Barnen intar Stureplan

Streetmärket WESC har stängt sin butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm och lokalerna har tagits över av grannen Natalie Schuterman som i slutet av februari öppnar Natalie Schuterman - Baby and child.

Redaktionen  |  Publicerad 2007-02-07 09:31  |  Lästid: < 1 minuter
Bild 430663
Annons för nya butiken från Schutermans hemsida. 
Här kommer hugade föräldrar, och unga barn med saftig veckopeng, kunna köpa kläder från märken som Missoni, Bon Point, Chloé och Marc Jacobs nya barnlinje Little Marc. Att modeskapare som Chloé och Marc Jacobs nu gör storlekar i centilong pekar på att  barnkläder är på frammarsch. Och enligt Natalie Schuterman ligger satsningen på barnkläder helt rätt i tiden.
– Det har nog att göra med att föräldrar väljer att skaffa barn senare och har både intresse och möjlighet att forma en helhetsbild av sin familj, ett livskoncept.
Hur rimligt är det då egentligen att klä småbarn i femtusenkronors rockar från Missoni? Nathalie Schuterman själv tycker att barnkläder inte får vara för dyra och prisläget kommer med vissa undantag att ligga mellan 500 och 1 000 kronor.
Barnen löper heller ingen risk att känna sig som annonstavlor för sina föräldrars trendighet då plaggen inte kommer att bära några synliga märken.
– Jag är väldigt mycket emot synliga märken, det här är för sådana som vet ändå, säger Schuterman.
Streetwearmärket WESC tar butiksstängningen med ro. Förklaringen sägs vara att man under en längre tid sökt nya lokaler för att utveckla sitt butikskoncept; lokalen var helt enkelt för liten.
– All business utvecklas och kräver fokus, vi har inte glömt Stockholm utan tar ett steg tillbaka för att sedan ta fem framåt, säger Konrad Bergström
försäljnings- och marknadschef på WESC.
Att företaget lämnar den prestigefyllda adressen på Birger Jarlsgatan ser han inte som att streetwear tappar mark till dressade småbarn.
– Lokalen var för liten för att visa vårt koncept. Det känns inte som en trend att barnkläder tar över världen.

Av: Text: Daniel Urso

Dela på Facebook
Tweeta