BMW lanserar elsparkcykel för 8 500 kr

Det börjar blir trångt på marknaden för Voi, Lime och de andra nu när den tyska motorjätten ger sig in i elsparkcykel-leken.

Markus Aamisepp  |  Publicerad 2019-05-29 13:09  |  Lästid: 2 minuter

Elsparkcyklar har varit ämne för debatt i inte bara Sverige, utan hela världen över. I början av månaden kom det ut att Frankrike skärper reglerna för skotrarna efter åtskilliga klagomål på att de stod huller om buller överallt. Inte bättre blev det när ett klipp på en elsparcykelförare färdandes i 85 kilometer i timmen på en motorväg i Paris spreds på sociala medier.

Även på andra sidan Atlanten har det uppstått kontroverser kring de tvåhjuliga fordonen. Grupper av rånare började omringa sina offer i Rio de Janeiro med elsparkcyklar och flydde från brottsplatsen med hjälp av skotrarna. Något som startade en rörelse i staden för att förbjuda användningen av dem.

Trots placeringskaos, alldeles för speediga förare och töntiga rån flödar fortfarande användningen av fordonen, inte minst efter att BMW meddelade att de ska släppa alldeles egna elsparkcyklar i september.

Poliser i Austin, TX, bygger färgglad kulle av elsparkcyklar utan tillstånd. Foto: John Anderson.

Den tyska biltillverkaren har slagit sig ihop med företaget Micro, applicerat lite av sitt tyska DNA på sparkcyklarna och producerat tre olika modeller.

Flaggskeppsmodellen med en prislapp på 8 500 kronor, den mattsvarta BMW E-scooter, kör i 20 km i timmen, har två separata bromssystem samt fram- och bakljus. Fordonet tar bara två timmar att ladda upp. Sedan är det bara ut på stan och tuta och köra.

BMW E-scooter åtföljs av två andra modeller: den billigare och ihopvikbara City Scooter, för 2140 kr, samt Kids Scooter med två stödhjul för 1280 kronor.

Artikeln publicerades först på Café.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-05-29 13:09