CMMN SWDN visar på modeveckan: ”Nyckelplagget i kollektionen hämtar inspiration från sovsäckar”

En av höjdpunkterna på modeveckans digitala program är CMMN SWDN:s återkomst på den svenska modescenen.

Tom Cehlin  |  Publicerad 2021-02-11 11:18  |  Lästid: 3 minuter

CMMN SWDN drog igång för snart tio år sen i Malmö efter att märkets grundare Saif Bakir och Emma Bakir Hedlund sedan tidigare arbetat för bland annat Wooyoungmi, COS och Kanye West. Företagets avslappnade design har prisats och hyllats. De senaste åren har företaget varit baserat i London och för ett par år sedan öppnade man Paris modevecka. Nu flyttar dock företaget hem och visar för första gången på den svenska modeveckan.

Paret var på semester i Sverige när pandemin bröt ut, och blev fast. Det slutade med att man flyttade hem och började skissa på en ny kollektion. Den 70-talsdoftande höstvisningen på Stockholms digitala modevecka hämtar bland annat inspiration från allmoge och allemansrätten. Men snarare än renodlat outdoormode rör det sig i stället om en lyxig, opulent 70-talsstil som känns lika mycket Laurel Canyon som gröna vågen.

King ställde några frågor om den nya kollektionen till Emma Bakir Hedlund.

Vad var inspirationen bakom kollektionen? 

– Den första delen av 2020 innebar många timmar inomhus och framför skärmen. När vi efter många år i London tog beslutet att flytta tillbaka till Sverige i oktober så hade vi ett stort behov av att koppla ifrån och ge oss ut i naturen. Kollektionen är ett resultat av just detta. I Sverige har det inte varit så påtagligt men i andra länder så har folk varit begränsade till sina egna hem och många i storstäderna har känt sig inlåsta. När den friheten tas bort så ökar viljan att vara ute och gärna bort från storstäderna. Likt den gröna vågen på 70-talet så söker vi oss nu igen ut i naturen och till landet.

Vilket är nyckelplagget i kollektionen?

– Nyckelplagget i kollektionen är nog den blommiga dunponchon som hämtar inspiration från 70-talets sovsäckar som oftast kom i starka färger och blommiga kontrasterande mönster. 

Vilket är ditt eget favoritplagg i kollektionen?

– Den stickade tröjan och halsduken i mohair som är inspirerade av klassiska svensk röllakan är en av favoriterna denna säsong.

Hur skiljer det sig åt att designa för en digital visning snarare än en fysisk?

– Designprocessen ser egentligen likadan ut. Däremot behöver man inte producera lika många plagg då man kan använda sig av färre modeller och inte behöver klä 20-25 modeller för en stor visning. Det gör det fördelaktigt både ur ett ekonomiskt och framförallt hållbart perspektiv. 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-02-11 13:16