmain, det märker man.

Varför tror du att just det här samarbetet är så populärt?
– Dels har det med Olivier att göra, för att han är så aktiv på sociala medier. Han älskar ju sociala medier, det är så han pratar med sina fans och han har otroligt många följare. Sedan tror jag att man är sugen på glammiga kläder, det är nog så enkelt, man älskar när det är lite dekorerat. Det är också väldigt manligt på herrsidan, samtidigt som jag vet att många tjejer kommer köpa grejer på herravdelningen. Men Olivier har en stor del i det här. Det är ju han som har uppgraderat Balmain, tycker jag, eller snarare väckt det till liv igen.
Vilka är dina favoritplagg på herrsidan?
– Jag gillar den gröna militärrocken, det är en sådan jag själv kan tänka mig att bära. Den är superfin. Sedan gillar jag det stickade; den svartvita chevronrandiga jumpern tycker jag är jättehärlig. Och de svarta snörkängorna är superfina.
Kan du kort beskriva hur den kreativa processen har gått till?
– Olivier presenterade en tydlig idé om vad han ville göra med H&M. Han plockade sina mest ikoniska plagg från de fem år han har varit på Balmain. Och det var precis vad vi ville ha: hans signaturstil. Han har varit otroligt generös med sina ikoniska plagg, som sammetskavajen med pärldekorationer, det var en av de första han gjorde på Balmain. Sedan kom vi med input, som vad våra kunder brukar gilla, att hitta en balans; vi kan inte bara ha dekorerade plagg till exempel, utan även skräddat så att man kan kombinera. Vi ville också ha en bra prisbredd i kollektionen, så att det inte bara är dyra plagg. Det finns någonting för alla.

