Här är den elektriska ersättaren till Audi R8

När Audi R8 snart pensioneras i framtiden kan den ersättas med den helt nya, elektriska supersportbilen PB18 e-tron. Förarstolen kan flyttas till central position.

Marlon Appelgren  |  Publicerad 2018-08-27 14:48  |  Lästid: 2 minuter

Framtidens supersportbilar blir elektriska, det står allt mera klart och även Audi slår in på denna linje. Förra veckan var det publik premiär för nya elektriska sportbilen Audi PB18 e-tron concept, ett radikalt smakprov på en möjlig ersättare till nuvarande bilen Audi R8. Audi PB18 e-tron visades på lyxbilsutställningen Pebble Beach Automotive Week, Monterey, i Kalifornien.

Audi PB18 e-tron betecknas som en “Level Zero” bil, den har alltså inga autonoma hjälpmedel utan föraren styr allting själv. För att öka på känslan av en äkta racingbil är förarstol och ratt skjutbar i sidled för att få en central placering, det som kallas för monoposto. Styrning och pedaler är elektriska givare och kräver därför ingen mekanisk förbindelse.

Gael Buzyn är chef för Audi Design Loft i Malibu, där Audi PB18 e-tron skapades. Han beskriver monoposto-placeringen av föraren:“Vi vill ge föraren en upplevelse som man annars bara får i racingbilar som Audi R18,” berättar Gael Buzyn. “Det är därför vi skapade interiören runt den ideala förarpositionen i mitten. Inte desto mindre har vårt mål också varit att ge PB18 e‑tron en hög grad av vardagskapacitet, inte bara för föraren, utan också för en passagerare.”

Här är den elektriska ersättaren till Audi R8

Audi PB18 e-tron concept är en ganska nätt bil med en längd på bara 453 centimeter, däremot hela 200 bred och endast 115 centimeter hög. Axelavståndet är 270 centimeter och vikten är 1.550 kilo – vilket antyder att man skapat ett mycket effektivt batteripaket i förhållande till vikten.

Andra generationen Audi R8 finns kvar några år till, kanske till 2020-2021. Men någon tredje generation av R8 kan vi inte vara säkra på, enligt Audis utvecklingschef Peter Mertens (tidigare Volvo Cars).

Artikeln publicerades först på Auto Motor Sport

Dela på Facebook
Tweeta