BMW X6 – En lifestyleattack från Bayern

Redaktionen  |  Publicerad 2008-08-25 13:27  |  Lästid: < 1 minuter

Bild 429872

Djärv och extrovert styling. BMW X6 kombinerar köregenskaperna och design hos en mindre BMW Coupé med mångsidigheten och den höga sittpositionen i en SUV.

 


Kings motorredaktör Kenneth Tonef tar ett varv med BMW X6 – bilen som flyttar den lilla sportbilens estetik till bamsefordonsprogrammet.

 

Vad har vi att göra med?
En enorm BMW med djärv och extrovert styling. BMW X6 kombinerar köregenskaperna och design hos en mindre BMW Coupé med mångsidigheten och den höga sittpositionen i en SUV.BMW kallar själva konceptet SAC (Sports Activity Coupé).
 
Historik
För knappt tio år sedan introducerades X5, företagets första SUV. Då var den trendig och spännande men med åren har den blivit föråldrad och för traditionell för kunder som söker ett personligt uttryck i sitt fordon. X6 är en X5 fast med coupélinjer. I SUV-segmentet är tilltaget fortfarande ovanligt, men inte helt unikt. Bland andra Infiniti har hunnit före BMW.
 
Köregenskaper
Bilen är en mardröm att parkera men i övrigt är livet gott på kommandobryggan. De vackra coupélinjerna akterut skymmer i princip all sikt bakåt. Bakrutan är så minimal att den får plats innuti backspegelns exponeringsyta och inte heller backkameran får mig att känna mig trygg inför risken att någons älskade husdjur eller - ännu värre - en liten cyklist, skulle dyka upp.
 
Annat är det framåt. Föga märker jag annars att jag sitter i lastbilshöjd när jag crusisar fram mellan filerna. Styrresponsen är helt fantastisk. Trots att jag löper med simfötter (jo, hjulen är enorma) så känns det som om jag flöt fram i ett par luftiga Nike Air. Skälet stavas DPC – Dynamic Performance Control – som fördelar kraften inte bara fram respektive bak, utan också mellan höger och vänster sida. Detta är än så länge unikt för X6 i BMW-programmet.
 
Cruisa
iDrive, BMW:s navigeringssystem för underhållning och inställningar är väl inarbetat vid det här laget. Under armstödet hittar jag såväl aux- som USB-ingång för iPoden. En lucka över mittfacken har inbyggd dvd-skärm som kan vändas mot baksätet. Bland inställningsknapparna på stolens vänstersida gör jag mig enkelt bekväm på förarplatsen.

 


Stort plus för lårstödet som kan skjutas riktigt långt fram. På innerstadens smala gator tar jag mig fram som en väldig basketspelare med smak för bling, jag märks. Folk på trottoarerna är antingen fulla av beundran eller av dess raka motsats, men ingen lämnas oberörd.
 
Konkurrenter
Nissans eget Lexus, Infiniti kommer under hösten att etablera sig i Europa. Redan 2003 lanserade de sin modell  FX som nu är inne på andra generationen. FX har hittills varit ensamt om att så totalt flyttat över den lilla sportbilens estetik till bamsefordonsprogrammet. Infiniti FX är också den enda medtävlaren, om det är linjerna man är ute efter.Vill man ha en Suv med sportigare image finns också den nu något daterade Range Rover Sport. BMW X6 bör dock utklassa Range Rovern på alla punkter, inklusive pris. Vad det gäller sportiga egenskaper ger BMW:n till och med toppversionen av Porsche Cayenne en match.
 
Utrustning
Sportratt med växlingspaddlar är standard på samtliga X6-modeller liksom separata säten fram och bak med integrerade nackstöd och elektriskt justerbara framstolar. Skinn får du betala extra och hela tillbehörslistan är diger och kostsam - grundpriset på 523 000 kronor är alltså bara början. Spännande under huven är en helt nyutvecklad bensin-V8 på 407 hästkrafter som i BMW X6 50i. En bensinsexa med dubbelturbo eller den sköna dieseln i X6 35d är allternativen. Den sistnämnda lär bli storsäljaren.
 
Image
Solklar älska-eller-hata-bil. Världspressen är delad, brittiska Car kallar den "freakish" medan chefredaktören för Teknikens Värld, Daniel Frodin tycker att "bilen är snygg".

Pris och basfakta
Välj mellan en 407 hästars 4,4-liters bensin-V8 eller raka bensin- respektive dieselsexor på vardera 306 eller 286 hästkrafter. Priser från 523 000 kronor för den minsta dieseln till 682 000 kronor för X6 xDrive 50i som också är snabbast upp till hundra kilometer i timmen på 5,4 sekunder. Samtliga modeller är farbegränsade till 250 kilometer i timmen.

Utslag
BMW X6 är en allt annan än slätstruken uppdatering för den som tröttnat på sin X5 eller Cayenne. Sportig både till utseende och uppträdande - inget för undercover-spanare eller andra med ambition för diskretion.

Av: Kenneth Tonef

Dela på Facebook
Tweeta