BMW visar upp drömkärran M8 Gran Coupé Competition

625 hästkrafter, 0–100 km/h på 3,2 sekunder och toppfart på 305 km/h. Godkänd kärra!

King Magazine logotyp
Patrik Lundin  |  Publicerad 2019-10-11 16:03  |  Lästid: 2 minuter

BMW har lättat på locket för M8 Gran Coupé och M8 Gran Coupé Competition. Den nya flaggstångsknoppen på BMW:s modellpalett. Vad har vi då att göra med? Motormässigt delar M8 Gran Coupé/Gran Coupé Competition enhet med tvådörrarsyskonen. Det vill säga en 4,4-liters V8 med dubbla turboaggregat som ger 600 hästar och 750 Nm i ”nedtonat” läge och 625 hästar och 750 Nm i Competition-läge.

Växellådan i M8 Gran Coupé/Gran Coupé Competition är en åttastegad M Steptronic-automat, och för att få ner kraften i marken har båda modellerna BMW:s M xDrive fyrhjulsdrift med tre körlägen: 4WD, 4WD Sport och 2WD där all kraft går till bakhjulen för den som vill åka brett.

Både M8 Gran Coupé och M8 Gran Coupé Competition blir vassa vid rödljusen. 0–100 km/h är avklarat på bara 3,3 respektive 3,2 sekunder. Är bilen utrustad med M Driver’s Package når båda modellerna en toppfart på 305 km/h.

Jämfört med sitt tvådörrarssyskon har M8 Gran Coupé 200 millimeter längre axelavstånd, något som ska göra sittkomforten för den bakre passagerarna betydligt bättre än i Coupén.

Specifikationer
BMW M8 Gran Coupé
Effekt: 600 hästkrafter. Vridmoment: 750 Nm. Acceleration: 0–100 km/h på 3,3 sekunder. Toppfart: 305 km/h med M Driver's Package. Blandad bränsleförbrukning: 10,7 – 10,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 244 – 240 g/km.

BWM M8 Gran Coupé Competition
Effekt: 625 hästkrafter. Vridmoment: 750 Nm. Acceleration: 0–100 km/h på 3,2 sekunder. Toppfart: 305 km/h med M Driver's Package. Blandad bränsleförbrukning: 10,7 – 10,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 244 – 240 g/km.

Bromsarna på M8 Gran Coupé och M8 Gran Coupé Competition har två inställningslägen – Comfort och Sport.

Premiären för M8 Gran Coupé och M8 Gran Coupé Competition sker i april nästa år. Frånpriset för en M8 Gran Coupé Competition är 1 637 000 kronor. Utan Competition-emblem förmodligen något billigare.

Artikeln publicerades först på Auto Motor & Sport.

Dela på Facebook
Tweeta