Björn Bruun: ”Nu kommer en hel del skit att rensas bort”

Klädmärken minskar storleken på sina kollektioner, butiker köper in mindre kläder och kan i vissa fall inte betala sina leverantörsfakturor – ändå tror danske designern Björn Bruun, grundare av Bruuns Bazaar, att lågkonjunkturen kommer att föra gott med sig.

Redaktionen  |  Publicerad 2009-03-26 09:45  |  Lästid: 2 minuter
Bild 427132

Björn Bruun, grundare och designer, Bruuns Bazaar.

Björn Bruun, som nyligen var på Sverigebesök för att presentera sin höstkollektion för svensk press, berättar att färgerna har blivit tryggare inför hösten – någonting som helt enkelt beror på det rådande konjunkturläget.


– Vi märker att kunderna satsar på betydligt mer säkrare färger som khaki, marinblått, vitt och svart – naturligtvis påverkar det oss. Alla som påstår att de inte påverkas av de hårda tiderna ljuger. Vi har också valt att gå mer på kvalitet nu – istället för kvantitet och har slimmat kollektionen en aning.

Bild 427133Trots att det ekonomiska förfallet berättar han åren i excess och överkonsumtion för med sig en del goda saker också.

– Det har varit svårt att behålla folk när hjulen snurrade på helfart och ekonomin blomstrade. Ingen designer stannade kvar hos oss längre än två år eftersom alla skulle starta ett eget märke. Nu kommer en hel del skit rensas bort, vilket är bra. Dessutom blir det ett guldläge att göra förändringar och vara kreativ.

Han har själv redan börjat stuva om – i sin höstenkollektion gör han en grövre avskiljning mellan den unga jeansbaserade linjen BZR och huvudlinjen.  


– BZR Line kommer att vara mer jeansdriven medan huvudlinjen komme att vara en blandning mellan dressade plagg och semi-avslappnade plagg. Med vår kollektion vill vi täcka hela spektrat – hade vi däremot bara fokuserat på kostymer och skjortor hade mitt jobb varit betydligt enklare.

Kollektionen i sig sammanfattar han med två teman: omarbetade klassiker och urban bohem.

– När vi säger att vi gör om tidlösa plaggen menar vi helt enkelt att vi jobbar mycket med kostymen, som är en väldigt viktig beståndsdel – speciellt för män, som har en mycket mer begränsad garderob än kvinnor. BZR Line är mer laidback, men inte så att det ska avspeglas i kläderna utan mer i personligheten.

Bild 427134Björn Bruun grundade Bruuns Bazaar 1995 med sin bror. Först efter två års arbete kom herrlinjen och han berättar att han arbetar annorlunda för att locka killar att satsa på sitt märke.


– Kvinnor är betydligt mer impulsiva i sitt shoppande medan killar är mer lojala. Därför är jag mer konsekvent på herrsidan. Jag har exempelvis arbetat nära med toppmodellen Mathias Lauridsen, som har frontat våra kampanjer de senaste tre åren. Om manliga modeller brukar man aldrig säga att de ser perfekta ut, men Mathias är verlkligen det.

TOPP-3 – Björn Bruuns favoriter ur höstkollektionen:

Bild 427135

Dubbelknäppt kavaj i grov ullflanell.


Bild 427136

Mönstrad cardigan.

Bild 427137

Bruna snörskor.


Dela på Facebook
Tweeta