Blugiallo bryter ny modemark – lanserar smart digital tjänst för måttsydda plagg

Svenska Blugiallo visar vägen för herrmodescenen med hjälp av ny smart teknologi. "Vi vill förändra klädkonsumtionen i grunden", säger varumärkets grundare.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2021-09-14 15:39  |  Lästid: 2 minuter

Varumärket Blugiallo är något så modernt som ett fashion tech-bolag. För att ytterligare befästa sin roll som framtidslöfte inom herrmodevärlden lanserar företaget nu ett digitalt måttagningsverktyg vid namn Online Tailoring. Med hjälp av en avancerad algoritm byggd på djupgående studier och omfattande statistik, samlar verktyget in precisa kroppsmått på bara 30 sekunder, som därefter kan översättas till måttsydda plagg.

Blugiallo grundades 2015 av duon Alexander Moström och Daniel Apler som under en resa till Italien blev så inspirerade av landets många traditionella skräddare att de bestämde sig för att skapa ett eget varumärke med unikt hantverk och hållbara produktionsled, men med en mer självklar plats i den moderna personens vardag. Den nya Online Tailoring-tjänst är ett till steg i den riktningen.

– Vi grundade Blugiallo för att lyckas med större mål än enbart välsittande kläder, vi vill förändra klädkonsumtionen i grunden. Med vårt nya måttagningsverktyg kan vi nu ta ett traditionellt skrå och göra det modernt och tillgängligt egentligen världen över. På under en minut kan man få precisa kroppsmått via en 3D-scanning på mobilen, och därmed beställa perfekt sittande plagg var helst i världen man än är. Något som vi ser är helt revolutionerande för hela vår industri, säger Blugiallos ena grundare Alexander Moström.

Under våren har verktyget testats och visat resultat långt över förväntan. Med en övergripande kundnöjdhet på närmre 100 procent samt återkommande köp hos 40 procent av kundgruppen är verktyget nu redo att lanseras officiellt.

– Framtidens mode kommer ställa högre krav på individanpassning och hållbarhet, vilket detta verktyg just möjliggör. Vår affärsmodell förknippar många med främst hantverk och kvalitet, men det är framförallt den mest hållbara modellen för både garderober, planet som bolag, att endast producera det som behövs och bärs. Att verktyget också byggs på gedigen data, unik kompetens kring passform och tusentals utförda mätningar gör att vi känner oss trygga i att möta just dessa krav, säger Blugiallos andra grundare Daniel Apler.

Du hittar den nya Online Tailoring-tjänsten på Blugiallo.com.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-09-14 15:39